کد خبر: 1067813
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
زهرا چیذری

با افزایش شهر‌های قرمز و نارنجی و کم شدن شهر‌های زرد و آبی، نگرانی‌ها برای وقوع موج ششم کرونا جدی‌تر می‌شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در اواخر آبان و اوایل آذرماه سال جاری احتمال دارد پیک ششم کرونا هم از راه برسد؛ پیک تازه‌ای که برخی اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند بر اساس ویژگی‌های اپیدمی پیش‌رونده می‌تواند قوی‌تر و کشنده‌تر باشد و برخی دیگر از متخصصان هم امیدوارند به‌واسطه واکسیناسیون گسترده پیک ششم با شدت کمتری نسبت به پیک پنجم از کشور عبور کند. به هر رو سناریو‌های پیش‌بینی رفتار کرونا حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد این ویروس به خودی خود از بین نخواهد رفت و به بخشی از دنیای ما تبدیل خواهد شد و باید زندگی‌مان را با آن تنظیم کنیم.

روز گذشته نخستین روز از بازگشایی مدارس دوره متوسطه دوم بعد از ۲۰ ماه از وقوع اپیدمی کرونا بود، اما اگر سری به مدارس می‌زدید متوجه می‌شدید که بسیاری از مدارس خالی از دانش‌آموز بودند!
خالی بودن مدارس در حالی رخ داده است که به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، قرار است کلاس‌های آموزشی سایر مقاطع تحصیلی هم از ابتدای آذرماه به صورت حضوری برگزار شود.
علیرضا کاظمی با بیان اینکه خوشحالیم حضور دانش‌آموزان را داریم و آموزش حضوری آغاز می‌شود، گفت: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که بیشترین دغدغه را داشتند و با همراهی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، توانستیم مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را هم اخذ کنیم. مدارس ما آماده می‌شوند که از اول آذر ماه، میزبان دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دانش‌آموزان ابتدایی باشند.
وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم نگرانی خانواده‌ها را به حداقل برسانیم. واکسیناسیون کارکنان و عوامل اجرایی مدارس به طور کامل انجام شده است، واکسیناسیون معلمان در سراسر کشور نزدیک ۹۰ درصد است و تلاش می‌کنیم به ۱۰۰ درصد برسانیم. همچنین واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، بر اساس آخرین آماری که گرفتم حدود ۵/۸۸ درصد انجام شده است و قطعاً با بازگشایی مدارس به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک خواهد شد.
این مسئله از تداوم نگرانی والدین برای فرستادن فرزندانشان به کلاس‌های درس حضوری در شرایط کرونایی حکایت دارد، اما آنطور که حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید سه سناریو برای رفتار ویروس تاجدار در آینده پیش‌بینی می‌شود که محتمل‌ترین سناریو‌ها تداوم حضور ویروس کرونا و زندگی با آن است و همین سناریو به ما گوشزد می‌کند با پذیرش این ویروس به عنوان بخشی از دنیای امروزمان، زندگی خود را با آن تطبیق دهیم.
بازگشایی هوشمند
سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به رفع برخی محدودیت‌های کرونایی در کشور گفت: «اولویت اصلی، حفظ و صیانت از سلامت دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران و آحاد مردم است و حتماً باید بازگشایی‌ها همراه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و جایگزینی روش‌های هوشمند باشد.» رئیسی با انتقاد از سست شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حمل و نقل زمینی و هوایی، بر به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌های پیشگیری از کرونا تأکید کرد و از وزارت بهداشت خواست با همکاری سایر دستگاه‌ها برای به‌روزرسانی این شیوه‌نامه‌ها اقدام کند.
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت حمایت از واکسن‌های ایرانی گفت: «دانشمندان و متخصصان کشورمان تلاش ارزشمندی در تولید واکسن داخلی داشتند که باید از آن‌ها حمایت حقوقی و مالی شود.» رئیسی در ادامه با قدردانی از تلاش و فداکاری کادر بهداشت و درمان تأکید کرد: «پرداخت مطالبات کادر درمان کشور با اولویت انجام شود.»
منتظر پیک ششم کرونا هستیم
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان کرونا افت قابل‌توجهی کرده تصریح کرد: «ما کماکان منتظر پیک ششم کرونا هستیم و طبق برآورد‌هایی که داریم، منحنی پیک پنجم تمام شده است و حدوداً در اواخر آبان و اوایل آذرماه سال جاری احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد، اما تفاوتی که در پیک ششم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی وجود دارد، این است که حدود ۷۰ درصد جمعیت هدف در کشور دوز اول واکسن کرونا و حدود ۵۰ درصد نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و در تهران در برخی مناطق متراکم و جنوب شهر، پوشش واکسیناسیون کرونا به حدود ۹۰ درصد نیز رسیده‌است.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امید داریم که واکسیناسیون میزان ابتلا را تا نصف و میزان مرگ و میر را ۱۰ برابر کاهش دهد، گفت: «البته این مسئله منوط به این است که ویروس کرونا دچار جهش نشود و سوش ویروس تغییر نکند.»
۳ سناریو درباره بقای ویروس کرونا
به گفته قناعتی سه تئوری درباره ویروس کرونا وجود دارد؛ یکی اینکه ویروس تخریب خود را شروع کند و تغییرات ویروس منجر به نابودی‌اش شود که در این زمینه در ژاپن مطالبی منتشر شده‌است؛ یک فرضیه دیگر این است که ویروس جهش‌هایی پیدا کند و منجر به افزایش قدرت سرایت آن شود و فرضیه سومی که محتمل‌تر است، این است که ویروس به بقای خود ادامه دهد و ما مجبور باشیم سال‌های سال با این ویروس زندگی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: «به نظر می‌رسد مجبور باشیم تا سال‌ها با ویروس کرونا زندگی کنیم؛ البته اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و پوشش واکسیناسیون را زیاد کنیم، ویروس از یک پاندمی (همه‌گیری)‌به یک اپیدمی و سپس به یک اندمی (ابتلا در یک منطقه) تبدیل می‌شود؛ برای مثال ویروس سارس پس از سال‌ها هنوز وجود دارد، بنابراین نمی‌توان بیماری ویروسی را به طور کامل ریشه‌کن کرد، اما با اقدامات کنترلی می‌توان قدرت سرایت آن را کاهش داد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار