کد خبر: 1067270
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
هر چند خطر پیک ششم کرونا منتفی نیست، اما بازگشایی‌ها یکی پس از دیگری در حال انجام است، حتی بنا شده مجوز برگزاری کنسرت‌ها هم صادر شود
زهرا چیذری

هر چند خطر پیک ششم کرونا منتفی نیست، اما بازگشایی‌ها یکی پس از دیگری در حال انجام است، حتی بنا شده مجوز برگزاری کنسرت‌ها هم صادر شود. از ابتدای آذر ماه یعنی از حدود دو هفته دیگر بناست با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور واکسن زده‌ها از واکسن نزده‌ها تفکیک شوند و افراد واکسینه‌شده در فعالیت‌های روزمره آزادی عمل بیشتری داشته باشند، در عوض با شناسایی افراد واکسن نزده یا بیمار هوشمندانه جلوی ترددشان گرفته خواهد شد. علاوه بر این بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذرماه بازگشایی می‌شوند. بازگشایی مدارس البته یک شرط دیگر هم دارد و آن پوشیدن لباس گرم از سوی دانش‌آموزان است؛ چراکه بر اساس شیوه‌نامه‌ها باید در و پنجره‌های کلاس باز باشد تا احتمال انتقال ویروس به حداقل برسد.

آمار‌های کرونایی به بالا و پایین‌شدن ادامه می‌دهند. طبق گزارشات وزارت بهداشت تا روز ۱۰ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۹۵ نفر رسید.
در همین زمان، ۱۵۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۴۵۶ نفر رسید. تا کنون ۵ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها نیز تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
جزئیات طرح محدودیت هوشمند
آنطور که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید از ابتدای آذر ماه قرار است طرح محدودیت‌های هوشمند شود. در این طرح افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت و در تردد‌های بین‌استانی و شبانه مشکلی نخواهند داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره سامانه هوشمند مدیریت کرونا، اینگونه توضیح می‌دهد: «قرار است در این سامانه وزارت بهداشت اطلاعات بیماران و نتایج آزمایشگاه‌ها را بارگذاری کند و اطلاعات آن توسط دستگاه‌های خصوصی و دولتی قابل بهره‌برداری باشد تا افرادی که واکسن کرونا نزدند یا بیمار هستند، شناسایی شوند تا هوشمندانه جلوی تردد مبتلایان به کرونا و واکسن نزده‌ها را بگیریم.»
به گفته حیدری اطلاعات ذکر شده توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در حال بارگذاری بر سامانه مذکور است و فعلاً در سه شهرستان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان طرح به صورت پایلوت اجرایی می‌شود تا با شناسایی نواقص احتمالی و کاستی‌های آن، این مشکلات طی دو هفته آتی که در سطح کشور اجرایی می‌شود، برطرف شود.
وی تأکید کرد: «با افزایش مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا می‌توانیم سلامت تردد در اماکن تجمعی را مدیریت کنیم تا هم فعالیت‌های اجتماعی برقرار باشد و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری شود.» به گفته حیدری سامانه هوشمند مدیریت کرونا بیشتر معطوف به اصناف و خرید بلیت سفر است.
حیدری با تأکید بر اینکه پیک ششم هنوز شروع نشده و وارد پیک ششم نشده‌ایم، می‌افزاید: «برخی از استان‌ها که هفته گذشته حالت صعودی داشتند اکنون روی نمودار، ثابت شده‌اند. برخی استان‌ها هم که در حالت نزولی بودند اکنون ثابت یا صعودی شده‌اند، اما در کل کشور وضعیت‌مان رو به نزول است، با وجود این، باید حساس باشیم، زیرا وضعیت می‌تواند تغییر کند. متأسفانه برخی عادی با موضوع برخورد می‌کنند و این برای ما جای نگرانی دارد.»
روند بازگشایی مدارس
بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذرماه بازگشایی می‌شوند؛ البته درباره مدارس ابتدایی باید، بنا بر نظر و اعلام آمادگی آموزش و پرورش باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس اینگونه توضیح می‌دهد: «در بحث بازگشایی مدارس شرط اول واکسیناسیون کادر مدرسه و اولیاست. مدارس می‌توانند برای کسب اطلاعات از سامانه سلامت و سامانه ماسک استفاده کنند تا ببینند مخاطب یا اولیای دانش‌آموز واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر که این زیرساخت اکنون فراهم است.» به گفته حیدری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌است صد درصد کادر اداری و اولیای مدارس و بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شرط ورود به مدارس و دانشگاه‌ها انجام واکسیناسیون کروناست، می‌افزاید: «قرار بود بازگشایی مدارس ماه قبل انجام شود، اما تأخیر در بازگشایی مدارس به‌دلیل تکمیل کردن پوشش واکسیناسیون بوده است.»
واکسینه‌شدن کارکنان، رعایت فاصله و لباس گرم
شروط بازگشایی مدارس
مهندس محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شروط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس، می‌گوید: «مهم‌ترین شرط این است که تمامی کارکنان مدرسه، نسبت به واکسینه کردن خودشان اقدام کنند و اگر فردی به دلایل غیرموجه نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نکند، لازم است که هر ۷۲ ساعت یکبار PCR آزمایشگاهی را به مسئول مدرسه ارائه کند.»
به گفته وی همچنین تمام دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که اکنون در چرخه واکسیناسیون کشور قرار دارند، باید واکسینه شوند. در هر کلاس هم فضای چهار متر مربع را برای هر دانش‌آموز نیاز است و این فضا باید به‌گونه‌ای چیدمان شود که یک‌ونیم تا دو متر فاصله بین دانش‌آموزان از یکدیگر و دانش‌آموزان از معلمین باشد.
نکته دیگر این است که در تمام طول ساعت آموزش ماسک باید هم به صورت کارکنان و هم دانش‌آموزان باشد. در زنگ‌های تفریح باید تمهیداتی دیده شود که فاصله یک‌ونیم تا دو متری میان دانش‌آموزان حفظ شود. از ورزش‌های پربرخورد در حیاط مدرسه جلوگیری شود. از همه مهم‌تر اینکه در طول مدت حضور در کلاس تهویه مناسب و تأمین هوای تازه باید فراهم باشد. بنابراین باید پنجره‌ها و در کلاس باز باشد.
فرهادی با تأکید بر لزوم تهویه مناسب در کلاس‌های درس می‌افزاید: «با شروع فصل سرما باید به دانش‌آموزان اعلام کنیم که با لباس کامل و گرم بیایند. رعایت این شرایط و تأمین زیرساخت لازم برای آن، طبیعتاً اجازه نمی‌دهد که تمام دانش‌آموزان یک کلاس باهم در یک کلاس حضوری باشند. طبیعتاً این کلاس‌ها خرد می‌شود و تعداد نفرات کمتری حاضر خواهند شد. بنابراین باید یکسری از دروس را حضوری برگزار کرد.»
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت معتقد است: اگر برای کلاس‌های حضوری مدارس سختگیری کنیم، بهتر از این است که کار را شروع کنیم، اما بعد خدایی نکرده با بیماری مجدداً آن را تعطیل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار