کد خبر: 1066150
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنترل افزایش نقدینگی، کسری بودجه و بورس از اولویت‌های همکاری مجلس با دولت جدید برای کنترل قیمت‌ها و کاهش قیمت کالا‌های اساسی است، گفت: با اطمینان عرض می‌کنم دست دلالانی که از ارز دولتی که برای رفاه مردم در کالا‌های اساسی قرار داده شده، استفاده می‌کنند را کوتاه خواهیم کرد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه، ۲۹ مهرماه) به منظور دیدار با آیات عظام، علما و مراجع تقلید به شهر مقدس قم سفر کرده است، با آیت الله العظمی حسین نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی: مهم‌ترین کار شما برقراری عدالت در برابر ظلم و فقر در جامعه و ایجاد حق است.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در این دیدار با بیان اینکه توفیق یکی از نعمات پروردگار برای انسان است تا کار خیر کند، گفت: توفیق نعمت بزرگی است که به هر کس داده نمی‌شود از این رو توفیقی که به شما داده شده بسیار مهم است به خصوص که طبق فرمایش امام (ره) مجلس در رأس امور بوده و امروز شما برای این مهم انتخاب شده اید.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: امام (ره) در ۱۰ بخش از صحیفه نور این حدیث نبوی را ذکر کرده اند که همه شما مدیریت داشته و درباره موضوعی که تحت نظر شماست مسئولیت دارید. هر انسانی مدیریتی دارد از خودش گرفته تا خانواده اش، مملکت و دنیایش مدیریت و مسئولیت دارد لذا همه شما درباره صحنه‌های تحت نظر شما، مسئول هستید که مسئولیت مجلس شورای اسلامی، مسئولیتی بزرگ است که شما توفیق دارید تا وظایف مربوط به آن را انجام دهید.

وی افزود: امام علی (ع) در خطبه‌ای فرمودند شما مسئول هستید و اصولا انسان برای ساختن جامعه مسئول است که این ساختن را باید از خود آغاز کند. طبق فرموده امام مسئولیت شما خیلی وسیع است و باید از سرزمین ما حمایت کنید که این توفیقی برای شما است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که خداوند در آن فرموده‌ای اهل ایمان! قیام کنید برای اجرای عدالت، اظهار داشت: این افراد در دنیا نمونه هستند و نظر امام (ره) نیز همین بود. از این رو باید موضوعی در دنیا ایجاد کنید که نمونه باشد و انقلاب اسلامی نمونه‌ای برای جهان است که نظیر ندارد و زمینه‌ای برای ظهور امام زمان (عج) است.

این مرجع تقلید در ادامه نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین (ع) را یک نمونه برای استفاده دانست و افزود: امام (ع) می‌فرمایند اگر هفت اقلیم روی زمین را به من بدهند، من دانه‌ای را از دهان مورچه‌ای نمی‌گیرم لذا برای مبارزه با ظلم و برقراری عدالت جدیت دارند و مهم‌ترین کار شما نیز برقراری عدالت در برابر ظلم و فقر در جامعه و ایجاد حق است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگی مجلس امانتی از سوی مردم برای شما است، یادآور شد: شما باید خود را برای نگاهداری از این امانت آماده کنید؛ جامعه را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت کنید و از آنجایی که عزت از آن خدا، پیغمبر (ص) و مومنان است شما باید آن را در برابر دشمنان حفظ کنید.

آیت الله نوری همدانی در ادامه تأکید کرد: توجه کنید کاری که می‌کنید برای مردم باشد، در کنار آن‌ها باشید و مشکلاتشان را درک کنید. مردم از بازدید‌های حضوری شما بسیار خوشحال می‌شوند و اخلاق خوب شما با آن‌ها بسیار مهم است که نباید آن را ترک کنید.

این مرجع تقلید ادامه داد: من رسانه‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کنم و می‌دانم کار شما بسیار مهم است و دشمن نیز در برابر شما صف آرایی کرده، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی لحظه‌ای از فکر علیه ما بیکار نیستند از این رو لحظه‌ای نباید بی تفاوت بود.

وی همچنین با اشاره به نامه امام علی (ع) به مالک اشتر زمان عزیمت به مصر که منجر به شهادت او نیز شد، گفت: نامه ۵۳ نهج البلاغه در سازمان ملل به عنوان یک منشور کامل است لذا جلساتی برای این موضوعات بگذارید و تابلویی در محل کار خود قرار دهید. امام علی (ع) به مالک می‌فرمود: مالک! دل خود را از محبت مردم سرشار کن. مردم دو صنف هستند؛ اگر مسلمانند که برادر دینی شما هستند و اگر مسلمان نیستند مانند شما انسان هستند؛ این فرهنگ اسلام است.

آیت الله العظمی نوری همدانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه از ابتدا در ایران، مسیحی و یهودی‌ها حضور داشته و علما نیز تلاش داشتند نسبت به آن‌ها مانند ایرانیان مسلمان رفتار کرده و هیچگاه سختگیری برای آن‌ها وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: کسی که عدالت را برقرار کند نور چشم است. مردم ستون دین و حمایت آن‌ها سپری در برابر دشمن است از این رو باید به آن‌ها توجه کرد. چنانچه در جنگ تحمیلی نیز همین مردم در عرصه‌های جنگ حاضر شدند.

قالیباف نیز در این دیدار ضمن تبریک هفته وحدت، میلاد نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه تا پیش از این سالی دو بار خدمت جنابعالی می‌رسیدیم که شیوع کرونا مانع آن شد و امروز توانستیم توفیق پیدا کنیم، گفت: مجلس یازدهم شورای اسلامی از ترکیب خوبی شامل نیرو‌های جوان، انقلابی، خلاق، تحصیلکرده و با رویکرد‌های دانش بنیانی و کارآفرینی در بخش‌های مختلف و جمعی از افراد با تجربه در سطوح مختلف مانند کسانی که سابقه وزارت، مدیریت اجرایی، استانداری و فرمانداری دارند تشکیل شده و این مجلس به لحاظ خلاقیت و تجربه کاری جزء مجالسی است که نمایندگان با ترکیب خوبی کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم نسبت به مجالس گذشته همواره در برخی موضوعات اساسی اتفاق نظر دارد، اظهار داشت: البته کار کارشناسی و مباحثه مختلف درباره موضوعات انجام می‌شود که در نهایت اجماع نظر میان نمایندگان وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه نظارتی ستادی و میدانی و ارتباط با مردم به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس نسبت به قانونگذاری، اظهار داشت: تلاش داریم خواسته‌های مردم را در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نمایندگی کنیم و تا کنون مسیر خوبی را طی کرده ایم البته سازماندهی چند ماهه ابتدایی مجلس در بخش‌هایی باعث کُندی کار شد، ولی توانستیم با استفاده از رهنمود‌های رهبری در دو نوبت دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان، اولویت خود را اقتصاد و معیشت و توجه به مسائل فرهنگی قرار دهیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به تصویب قانونی برای رفع موانع اشتغال در دو هفته گذشته، عنوان کرد: این قانونگذاری اتفاقی بزرگ در مسیر روند اخذ مجوز‌ها بود چرا که تا پیش از این مردم باید با حضور در اداره‌های مختلف و گذشت چند سال به دنبال دریافت مجوز برای ایجاد یک شغل بودند که مشخص نبود چه زمانی به نتیجه می‌رسند؛ لذا از طرفی مردم را به سرمایه گذاری دعوت می‌کردیم، ولی از سوی دیگر سختی اعطای مجوز، کارآفرینان را از ادامه کار باز می‌داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اکنون با تصویب این قانون، اداره‌های دولتی و مسئولان باید دنبال مردم راه بیفتند، ابراز داشت: بر اساس این قانونی گروهی برای آغاز کار خود صرفا اطلاعات را وارد سامانه کرده و کار خود را آغاز می‌کنند و گروه دیگر که قصد دارند مشاغلی در حوزه‌های امنیتی، بهداشت و سلامت و محیط زیستی ایجاد کرده و نیازمند کسب تأیید از بخش دولتی هستند طی یک فرصت زمانی جهت دریافت تأیید، کار خود را آغاز می‌کنند لذا این قانون تحول عظیمی در حوزه اشتغال و معیشت ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مجلس یازدهم در حوزه مسکن، بیان داشت: مجلس با ۸ ماه تلاش توانست قانون تولید مسکن را به تصویب برساند که در این مسیر از تجربیات گذشته و تجربیات مثبت مسکن مهر استفاده، نقاط ضعف مسکن مهر را نیز شناسایی، مردم را مبنا قرار داده و دخالت دولت را به حداقل رسانده و به جای نقش اجرایی به آن‌ها نقش تسهیل گر دادیم.

قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: با اجرای این قانون، دست انبوه سازان برای تولید مسکن باز شده تا موضوع ساخت مسکن حل شود که در همین راستا در ۲۴ ساعت گذشته سامانه‌ای برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مسکن راه اندازی شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با اشاره به اهتمام مجلس به اصلاح ساختار بودجه، تأکید کرد: در جریان این اقدام توجه به مناطق محروم و تمرکززدایی از تصمیمات مرکزی، توجه به نقاط دوردست، روستا‌ها و حاشیه‌های شهر‌ها که بیش از ۲ هزار نقطه هستند به طور مستقیم در بودجه پیش بینی شد همچنین موضوع آب و جاده روستایی که تبدیل به معضلی شده بود مد نظر قرار گرفت.

وی در ادامه با تأکید بر توجه ویژه مجلس به پیوست عدالت و شفاف سازی، عنوان کرد: در بخش نظارتی سرکشی‌های منظمی از سوی رئیس مجلس، هیأت رئیسه و نمایندگان انجام می‌شود و روز‌های سه شنبه هر هفته را به نظارت اختصاص داده ایم تا بتوانیم گزارش دستگاه‌ها را دریافت کرده و بر عملکرد سازمان‌هایی که خارج از برنامه عمل می‌کنند نظارت کنیم.

قالیباف با اشاره به موضوعات فرهنگی نیز بیان کرد: توجه به اعتبارات آموزشی اعم از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و فرهنگ عمومی و دینی در بودجه ۱۴۰۰ با افزایش ۲.۵ برابری نسبت به قبل یکی از اقدامات مجلس بود که البته به خاطر حجم نقدینگی ممکن است این افزایش رقم باز هم اثرگذاری چندانی نداشته باشد.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به حوزه سیاست خارجی و تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار داشت: تا پیش از این مجلس درباره موضوع هسته‌ای در انفعالی به سر می‌برد که با تصویب این قانون و تأکید رهبری بر اجرای آن، توانست مبنای دولت‌ها برای حل موضوعات هسته‌ای شود.

وی افزود: اکنون کسانی که در خارج از کشور در حال مذاکره با ما هستند؛ اعم از ۱+۴، شورای امنیت و سازمان ملل و آژانس هسته‌ای متوجه شده اند که قانونی در مجلس به تصویب رسیده که به دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه استحکام و قدرت برای رویارویی با مذاکره کنندگان را می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه کنترل افزایش نقدینگی، کسری بودجه و بورس از اولویت‌های همکاری ما با دولت جدید برای کنترل قیمت‌ها و کاهش قیمت کالا‌های اساسی است، خاطرنشان کرد: با اطمینان عرض می‌کنم دست دلالانی که از ارز دولتی که برای رفاه مردم در کالا‌های اساسی قرار داده شده استفاده می‌کنند را کوتاه خواهیم کرد تا اتفاقات خوبی برای قشر محروم جامعه بیفتد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار