کد خبر: 1066092
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولاً هنوز سرویس منظم کشتی‌های رورو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد، انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به طوری که در زمانی که بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.

بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولاً هنوز سرویس منظم کشتی‌های رورو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد، انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به طوری که در زمانی که بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.
یکی از انتقاداتی که در این سال‌ها بر بنادر شمالی کشور وارد می‌شود، این است که بنادر شمالی نتوانستند جایگزین مرز‌های زمینی برای حمل دریایی بار به کشور‌های همسایه شوند. کارشناسان معتقدند در این زمینه مهم‌ترین مشکل بنادر شمالی نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها برای جابه‌جایی بار است. این در حالی است که بنادر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد می‌توانند بخشی بزرگ از تجارت با کشور‌های مشترک منافع واقع در نوار ساحلی خزر را برعهده داشته باشند.
غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا در مجلس در گفتگو با ایلنا در این خصوص می‌گوید: بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولاً هنوز سرویس منظم کشتی‌های رو رو (کشتی‌های کامیون‌بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد، انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به طوریکه در زمانی که بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.
وی می‌افزاید‌: حتی مشکلات پیش پا افتاده‌ای وجود دارند که اجازه افزایش ترافیک بنادر شمالی را نمی‌دهند از جمله سوخت کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو رو جابه‌جا می‌شوند. بر اساس قانون، مخزن سوخت خودرو‌های ترانزیتی هنگام خروج از مرز بررسی می‌شود که با مقداری مشخص سوخت امکان عبور از مرز را دارند، اما حمل بیش از آن مقدار باید به قیمت نزدیک‌ترین پمپ بنزین کشور همسایه محاسبه و مابه‌تفاوت آن پرداخت شود. حال اینکه چنین موضوعی برای کامیون‌هایی که با کشتی رو رو جابه‌جا می‌شوند، وجود نداشت و آن را به مثابه قاچاق سوخت تلقی کردند و مشکلاتی پیش آمد.
مرحبا با بیان اینکه جلساتی برای رفع این موانع با نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شده است، اظهار داشت‌: مسائلی مانند بحث تعیین مقدار سوخت مجاز داخل باک کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو رو جابه‌جا می‌شوند موضوعاتی ساده هستند که می‌توان با تدابیر و برنامه‌ریزی این مشکلات را برطرف کرد. اما در شرایطی که کشور با موضوعات مانند بداخلاقی‌ها در مرز آذربایجان مواجه است، به دلیل همین موضوعات پیش پا افتاده از ظرفیت بنادر شمال استفاده نمی‌شود. اگرچه در بندر انزلی چند کشتی رو رو وارد شده است، اما با مشکلات اینچنینی برای حمل کامیون‌ها مواجه شده است.


صف‌های طولانی کامیون‌ها در بنادر شمالی کشور
مرحبا با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های داخلی کشتی رو رو ندارند، می‌افزاید‌: گویا شرکت کشتیرانی خزر در حال خرید یک فروند کشتی رو رو است، اما در حال حاضر از کشتی رو رو روسی استفاده می‌کنیم و اگر خطوط رو رو به طور منظم راه بیفتد، شاهد آن خواهیم بود که حجم بزرگی از ترافیک جاده و مرز‌های زمینی به سمت بنادر سوق پیدا می‌کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بندر آستارا بیش از ۵ درصد تجارت ایران از طریق دریای خزر را انجام می‌دهد، تأکید می‌کند‌: در حالی که در شهر آستارا شاهد صف طولانی کامیون‌های خارجی هستیم و این ترافیک روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند، از ظرفیت بندر این شهر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی‌شود و حجم فعالیت بنادر
ذکر شده قابل توجه نیست.
وی با اشاره به تأخیر در لایروبی بندر آستارا می‌گوید‌: بخش عمده‌ای از بندر آستارا لایروبی شده است، اما طبق قرار و برنامه اداره بنادر و بهره‌بردار خصوصی این بندر قرار بر این بوده است که عملیات لایروبی تا اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان برسد و عمق کانال ورودی آن به ۵ و نیم متر برسد، اما لایروبی هنوز به پایان نرسیده است.
مرحبا می‌افزاید‌: با تأخیر در اجرای عملیات لایروبی، وزیر وقت (آقای اسلامی) سفری به بندر آستارا داشت و در همان سفر تفاهمنامه‌ای بین سازمان بنادر و شرکت بهره‌بردار امضا شد که تا پایان تیرماه سازمان بنادر با تکمیل لایروبی، عمق این بندر را به ۵/۵ متر برساند، اما از آنجایی که در دریای خزر فقط یک شرکت پیمانکار لایروبی را برای سازمان بنادر انجام می‌دهد، مشکلاتی پیش آمد و چندین ماه است که واحد لایروب پیمانکار وارد بندر آستارا شده است، اما در مجموع یک ماه هم کار نکرده و در حال حاضر این لایروب خراب است و در این مدت دو بار هم در حال غرق شدن بود که نجاتش دادند. از سوی دیگر هزینه شرکت‌های خارجی برای انجام لایروبی هر متر مکعب تا ۱۰ دلار بود که بسیار گران تمام می‌شد به همین دلیل لایروب فعلی در حال تعمیر است.
نماینده مردم آستارا تأکید می‌کند: به هر حال، الان فقط ۳۰۰ متر از کانال ورودی بندر آستارا عمق لازم را ندارد و با پایان عملیات لایروبی، این بندر به فعالیت حداکثری خود می‌رسد و در آن زمان است که توافقات سازمان توسعه تجارت و کشتیرانی خزر برای افزایش حمل کالا از مسیر دریایی باید شامل حال بندر آستارا هم بشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار