کد خبر: 1066091
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
قیمت لوازم خانگی ۴ سال است در سامانه ۱۲۴ ثبت نمی‌شود
افزایش قیمت برخی از برند‌های لوازم خانگی در هفته‌های اخیر با واکنش وزیر صمت و دولت روبه‌رو شد، اما شرط افزایش قیمت، رشد بالای ۵ درصدی مؤلفه‌های تولید است که هنوز مستنداتی به سازمان حمایت ارسال نشده است. انجمن صنایع لوازم خانگی با تأکید بر این موضوع از عدم ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ انتقاد کرده است و می‌گوید‌: طی چهار سال گذشته هیچ تولید‌کننده‌ای قیمت‌هایش را در این سامانه ثبت نکرده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: افزایش قیمت برخی از برند‌های لوازم خانگی در هفته‌های اخیر با واکنش وزیر صمت و دولت روبه‌رو شد، اما شرط افزایش قیمت، رشد بالای ۵ درصدی مؤلفه‌های تولید است که هنوز مستنداتی به سازمان حمایت ارسال نشده است. انجمن صنایع لوازم خانگی با تأکید بر این موضوع از عدم ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ انتقاد کرده است و می‌گوید‌: طی چهار سال گذشته هیچ تولید‌کننده‌ای قیمت‌هایش را در این سامانه ثبت نکرده است.

یک زمانی وزارت صمت برای کنترل بازار و قیمت‌ها تولید‌کنندگان داخلی و خارجی را به ثبت قیمت کالای تولیدی‌شان در سامانه ۱۲۴ مکلف کرد. تااینکه با خروج کره‌ای‌ها از بازار ایران، عرصه برای تولید‌کنندگان لوازم خانگی باز شد و آن‌ها در بازار کاملاً انحصاری جولان دادند. از سال ۹۸ تاکنون قیمت‌ها را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد گران کردند و به بهانه‌های مختلف هر ازگاهی عرضه یک کالا را متوقف می‌کردند تا با تشنه نگه داشتن بازار قیمت‌ها گران شود. حتی در روز‌های پایانی عمر دولت دوازدهم نیز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت‌هایشان را گران کردند.
طی هفته‌های اخیر برای چندمین بار قیمت لوازم خانگی به یکباره در بازار گران شد. تولید‌کنندگان موضوع را تکذیب کردند و توپ را به زمین فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالا انداختند. عرضه‌کنندگان نیز خود را بی‌تقصیر دانسته و قیمت‌های جدید را قیمت‌های اعلامی شرکت‌ها اعلام کردند. به هر حال با واکنش سریع وزیر صمت و معاونانش موضوع گرانی‌ها محکوم شد و اعلام کردند که با متخلفان برخورد می‌شود. اکنون سه روز از واکنش وزیر صمت می‌گذرد، اما هنوز قیمت‌ها کاهش نیافته و به قیمت‌های قبل برنگشته است. اینکه در مقابل دوربین و رسانه‌ها گرانی قیمت‌ها محکوم شود، اما در عمل نتوانند حریف تولید‌کنندگان، دلالان یا توزیع‌کنندگان شوند، هیچ سودی برای مصرف‌کننده ندارد و تنها یک شوی تبلیغاتی است. کمااینکه این روند در روز‌های گذشته درخصوص گرانی مرغ، تخم‌مرغ و حتی لبنیات تکرار شده و خبری از ارزانی‌قیمت‌ها نیست.

شرط افزایش قیمت لوازم خانگی
درخصوص شروط گرانی قیمت‌ها عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با مهر می‌گوید‌: افزایش قیمت لوازم خانگی فرایند مشخصی دارد. تولیدکنندگان باید مؤلفه‌های تولید همچون قیمت مواد اولیه، دستمزد و... را همراه با درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند و در نهایت سازمان حمایت مستندات را در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌کند یا اینکه این مستندات به انجمن ارسال می‌شود و انجمن فرایند افزایش قیمت را از سازمان حمایت پیگیری می‌کند.
وی می‌افزاید: ممکن است نرخ ارز، قیمت‌های جهانی و سایر عوامل تولید در قیمت کالا تأثیر گذاشته باشد که سازمان حمایت آن‌ها را بررسی می‌کند. به هر حال اگر خارج از این فرایند افزایش قیمتی رخ دهد یا مستندات در سامانه ۱۲۴ ثبت نشود، قیمت جدید وجاهت ندارد.
هاشمی ادامه داد: طی دو ماه اخیر اعضای انجمن درخواستی برای افزایش قیمت دریافت نکرده‌اند و فقط به صورت مختصر برای چند محصول جدید که سابقه ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ را نداشتند، نرخ ثبت شده است. ظاهراً تولید‌کنندگان شروط افزایش قیمت را فراموش کرده‌اند یا از آب گل‌آلود می‌خواهند ماهی بگیرند.

تولیدکنندگان جوگیر شده‌اند!
وی می‌گوید: طی دو هفته اخیر به دلیل حکم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، یک جو روانی در بخش تولید و البته در بخش توزیع و اصناف ایجاد شد که شاید همین جو روانی انگیزه‌ای برای افزایش خودسرانه برخی قیمت‌ها بوده باشد. افزایش قیمت به صورت لحظه به لحظه نیست و به طور کلی اگر مؤلفه‌های تولید بالای ۵ درصد افزایش داشته باشند، تولیدکننده می‌تواند درخواست افزایش قیمت دهد.

رکود در بازار لوازم خانگی به دلیل شوک‌های قیمتی
همچنین رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولید‌کنندگان مکلف هستند تا قیمت عرضه تولیدات خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، می‌گوید‌: طی چهار سال گذشته هیچ تولید‌کننده‌ای این کار را انجام نداده است.
اکبر پازوکی در گفتگو با فارس، درباره وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی و تأثیر افزایش قیمت لوازم خانگی بر بازار می‌افزاید‌: با توجه به تورم و کاهش شدید قدرت خرید، بازار لوازم خانگی در رکود شدیدی به سر می‌برد و خریداران لوازم خانگی در صورتی اقدام به خرید می‌کنند که کالای قبلی آن اصلاً قابلیت استفاده نداشته و مجبور به خرید باشند.

لوازم خانگی ۱۰ تا ۴۰ برابر گران‌تر شده است
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، می‌افزاید: در گذشته برخی از اقشار بعد از چند سال استفاده از کالای لوازم خانگی خود برای تنوع در مصرف آن را عوض می‌کردند، اما با توجه به اینکه طی چهار سال گذشته کالای لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۴۰ برابر گران‌تر شده است دیگر هیچ کس برای ایجاد تنوع لوازم خانگی خود را تغییر نمی‌دهد. اگرچه برخی افزایش دهندگان قیمت لوازم خانگی از بین برند‌های مطرح هستند، اما اغلب آن‌ها در بازار تأثیرگذار نیستند.
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی اظهار می‌دارد: به عقیده من افزایش قیمت لوازم خانگی توسط تولید‌کنندگان در شرایط رکود حاکم بر بازار خودزنی است و صددرصد رکود در بازار را افزایش می‌دهد. برخی تولید‌کنندگان تصور می‌کنند که با این کار می‌توانند به بازار شوک وارد و بازار را از رکود خارج کنند. در حالی که وقتی مردم قدرت خرید ندارند با افزایش قیمت‌ها رکود بیشتری بر بازار حاکم می‌شود.

انتقاد از عدم نظارت بر قیمت لوازم خانگی
وی با بیان اینکه رکود ۸۰ درصدی بر صنف فروشندگان لوازم خانگی حاکم است، می‌افزاید‌: نمی‌دانم چرا هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نمی‌شود. قانون سود فروشندگان لوازم خانگی را مشخص کرده است و برای لوازم خانگی درشت سود تعیین شده ۵ درصد است بنابراین فروشندگان حتی یک درصد گران‌تر از سود تعیین شده نمی‌توانند کالای خود را بفروش برسانند.
وی با تأکید بر اینکه مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولید‌کنندگان لوازم خانگی را مکلف کرده که قیمت عرضه لوازم خانگی را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ثبت کنند، می‌گوید: قبل از سال ۹۶ این کار انجام می‌شد و بنابراین مردم برای اطلاع از قیمت انواع کالا‌های لوازم خانگی به این سامانه مراجعه می‌کردند و در صورت مغایرت قیمت کالای خریداری شده در فاکتور با سامانه یا مغایرت ضمانت می‌توانستند شکایت خود را به سازمان حمایت، سازمان صمت استان‌ها یا اتحادیه مطرح و اتحادیه نیز موظف به پیگیری موضوع بود.
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی می‌افزاید: در آن زمان قیمت‌های انواع کالا‌های لوازم خانگی داخلی و خارجی در سامانه به راحتی قابل رصد بود، اما طی چهار سال اخیر هیچ تولید‌کننده‌ای اقدام به ثبت قیمت فروش کالا‌های خود در سامانه ۱۲۴ نکرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
متن رو نخوندم اما مشخصه ته انحصار چی از آب در میاد هر وقت تونستید بازار خودرو رو درست کنید بیاید درباره انحصار بقیه بازارها با هم صحبت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار