کد خبر: 1065886
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
درآمد میلیاردی شرکت‌های زیر‌مجموعه هفت تپه مانند الکل‌سازی و خوراک دام باید شفاف سازی شود.
بهناز قاسمی

درآمد میلیاردی شرکت‌های زیر‌مجموعه هفت تپه مانند الکل‌سازی و خوراک دام باید شفاف سازی شود.
شرکت کشت و صنعت هفت تپه سرانجام هفته گذشته تعیین تکلیف و مدیریت آن به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد. صاحبنظران معتقدند نجات این مجتمع به مدیریت جهادی نیاز دارد، ضمن اینکه درآمد صنایع جانبی فعال هفت تپه مانند کارخانه کشت و صنعت، خوراک دام و شیره نیشکر که در زمان تعطیلی هفت‌تپه فعال بوده و درآمد میلیاردی داشتند، باید شفاف‌سازی شود؛ اینکه درآمد این صنایع در کجا سرمایه‌گذاری شده و چرا از محل همین درآمد‌ها حقوق معوق کارگران پرداخت نشده است. کشت و صنعت هفت‌تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد و طبق اصل‌۴۴ قانون اساسی اواخر سال‌۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با ۲۴‌هزار هکتار وسعت اراضی و بیش از ۳‌هزارو ۵۰۰‌شاغل فصلی و دائمی دارد. در پی بروز تخلفاتی از سوی مدیریت جدید هفت تپه، بیکاری کارگران، به تعطیلی کشیدن این مجتمع اقتصادی و اخلال در نظام ارزی و پولی با پیگیری قوه قضائیه و دستگیری امید اسد بیگی صاحب هفت‌تپه، این کارخانه در تاریخ‌۲۲‌تیرماه امسال خلع ید شد. بعد از مستقر شدن دولت سیزدهم، رایزنی‌ها برای واگذاری هفت‌تپه به یک مجموعه دولتی مانند سازمان گسترش و نوسازی و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آغاز شد، اما هیچ کدام از این شرکت‌ها حاضر به پذیرش مسئولیت نبودند تا اینکه هفته گذشته با حکم رئیس‌جمهور مدیریت شرکت به شرکت توسعه نیشکر واگذار شد.
هفت‌تپه نیاز به توجه عاجل دارد
رحیم آل کثیر از کشاورزان خوزستان و از مطلعین وضعیت هفت تپه در گفت وگوی اختصاصی با «جوان» در خصوص وضعیت موجود هفت تپه گفت: کارگران چهار‌ماه است حقوق نگرفته‌اند و طی هفته گذشته در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. در حال حاضر وضعیت این مجتمع زیر صفر قرار دارد و مدیریت آن باید اقدامات عاجلی انجام دهد.
وی با اشاره به زمان اندک برای کشت نیشکر در ۲۵‌روز آینده افزود: بیش از ۲۴‌هزار هکتار زمین کشاورزی که از لحاظ کلاس جهانی در رتبه یک و دو است؛ در این مجتمع کشت و صنعت وجود دارد. حدود ۲‌هزار‌هکتار از زمین‌ها هنوز کشت نشده و اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، قطعاً در سال آینده با مشکل تأمین شکر مواجه خواهیم شد. وی با اشاره به تعداد کارگران هفت‌تپه گفت: اغلب مجتمع‌های کشت و صنعت که به سود دهی رسیدند، بیش از هزارو ۵۰۰ کارگر فصلی و دائمی ندارند. در حالی‌که از سال‌۹۴ تاکنون حدود ۲‌هزار کارگر به صورت سفارشی به هفت‌تپه تحمیل شده‌اند. از این رو مدیریت جدید باید کارگران را با استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته کند تا هزینه‌ها اندکی کاهش یابد. آل کثیر از درآمد‌های میلیاردی صنایع جانبی هفت‌تپه که فعال هستند خبر داد و گفت: کارخانه الکل‌سازی از فروش روزانه ۷۰۰‌میلیون الکل درآمد بسیار زیادی در دو سال اخیر کسب کرده‌است. همچنین هفت تپه با فروش روزانه ۱۰‌تانکر باگاس (شیره نیشکر) و فروش خوراک دام درآمد‌های میلیاردی کسب کرد، اما هنوز مشخص نیست این درآمد‌ها به جیب چه کسانی رفته، زیرا هنوز با مدیرت سابق هفت‌تپه تسویه حساب نشده است. اگر درآمد این صنایع شفاف بود، نباید حقوق کارگران معوق می‌شد.
وی به درآمد‌های میلیونی کشاورزان خوزستان با کشت چغندر قند اشاره کرد و گفت: کشاورزان استان هر هکتار زمین کشاورزی را برای کشت چغندر قند را با قیمت ۲۰‌میلیون تومان سالانه اجاره و محصولشان را به کارخانجات قند اصفهان، همدان، قزوین و شیراز ارسال می‌کنند. کارخانه‌های تولید قند هزینه حمل، بذر و نهاده‌ها را نیز می‌پردازند. اگر مدیریت موجود به جای کشت نیشکر زمین‌ها را اجاره دهد به راحتی می‌توانند هزینه‌ها را تأمین کنند. بگذریم از اینکه از سال‌۹۴ تاکنون باید یک کارخانه قند یا شکلات‌سازی در کنار هفت تپه احداث می‌شد که متأسفانه در این سال‌ها به این موضوع بی‌توجهی شده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار