کد خبر: 1065681
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در ادامه وعده‌های ارزانی قیمت کالا‌های مصرفی از ارزان شدن قیمت تخم مرغ و کاهش قیمت آن به ۴۳ هزار تومان خبر داد، اما نه تنها قیمت‌ها پایین نیامده بلکه در حال حاضرتخم مرغ‌های درجه ۲ و ۳، به اصطلاح ارزان به صورت محدود در میادین توزیع می‌شود و قیمت آن در مغازه‌ها همچنان ۶۰ هزار تومان است. فعالان بازار از کمبود حواله تخم مرغ دولتی خبر می‌دهند.
بهناز قاسمی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی در ادامه وعده‌های ارزانی قیمت کالا‌های مصرفی از ارزان شدن قیمت تخم مرغ و کاهش قیمت آن به ۴۳ هزار تومان خبر داد، اما نه تنها قیمت‌ها پایین نیامده بلکه در حال حاضرتخم مرغ‌های درجه ۲ و ۳، به اصطلاح ارزان به صورت محدود در میادین توزیع می‌شود و قیمت آن در مغازه‌ها همچنان ۶۰ هزار تومان است. فعالان بازار از کمبود حواله تخم مرغ دولتی خبر می‌دهند.

در ماه‌های گذشته در پی توزیع نامناسب تخم‌مرغ در کشور قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۲هزار تومان و هر شانه به ۵۵ تا ۶۰هزار تومان رسیده است. مرغداران در توجیه گرانی تخم‌مرغ، از گرانی قیمت نهاده‌ها خبر می‌دهند، اما فعالان بازار دلیل گرانی‌ها را دلالان و برخی فرصت‌طلبان می‌دانند و معتقدند برخی تولیدکنندگان با توزیع قطره‌چکانی تخم‌مرغ، بازار را به دست گرفته و قیمت را گران کرده‌اند. در این میان به جای اینکه وزارت جهاد کشاورزی با رصد تولید و توزیع تخم‌مرغ در سراسر کشور مانع فعالیت فرصت‌طلبان شود و بازار را متعادل کند، تنظیم بازار تخم‌مرغ را به اتحادیه‌ها واگذار کرد و امور توزیع در تهران به اتحادیه مرغ تخمگذار میهن واگذار شد، اما این اتحادیه نیز خلف وعده کرد و نتوانست بازار را تنظیم کند. از این رو توزیع تخم‌مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شد. در پی این اقدام وزارت جهاد کشاورزی که به دلیل گرانی قیمت مرغ و تخم‌مرغ به شدت تحت فشار بود، خبر کاهش قیمت تخم‌مرغ را رسانه‌ای و اعلام کرد قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۴۳ هزار تومان کاهش می‌یابد. از زمان وعده ارزانی قیمت تخم‌مرغ تاکنون یک هفته می‌گذرد، اما هیچ خبری از کاهش قیمت‌ها نیست و خبر‌های ارزانی قیمت این کالای پرمصرف در حد وعده باقی ماند.

کمبود حواله دولتی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به دلایل عدم کاهش قیمت تخم‌مرغ در یک هفته اخیر در گفتگو با مهر می‌گوید‌: شرکت پشتیبانی امور دام تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان خریداری می‌کند و در اختیار میادین میوه و تره‌بار قرار می‌دهد و کالا در غرفه‌های میادین توزیع می‌شود.
ناصر نبی‌پور می‌افزاید‌: با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام تخم‌مرغ را از تولیدکنندگان تحویل می‌گیرد مغازه‌داران نیز باید به این شرکت مراجعه و حواله دریافت کنند، اما با توجه به میزان تقاضایی که وجود دارد، احتمالاً به مغازه‌داران تخم‌مرغی تحویل داده نمی‌شود که آن‌ها بتوانند با قیمت ۴۳ هزار تومان به مصرف‌کننده نهایی عرضه کنند.
نبی‌پور درباره آخرین وضعیت قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری تأکید می‌کند‌: قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری مانند ۱۰، ۱۵ روز قبل است و تغییری در این زمینه حاصل نشده ضمن اینکه میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ٢٢ هزار تومان است.

نهاده‌ها گران و بی‌کیفیت به دست مرغداران می‌رسد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با اشاره به دلایل افزایش مجدد قیمت تخم‌مرغ در سال جاری می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ در اسفند پارسال روند نزولی به خود گرفت و به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسید، اما دولت این حجم از تولید را خریداری و ذخیره‌سازی نکرد تا در ماه‌های تیر و مرداد به بازار روانه کند. ریشه ناآرامی‌های اخیر را باید در ناکارآمدی‌های مدیریت گذشته دنبال کنیم.
وی با اشاره به تعیین قیمت دستوری برای تخم‌مرغ در دی‌ماه سال گذشته، می‌گوید‌: نرخ تعیین شده از سوی تولیدکنندگان، کیلویی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما دولت با اعمال فشار قیمت را به کیلویی ۱۴ هزار تومان رساند. قیمت تعیین شده برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشت به‌همین دلیل بسیاری از واحد‌ها مرغ‌های خود را به کشتارگاه‌ها فرستادند.
نبی‌پور با بیان اینکه هنوز نهاده شهریور به‌دست تولیدکنندگان نرسیده است، می‌افزاید: قیمت نهاده در بازار آزاد کیلویی ۶ هزار و ۱۰۰ تومان است. قیمت نهاده روند صعودی به خود گرفته، اما از سوی دیگر درجه کیفی آن بسیار کاهش یافته است. سویا باید ۴۳ درصد پروتئین داشته باشد، اما سویای در دسترس مرغدار ۱۳ درصد پروتئین دارد.
وی با اشاره به بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ، می‌گوید: خراسان رضوی، تهران و قزوین جزو بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور محسوب می‌شوند که تمامی واحد‌های تولیدکننده در این استان‌ها با ۶۰ درصد توان خود اقدام به تولید می‌کنند.
این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن هزینه تولید، می‌افزاید: پولت مرغ سه ماهه، که برای تخمگذاری به قفس می‌رود ۸۰ هزار تومان شده است. همچنین مرغ پنج ماهه پای تخم ۱۲۰ هزار تومان شده است. همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت تمام‌شده به کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد. تولید‌کنندگان تخم‌مرغ را کیلویی ۳۸ هزار به میادین می‌فروشند و میادین نیز به واحد‌های صنفی کیلویی ۴۳ تومان
می‌فروشند.
نبی‌پور با اشاره میزان مصرف روزانه تخم مرغ در پایتخت، می‌گوید‌: روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ در تهران مصرف می‌شود این در حالی است که فقط ۲۳۰ تن تخم‌مرغ در استان تهیه و تأمین می‌شود و بقیه نیاز باید از استان‌های دیگر وارد شود. تا زمانی که محرک‌های تشویقی برای تولید ایجاد نشود تولیدکننده رغبتی برای تولید از خود نشان نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه وزیر دولت جدید نیز نمی‌تواند درمانی برای درد‌های کنونی پیدا کند، تأکید می‌کند‌: کمبود نهاده اصلی‌ترین معضل تولیدکنندگان است. برای تهیه نهاده نخست باید ارز مورد نیاز تأمین شود در حال حاضر نبود ارز یکی از مشکلات جدی کشور است.
این فعال اقتصادی با اشاره به نبود تفاوت بین تخم‌مرغ فله‌ای و بسته‌بندی شده، تصریح می‌کند‌: کارخانه‌های بسته‌بندی تخم‌مرغ، نیاز خود را از واحد‌های ما تأمین می‌کنند، اما نمی‌دانم به چه علت آن‌ها تخم‌مرغ را دانه‌ای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند و ما باید ۱۴۰۰ تومان بفروشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار