کد خبر: 1065594
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تکاپوی بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات وین
دو روز بعد از مذاکرات معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، می‌توان حدس زد که ایران حاضر نیست بدون تضمینی معتبر به مذاکرات وین برگردد.

دو روز بعد از مذاکرات معاون کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، می‌توان حدس زد که ایران حاضر نیست بدون تضمینی معتبر به مذاکرات وین برگردد. روس‌ها با ایران تلفنی تماس گرفته‌اند و جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که آماده استقبال از ایرانیان در بروکسل است، اما نمی‌تواند بگوید که چنین دیداری چه زمانی انجام خواهد شد. حتی وزیر خارجه چین هم با امیر عبداللهیان تماس گرفته و بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکید کرده، با این تفاوت که به طرف ایرانی اطمینان داده که مستقل از تغییرات وضعیت منطقه و جهان چه تغییراتی بکند، دنبال توسعه بیشتر شراکت جامع راهبردی میان ایران و چین خواهد بود.
به گزارش «جوان»، اتحادیه اروپا مدعی است که سفر روز پنج شنبه انریکه مورا، معاون جوزف بورل کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای تعیین زمان از سر‌گیری مذاکرات در وین نتیجه چندانی نداشته است. دو طرف هرچند توافق کردند که ادامه مذاکرات در بروکسل مقر اتحادیه اروپا در بلژیک ادامه پیدا کند، ولی مورا بعد از ملاقات با علی باقری که حالا به جای عباس عراقچی نشسته، نگفت که زمان مشخصی برای از سرگیری گفتگو‌ها تعیین شده است. این باعث شده که همه طرف‌ها به تب و تاب بیفتند. بعد از اینکه «آنه کلایر لجاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفت که «ایران همچنان که از مذاکره سر باز می‌زند» و واقعیت‌های حوزه میدانی «بازگشت به برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد»، بورل هم که برای ملاقات با مقام‌های امریکایی در واشنگتن به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته اتحادیه اروپا که آماده استقبال از ایرانیان در بروکسل است، نمی‌تواند بگوید که چنین دیداری چه زمانی انجام خواهد شد. از بورل پرسیده شده که آیا ایرانیان می‌خواهند پیش‌نویس متن (مذاکرات) که در آخرین مذاکرات در ماه ژوئن در وین برگزار شد را مورد بحث و بررسی قرار دهند و مایلند با کدام اعضای دیگر ملاقات کنند؟ که او جواب داده است: «متأسفم که می‌گویم نمی‌دانم.» بر اساس گزارش واشنگتن پست، بورل روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «من اگر آن‌ها بخواهند به بروکسل بیایند، آماده این کار هستیم. اما زمان محدود است. من درک می‌کنم که دولت جدید برای بررسی سوابق [مذاکرات]و برای تشکیل تیم مذاکرات به زمان احتیاج دارد، اما این فرصت حالا دیگر سپری شده است.» او تأکید کرد: «زمان بازگشت به مذاکرات است.» بورل که به واشنگتن رفته تا با مقام‌های امریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ملاقات و راهی برای از سرگیری مذاکرات پیدا کند، در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، «پلان B» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود، شامل چه چیز‌هایی خواهد بود، گفت: «من نمی‌خواهم به پلان B‌ها فکر کنم. هیچ کدام از پلان B‌هایی که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.»‌پرسش خبرنگاران از بورل درباره «پلان B» در واقع اشاره ضمنی به صحبت‌های چهار شنبه قبل «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا است که در ملاقات یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته بود اگر ایران در پرونده مذاکرات هسته‌ای، تغییر مسیر ندهد واشنگتن آماده توسل به «گزینه‌های دیگر» است.
پکن تهران را درک می‌کند
علاوه برطرف‌های اروپایی و امریکا، حالا دیگر روسیه و چین هم برای شروع مجدد مذاکرات برای بازگشت امریکا در وین، به تکاپو افتاده‌اند. یک روز بعد از سفر انریکه مورا به تهران، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفتگو کرد و دو طرف درباره گفت‌وگوی باقری و مورا رایزنی کردند. امیرعبداللهیان این گفتگو را مثبت خواند و لاوروف هم از آن استقبال کرد. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی بخش مهمی از دلیل تأخیر درشروع مذاکرات وین را با لاوروف درمیان گذاشته است: «گفتگو‌های جاری با انریکه مورا متمرکز بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای رفع مشکلات و بن‌بست کنونی در وین است که به دلیل مواضع و رویکرد تعهدگریز واشنگتن در رفع کامل و مؤثر تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی این کشور به وجود آمده است.» همچنین وانگ‌یی وزیر خارجه چین با امیرعبداللهیان تلفنی تماس گرفت و ضمن استقبال از آغاز گفتگو‌های ایران و طرف اروپایی، بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تأکیدکرد. وانگ‌یی با وجود این تأکید، گفته که موضع مشروع ایران در حراست از منافع ملی خود در مسئله هسته‌ای را درک می‌کند. نکته قابل توجه گفت‌وگوی تلفنی وانگ‌یی با طرف ایرانی اینکه طبق گزارش «شینهوا»، وانگ‌یی در این تماس تلفنی به وزیر خارجه ایران گفته که اهمیتی ندارد وضعیت منطقه و جهان چه تغییراتی بکند، پکن تمام تلاش خودش را برای توسعه بیشتر شراکت جامع راهبردی میان ایران و چین به کار خواهد بست. وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرده که پکن مایل است با ایران در جهت مخالفت با اقدامات زورگویانه یکجانبه و دفاع از انصاف و عدالت بین‌المللی همکاری کند. وزیر امور خارجه چین با اعلام آمادگی پکن برای عملیاتی کردن سند برنامه جامع همکاری ۲۵ساله، بر تعهد پکن به ادامه همکاری‌ها با تهران برای مهار کرونا و تأمین واکسن مورد نیاز به هر میزان و تا هر زمان که تهران درخواست داشته باشد، تأکید کرد. امیرعبداللهیان روابط دو کشور را راهبردی خوانده و بر اهتمام جدی ایران برای پیگیری توافقات شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی اخیر طرفین و همچنین اجرای کامل سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور تأکید کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به سفر معاون کمیسونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تشریح ابعاد گفتگو‌های صورت گرفته و تبیین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع مؤثر و کامل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی رژیم امریکا، از بی‌عملی سه کشور اروپایی انتقاد کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غلام
|
United States of America
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
0
بلید باتوجه به افزایش قیمت اورانیوم غنی شده هرچه بیشتر به افزایش اورانیوم عنی شده افزود شود .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار