کد خبر: 1063715
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
نخستین رآکتور پالایشگاهی ایرانی از سوی متخصصان اراکی و با صرفه‌جویی هزار میلیارد ریالی ساخته شد. رآکتور‌های پالایشگاهی به طور میانگین ۲۰۰ تن وزن دارند و کشور‌های انگشت‌شماری فناوری تولید آن‌ها را دارند که اکنون ایران هم به جمع آن‌ها اضافه شده‌است. به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی حاضر به تعمیر رآکتور‌های تولید خودشان در ایران هم نبودند و حالا متخصصان ایرانی از تعمیر رآکتور به تولید آن جهش کردند.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: نخستین رآکتور پالایشگاهی ایرانی از سوی متخصصان اراکی و با صرفه‌جویی هزار میلیارد ریالی ساخته شد. رآکتور‌های پالایشگاهی به طور میانگین ۲۰۰ تن وزن دارند و کشور‌های انگشت‌شماری فناوری تولید آن‌ها را دارند که اکنون ایران هم به جمع آن‌ها اضافه شده‌است. به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی حاضر به تعمیر رآکتور‌های تولید خودشان در ایران هم نبودند و حالا متخصصان ایرانی از تعمیر رآکتور به تولید آن جهش کردند.

رآکتور‌ها با تبدیل گاز‌های ترش پالایشگاه به گاز شیرین و در نهایت تولید بهینه انواع سوخت، از هدر‌رفت انرژی هم جلوگیری می‌کنند.
وابستگی به اروپا و خطر انفجار
رآکتور‌های پالایشگاه در تهیه و تولید فرآورده‌های نفتی، سوخت جت، نفت سفید، قیر و دیگر فرآورده‌های نفتی نقش اساسی دارند. هر رآکتور عمر مفیدی دارد که پس از آن باید تعمیر و در نهایت تعویض شود. با تعویض رآکتور کیفیت محصولات گاز مایع، بنزین و سوخت‌های تولیدی ارتقا یافته و امکان تأمین و تولید محصولات راهبردی با کیفیت فراهم می‌شود. چند سال قبل و در اوج تحریم‌های دوران ترامپ، رآکتور پالایشگاه شیراز که ساخت کشور ایتالیا بود، دچار ترک خوردگی شد. شرکت سازنده هم حاضر نشد آن را تعمیر کند و خطر انفجار کل منطقه اطراف پالایشگاه را تهدید می‌کرد. در نهایت این رآکتور به دست متخصصان شرکت رآکتور‌سازی اهواز، تعمیر و از طریق حمل دریایی و زمینی به پالایشگاه شیراز منتقل و نصب شد. با توجـه به نیاز کشور به توسعه پالایشـگاه‏، به خصوص پالایشگاه‌های تولید بنزین و گازوییل، نیاز به ساخت رآکتور‌ها و توربین‌هایی است که در دما و فشار بسیار زیاد فعالیت می‌کنند. واردات این تجهیزات پالایشگاهی هزینه ارزی زیادی هم دارد و بومی‌سازی آن‌ها بسیار به صرفه است.
افتخار در بومی سازی
در همین راستا روز گذشته چهار رآکتور عظیم پالایشگاهی ساخته شده در اراک به خوزستان ارسال شد. این چهار رآکتور عظیم پالایشگاهی که برای اولین بار در ایران ساخته می‌شود پس از پایان کار در کارخانه آذرآب اراک، راهی پالایشگاه جفیر خوزستان شدند.
شهبازیان، مدیر پروژه با اشاره به اینکه تجهیزات رآکتور عظیم پالایشگاهی برای اولین بار در کشور ساخته شده‌است، به صدا و سیما گفت: این‌گونه تجهیزات که تا پیش از این از خارج از کشور وارد می‌شد با توانمندی صنعتگران آذرآب بومی شد. این تجهیزات با توجه به حجم، اندازه، وزن، فشار کاری، دما و نوع سرویس آن در داخل کشور ساخته نشده‌بود و نمونه‌های موجود تماماً ساخت کشور‏های پیشرفته و دارای سابقه چندین ساله در این زمینه است. از طرف دیگر در شرایط کنونی کشـور و تحریم‏هـای اعمال شده در این بخش، ساخت این مبدل در داخل علاوه بر جلوگیری از خروج مقدار بسیار زیادی ارز از کشور، موجب‏ ترویج نوآوری و شکوفایی هر چه بیشتر در صنعت ایران و موجب افتخار در بومی‌سازی است.
دومین مجموعه ایرانی در لیست سیاه امریکا
محمدی، سرپرست تولید کارخانه آذرآب هم با اشاره به اینکه ساخت تجهیزات رآکتور عظیم پالایشگاهی در راستای استفاده از منابع ملی نفت و گاز کشور است، گفت: رآکتور‌ها سبب می‌شوند گاز‌های ترش تبدیل به گاز شیرین شده و از سویی از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود. رآکتور‌های عظیم پالایشگاهی ساخته شده در کارخانه آذرآب اراک ۳ میلیون یورو یا به عبارتی هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.
وی تصریح کرد: با تولید این رآکتورها، حالا هیچ پالایشگاه پتروشیمی، نیروگاه، سد و کارخانه سیمانی در ایران نیست، مگر آنکه رد پای متخصصان آذرآب در آن هست. آذرآب یک شرکت تحریم‌شکن است که تحریم بنزین را شکست و با ساخت پروژه زیردریایی و پروژه‌های سری کشور بعد از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، دومین مجموعه‌ای بود که در لیست سیاه تحریم‌های امریکا قرار گرفت.
گفتنی است صنایع آذرآب اراک، ابرشرکت هلدینگ ایرانی است که در زمینه احداث زیرساخت‌های صنعتی، ساخت پالایشگاه‌های گاز و نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، سدها، کارخانجات سیمان، کارخانجات فولاد، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به آنان فعالیت می‌کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
درود بر شرفتان مردان مرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار