کد خبر: 1056141
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
عبدالله متولیان

حدود دو هفته دیگر، آیت‌الله رئیسی سکان اداره کشور را با تشکیل دولت سیزدهم در اختیار خواهد گرفت. اگر دولت چهارساله ایشان را به فصول سال تقسیم کنیم، فرصت‌های دراختیار وی برای تحقق وعده‌ها و عبور از موانع و چالش‌های موجود به ۱۶ فصل قابل تقسیم است و در این میان فصل اول دوره دولت ایشان قطعاً مهم‌ترین، حساس‌ترین و چالش‌برانگیز‌ترین فصل دولت سیزدهم خواهد بود.
دولت آیت‌الله رئیسی برای اولین بار میراث دار وضع اسفباری است که بی‌شک در تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی بی‌سابقه است. حجم بدهی‌ها، حجم باور نکردنی نقدینگی، افول ارزش پول ملی، نرخ لجام‌گسیخته تورم، افسردگی، ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم، فقر مطلق، افزایش فاصله طبقاتی و... وضعیت بغرنجی است که به‌عنوان میراث گذشته، دولت بعد باید با آن دست و پنجه نرم کند. از سوی دیگر دولت سیزدهم اولین دولت در گام دوم انقلاب است که قرار است زمینه تشکیل دولت تراز اسلامی و تحقق سومین مرحله از فرایند پنج مرحله‌ای انقلاب اسلامی را فراهم آورد. از این رو همه چشم‌ها به دولت آیت‌الله رئیسی دوخته شده و همین امر مسئولیت او را دوصد چندان سنگین کرده است.
مهم‌ترین چالش‌های فصل اول دولت سیزدهم به‌عنوان وضع حال کشور از این قرار است: اولین و مهم‌ترین چالش آیت‌الله رئیسی، انتظارات و توقعاتی است که پس از ناکامی دولت روحانی در تحقق وعده‌های داده شده به مردم در سطح جامعه شکل گرفته و مردم را عصبانی ساخته و اینک روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی چراغ اعتماد را در دل مردم روشن و آنان را به آینده‌ای بهتر امیدوار ساخته است. در این میان دو عامل بر چالشی‌تر شدن اوضاع تأثیر مستقیم خواهد گذاشت: اول جریان نفوذ که طی سه دهه گذشته در تار و پود کشور گسترش یافته و با تمام توان و ظرفیت‌های خود و تحریک اقشار، صنوف و... به بالاتر بردن توقعات جامعه و بحران‌سازی و حتی تولید آشوب‌های نقطه‌ای دامن خواهد زد. دوم شبکه گسترده رسانه‌های منتسب به جریان مسبب وضع موجود و بازنده انتخابات اخیر که با تمام ظرفیت خود به‌ویژه در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شعله ورتر شدن این چالش دامن خواهند زد. رسانه‌های منتسب به مسببان وضع موجود که تا دیروز مواردی نظیر آزادی‌های فردی، حجاب، حضور بانوان در محیط‌های ورزشی و... را پی می‌گرفتند اینک با شدت در کوره مطالبات اقتصادی نظیر مسکن، اشتغال، تورم و... خواهند دمید و همین موضوع بر حجم توقعات مردم از دولت بعدی خواهد افزود.
دومین چالش ابتدایی دولت سیزدهم انتظار مردم به‌ویژه نخبگان و اهالی کوی سیاست از رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه‌ای متفاوت، متعهد، متخصص، انقلابی، خوش‌نام، خوش‌سابقه، مردمی، پاک‌دست، شجاع، با ایمان، با برنامه، ضدفساد، عدالت‌خواه، دارای روحیه جهادی و هماهنگ، هم‌سو است. تیم دولت سیزدهم باید چهره‌ای حقیقی، واقعی و اثرگذار از بیانیه گام دوم را به تصویر بکشد. عبور از موانع و غلبه بر ابرچالش‌های اقتصادی کشور فقط به وسیله یک تیم با ویژگی‌های مذکور قابلیت تحقق خواهد داشت مشروط بر‌آنکه تیم دولت همگی تا اطلاع ثانوی بر سر یک میز و زیر چادر قرارگاه فرماندهی عملیات مشترک اقتصادی به صورت سیستمی عمل نموده و از هر گونه تک‌روی و اقدامات جزیره‌ای و مستقل به شدت پرهیز نمایند.
سومین چالش دولت سیزدهم، نحوه ورود و مواجهه اولیه دولت آیت‌الله رئیسی با ابرچالش‌های اقتصادی کشور است. مردمی که با صبر انقلابی و صبر بصیر تمام مشکلات و سوءمدیریت ها، ناکارآمدی‌ها، فرصت‌سوزی‌ها و غفلت دولت مستقر از اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در سال‌های گذشته را تحمل کرده و ضمن خنثی‌سازی و نقش بر آب کردن توطئه‌ها و دسیسه‌های رنگارنگ بیگانگان برای براندازی، داغ بی‌ثباتی و فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به دل دشمنان گذاشته‌اند از دولت بعد انتظار دارند ضمن هم‌سویی بین شعار‌های انتخاباتی و اقدامات اجرایی، با هماهنگی سایر قوای کشوری و لشگری و انتخاب استراتژی انقلابی ضربه اول، مسیر اقتصادی کشور را به گونه‌ای برای ریل‌گذاری صحیح مهیا و آماده کنند که آحاد مردم فراتر از حرف و وعده شاهد عزم و عمل انقلابی برای رفع مشکلات باشند.
چالش چهارم فراتر از یک چالش بزرگ بوده و به مجموعه‌ای از چالش‌های بسیار بزرگ اقتصادی اطلاق می‌گردد و به‌عنوان ابرچالش‌های اقتصادی شناخته می‌شود. چالش‌هایی که بعضاً در تاریخ پس از انقلاب سابقه نداشته است، اینک فراروی دولت سیزدهم قرار دارد که: «اختلاف شدید طبقاتی ناشی از ضریب جینی وحشتناک و بی‌سابقه»، «نابرابری‌های اجتماعی و افزایش بیش از دوبرابری جمعیت زیر خط فقر مطلق»، «افزایش چند برابری حجم نقدینگی کشور تا مرز بیش از ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان، خاصه این‌که این نقدینگی در خدمت تولید نبوده است»، «ابرمشکل مسکن به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل خانواده‌ها»، «حجم بیش از ۱۳۶۰ هزار میلیاردی بدهی‌های دولت به‌عنوان میراث کمرشکن و نکبت بار دولت قبل»، «از حرکت افتادن چرخ‌های تولید در سطح کشور» نمونه‌هایی از برخی ابرچالش‌های فراروی دولت سیزدهم است که باید با سرانگشت تدبیر انقلابی و رویکرد جهادی و با هماهنگی سایر ارکان و قوای نظام یکی پس از دیگری و در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حل شده و ذائقه مردم را شیرین کنند. آن چیزی که شرایط کنونی را تحمل پذیر ساخته و بر امیدواری مردم به آینده‌ای روشن و تحقق دولت تراز انقلاب اسلامی افزوده است هماهنگی قوای لشگری و کشوری، توجه مسئولان کشور به راهبرد‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و عزم انقلابی سه قوه برای غلبه بر ابرچالش‌های مذکور است. رجاء واثق داریم که گذشته چراغ راه آینده است و عبرت آموزی از گذشته و طراحی استراتژی اقدام در وضع کنونی، نظام را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام و تحقق آرمان‌های امام راحل مدد خواهد رساند و ۱۵ فصل بعدی دولت آیت‌الله رئیسی نیز روشن و رو به پیش خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار