کد خبر: 1055387
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
اوایل خرداد ماه بود که رانش زمین در روستای خِرشک رودبار در استان گیلان چندین واحد را تخریب و خساراتی به واحد‌های مسکونی دیگر وارد کرد. بعد از این حادثه ساکنان در واحد‌های بومگردی اسکان موقت داده شده و روستا تخلیه شد. با اینکه خرشکی‌ها معتقد بودند فعالیت‌های معدنی موجب سست شدن خاک روستا شده است، اما رئیس سازمان صمت گیلان گفت از دوسال پیش تاکنون معدن خِرشک به حکم دادستانی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است
سیداحمدهاشمی اشکا

اوایل خرداد ماه بود که رانش زمین در روستای خِرشک رودبار در استان گیلان چندین واحد را تخریب و خساراتی به واحد‌های مسکونی دیگر وارد کرد. بعد از این حادثه ساکنان در واحد‌های بومگردی اسکان موقت داده شده و روستا تخلیه شد. با اینکه خرشکی‌ها معتقد بودند فعالیت‌های معدنی موجب سست شدن خاک روستا شده است، اما رئیس سازمان صمت گیلان گفت از دوسال پیش تاکنون معدن خِرشک به حکم دادستانی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است. به هرحال بعد از گذشت دو ماه از این حادثه حالا فرماندار رودبار اعلام کرده برای مردم آسیب‌دیده این روستا زمین و تسهیلات تعیین شده تا خانه‌های خود را در منطقه جدید بسازند.

رانش زمین برای اغلب مناطق روستایی و کوهستانی گیلان اتفاق می‌افتد و در روز‌های نخست خردادماه سال‌جاری بود که ۲۵ خانواده روستای خِرشک رودبار در معرض این خطر قرار گرفتند. بعد از این حادثه ساکنان این روستا در واحد‌های بومگردی اسکان موقت داده شده و روستا تخلیه شد. در آن زمین روستاییان می‌گفتند فعالیت‌های معدنی به بهانه اشتغال و اقتصاد استان موجب شده است خاک روستا سست شود. به همین خاطر از ابتدای سال شاهد رانش زمین و پرتاب شدن سنگ‌های عظیم به سمت روستا بوده‌ایم که این خسارت‌ها در حد خانه‌های روستایی، از بین رفتن برخی طیور و شکسته شدن درختان بود و و خوشبختانه تلفات جانی نداشته است. اما در مقابل این حرف‌ها، فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صمت گیلان در خصوص رانش زمین در خِرشک و شائبه فعالیت‌های معدنی در آن، گفت: «از دوسال پیش تاکنون معدن خرشک به حکم دادستانی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است، در گذشته معادن ما به درستی مدیریت نشده و برای صدور مجوز معادن هم از قبل، نظارت صحیح صورت نگرفته است.»
زمین و تسهیلات برای حادثه دیدگان
بعد از گذشت حدود دو ماه از رانش زمین در روستای خِرشک حالا فرماندار رودبار اعلام کرده برای مردم آسیب‌دیده این روستا زمین تعیین شده تا خانه‌های خود را بسازند. هوشنگ عباسقلی‌زاده با اشاره به تعیین زمین منابع طبیعی برای اسکان دائم حادثه دیدگان از رانش روستای خِرشک، گفته: «براساس پیش‌بینی‌ها اقدامات اسکان از هفته آینده آغاز می‌شود.» وی گریزی به آخرین وضعیت روستای خِرشک بعد از رانش زمین زده و ادامه داد: «بعد از وقوع این حادثه مسئولان استانی و شهرستان رودبار در منطقه حضور یافتند و تلاش شد تا بهترین امکانات و شرایط برای مردم آسیب‌دیده این منطقه فراهم شود که بر همین اساس در نامه وزیر کشور به سازمان برنامه و بودجه موارد مختلفی برای تأمین اعتبار ذکر شده است.» فرماندار رودبار با اشاره به اینکه اعتباری ۷ میلیارد تومانی به عنوان تنخواه برای اسکان موقت ساکنان این منطقه در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است، گفت: «مبالغی نیز برای کمک معیشتی و همچنین تسهیلات بلاعوض، وام با بهره پایین در این نامه پیش‌بینی شده است.» وی به وجود برخی ناهماهنگی‌ها در این زمینه اشاره و اضافه کرد: «در حال حاضر همه در تلاش هستند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانند این اعتبارات را برای حادثه دیدگان هزینه کنند.»
عباسقلی‌زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جانمایی جهت ساخت روستای جدید، ادامه داد: «در این زمینه نیز اقدامات کارشناسی انجام شده به این نتیجه رسیده شده تا زمین منابع طبیعی اسکان آینده مردم روستای خِرشک در نظر گرفته شود.»
به گفته فرماندار رودبار، به دنبال این هستیم که در یک محیط کاملاً متمرکز خدمات زیر بنایی به مردم این روستا را داشته باشیم و طی هفته آینده اقدامات اجرایی برای اسکان مردم این روستا آغاز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار