کد خبر: 1054268
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
بعد از تصمیم خام وزارت جهادکشاورزی در خصوص افزایش ۴۰درصدی قیمت شیرخام در هفته‌های گذشته و عقب‌نشینی دولت از موضع خود، کمیسیون کشاورزی مجلس به صف متقاضیان افزایش قیمت شیرخام پیوست!
بهناز قاسمی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بعد از تصمیم خام وزارت جهادکشاورزی در خصوص افزایش ۴۰درصدی قیمت شیرخام در هفته‌های گذشته و عقب‌نشینی دولت از موضع خود، کمیسیون کشاورزی مجلس به صف متقاضیان افزایش قیمت شیرخام پیوست!

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تحت تأثیر فضای مجازی و شانتاژ‌های گاوداران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اصلاح نرخ شیرخام و افزایش قیمت آن به ۶ هزارو ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم شده‌اند. این نامه‌نگاری‌ها در حالی است که در حال حاضر بندر ماهشهر مملو از نهاده دامی است. حدود ۵/۳ میلیون تن نهاده شامل جو، ذرت و به خصوص سویا در بندر ماهشهر درحال فاسد شدن است و دولت در تأمین کامیون وحمل به انبار‌های سازمان پشتیبانی امور دام در استان‌ها ناتوان است. مجلس که مقام نظارت را دارد به جای رفع مشکلات تأمین نهاده‌ها با پاک کردن صورت مسئله، تصور می‌کند به این روش به دامداران کمک می‌کند و از عواقب افزایش قیمت شیرخام بی‌اطلاع است.
دوم تیرماه در اقدامی عجیب کمیته شیر در وزارت جهاد کشاورزی با حضور رئیس سازمان حمایت و با هماهنگی کامل دفتر ریاست جمهوری و ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام ۴۰درصد افزایش یافت و از ۴ هزارو ۴۰۰ تومان به ۶ هزارو ۴۰۰ تومان رسید. این تصمیم با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها، در کمتر از ۲۴ ساعت از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهور منتفی شد، زیرا با این اقدام شیر و سایر فرآورده‌های لبنی حدود ۷۰‌درصد گران می‌شد.
مسئول دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: «به دستور رئیس‌جمهور هرگونه افزایش قیمت کالا‌ها نباید بدون هماهنگی انجام گیرد، از این رو در دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت شیر گرفته نشده، هرکس هرجا گران‌تر بفروشد، تخلف کرده است.»
ماجرا از این قرار بود که تشکل‌های دامداری و صنایع لبنی، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری (۲۸خرداد) مجوز افزایش قیمت شیر را از کمیته ویژه تعیین قیمت گرفته بودند، اما قرار بود بعد از این تاریخ موضوع رسانه‌ای و ابلاغ شود.
نامه کمیسیون کشاورزی به روحانی
در کمتر از ۱۰ روز از ماجرای شیرخام و لبنیات، کمیسیون کشاورزی مجلس دست به کار و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اصلاح نرخ شیرخام شده است.
در این مدت برخی گاوداران با انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی و کشتار گاو‌های آبستن به بهانه نبود نهاده و ارزان بودن قیمت شیر گاو توانستند احساسات مردم را جریحه‌دار کنند و در ادامه این شانتاژ‌ها برخی از نمایندگان مجلس نیز با موج افزایش قیمت شیرخام همراه شده‌اند، بدون اینکه به عواقب این تصمیمات و نامه‌نگاری را بیندیشند.
مظلوم‌نمایی برخی دامداران به ویژه صنعتی‌ها در حالی است که در سال گذشته قیمت شیرخام از ۲هزار‌و‌۵۰۰ تومان به ۴هزار‌و‌۵۰۰ تومان در دو مرحله در سال ۹۹ افزایش یافت. همزمان با این تغییرات، فرآورده‌های لبنی نیز گران شدند. امسال نیز در روز‌های پایانی خرداد ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس را که هیچ جایی در جیره غذایی گاو‌های شیری ندارد، آزاد‌سازی کرد. این اتفاق قیمت‌ها را حدود یک‌درصد گران کرد، اما بهانه‌ای شد برای گاوداران صنعتی تا به دنبال افزایش ۵۰‌درصدی قیمت شیرخام باشند.
به گفته فعالان بازار، در سال گذشته که دامداران غیرصنعتی به شدت به دنبال تأمین علوفه و نهاده‌های دامی بودند، گاوداران صنعتی در کمال آرامش و آسایش سهمیه خودرا از دولت دریافت می‌کردند، اکنون مدعی افزایش قیمت‌ها هستند و زمانی که تبانی‌شان با ستاد تنظیم بازار و دولتی‌ها به سنگ خورد سراغ مجلسی‌ها رفتند تا با اعمال فشار از کانال مجلس در روز‌های باقی مانده از عمر دولت یازدهم به مقاصد خود دست یابند.
در این خصوص یک منبع آگاه در گفتگو با مهر می‌گوید: سه‌شنبه گذشته، جلسه‌ای با حضور معاونان وزرای جهاد و صمت در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار و مقرر شد با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و متغیر‌های دیگر که منجر به بالا رفتن هزینه تمام شده تولید شده و با هدف حمایت از تولیدکننده، کمیسیون کشاورزی مجلس با رئیس‌جمهور درباره اصلاح قیمت شیرخام مذاکره کند. وی می‌افزاید: در این جلسه قرار شد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار افزایش قیمت شیرخام به ۶ هزارو ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم شود. به گفته این فعال بخش خصوصی، با توجه به زمان جلسه مذکور و اهمیت موضوع، نامه فوق باید تاکنون ارسال شده باشد.
وی در ادامه با اشاره به مشخص نبودن تکلیف سبوس گندم گفت: همه مسئولان صحبت از لغو آزادسازی سبوس و بازگشت آن به چرخه توزیع نهاده‌های دولتی می‌کنند، اما ستاد تنظیم بازار به صورت رسمی و کتبی این مسئله را اعلام نمی‌کند و همین امر منجر به سوءاستفاده‌های بسیاری شده است.
۵/۳ میلیون تن نهاده در بندر ماهشهر رو به فساد است
اردوکشی مدافعان دامداران و افزایش قیمت شیرخام در هفته‌های اخیر در حالی است که بندرماهشهر در حال حاضر مملو از نهاده‌هایی است که اگر به زودی ترخیص و حمل نشوند از بین رفته و فاسد خواهند شد. به گزارش «جوان» در حال حاضر حدود ۵/۳ میلیون تن نهاده شامل جو، ذرت و به خصوص سویا در بندر ماهشهر در حال خراب شدن است و متأسفانه دولت نمی‌تواند کامیون مورد نیاز برای حمل این نهاده‌ها را به انبار‌های سازمان پشتیبانی امور دام در استان‌ها تأمین کند و همگی در فضای بسیار غیراستاندارد در بندر ماهشهر رو به فساد هستند. علاوه بر این ۸/۱ میلیون تن نهاده نیز در کنار بندر آماده ترخیص است، اما کامیونی برای حمل آن به استان‌ها وجود ندارد.
مدافعان طرح افزایش قیمت شیرخام، از جمله نمایندگان مجلس به جای اینکه بابت این کوتاهی‌ها و نبود مدیریت‌ها در ترخیص به موقع نهاده‌ها و حمل آن به استان‌ها مورد توبیخ قرار دهند، با برخی از سودجویان و فرصت‌طلبان همصدا شده‌اند و بدون اینکه نسبت به عواقب این تصمیمات و فشار مضاعف بر مصرف کننده و کاهش مصرف سرانه شیر لبنیات بیندیشند، در حال نامه‌نگاری و لابی هستند.
همچنین خبر‌های رسیده از شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی حاکی از آن است که این شورا روز گذشته طی نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان خواستار اصلاح قیمت شیر خام در جلسه دوشنبه ۱۴ تیرماه شده است. ظاهراً وزارت جهاد به عنوان اولین اقدام خود در بازپس‌گیری قانون انتزاع می‌خواهدقیمت شیر را به نفع گاوداران تنظیم کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رضا جعفری
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
1
1
گزارگر شما از نابودی دام چیزی می فهمه ؟ از اینکه حتی اگر نهاده های دامی هم تامین بشه ، قیمت آن نسبت به سال گذشته می دونه چند برابر شده؟ از اینکه هر روز نگهداری گاو برای گاودار ضرر بیشتر هست چیزی میدونه ؟ ایشون نمی دونه که فکر می کنه دامدار به "بهانه " ضرر داره گاو آبستن را به کشتارگاه می فرسته . ایشون نمی دونه گاو مثل اعضای خانواده دامدار هست ولی ناچاره . ایشون نمی دونه وقتی گاوداری ضرر بشه و صنعت گاوداری از بین بره دیگر شیری وجود نداره که به زور با قیمت پایین تر از تولید از دامدار خریداری بشه . ایشون نمی دونه که با ضرر و نابودی صنعت گاوداری ، در آینده نزدیک واردکننده گوشت و شیرخام خواهیم شد . ایشون نمی دونه اونوقت باید به دلار فحش بدیم و هم صنعت گاوداری از دست بدیم و هم شیروارداتی رو چند برابر باید بخریم . ایشون تحقیق کنه با ثابت نگه داشتن قیمت مرغ چه شد . هم مرغدار نابود شد و هم در نهایت قیمت 4 برابر شد . اگر در زمان ضرر مرغدار بجای سرکوب آنها ، قیمت ها اصلاح میشد قیمت به این صورت نمی شد و دلالان و رانت خواران در زمان کمیبابی سود نمی بردند . با صنعت گوشت و شیر با این گزارشهای ناقص بازی نکنید که قطعا در نهایت مردم آسیب خواهند دید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
0
خیلی نفهمی با نظر داادنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار