کد خبر: 1054178
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان وبررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس مدارس غیردولتی در مجلس، برگزاری کنکور سراسری و افتتاح برنامه‌های تابستانی در بستر مجازی اخبار این هفته آموزش و پرورش بود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که هفته گذشته شنبه را با داغدار بودن از فوت سرباز معلمان در حادثه واژگون شدن اتوبوسی در استان یزد آغاز کردیم، امروز پرونده کنکور سراسری ۱۴۰۰ بسته می‌شود و بسیاری از اخبار هفته گذشته آموزش و پرورش حول و حوش برگزاری این آزمون سرنوشت ساز می‌گذشت. از جمله آنکه وزارت اطلاعات اعلام کرد «در راستای حفظ سلامت و آرامش روانی خانواده‌های داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، تحرکات چند شبکه کلاهبرداری که در زمینه عرضه و فروش سوالات غیر واقعی آزمون سراسری ۱۴۰۰ فعالیت داشتند؛ با هماهنگی دستگاه قضائی شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته و تعدادی از سودجویان شبکه‌ای دستگیر شدند.»

همچنین مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که کنکوری‌ها می‌توانند از بیمارستان‌ها در این آزمون شرکت کنند.

اما مهر در گزارشی با عنوان اهمیت امتحانات نهایی یا کنکور؛ مسئله این است! به این مسئله مهم پرداخت که مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای افزایش تأثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور تا ۱۴۰۲ آیا از بازار داغ کنکور و استرس‌های آن می‌کاهد؟

خیرین مدرسه ساز بی کار نیستند

اوایل هفته آئین انعقاد تفاهم نامه مشارکت در احداث ۱۴۲ باب مدرسه با عبدالرضا وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز خراسانی، در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، مشارکت در احداث ۱۴۲ باب مدرسه با ۶۷۶ کلاس درس در استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، واقع در مناطق زبرخان، فیروزه، میان جلگه و سر ولایت، موضوع انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و عبدالرضا وکیلی؛ خیّر مدرسه ساز بود که در پایان جلسه به امضای وزیر آمورش و پرورش و این خیّر رسید.

افتتاح برنامه‌های فعالیت‌های تابستانی دانش آموزان؛ باز هم مجازی.

اما اوایل هفته مراسم افتتاحیه فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان به صورت مجازی برگزار شد و خود این فعالیت‌ها نیز در بستر شبکه شاد و فضای مجازی صورت می‌گیرد تا برای دومین تابستان کرونایی اوقات فراغت دانش آموزان نیز همچون برنامه‌های آموزشی شأن به بستر مجازی سپرده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد: باید بتوانیم در یک نگاه فرابخشی به یک ترکیب مناسب بین نهاد‌های مؤثر برسیم.

وی در ادامه افزود: یکی از ظرفیت‌های وزارتخانه ما کار‌های فرهنگی مساجد است که ۲۶ هزار کانون و یک میلیون دانش‌آموز داریم.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: شاید یکی از کارکرد‌های برنامه‌های اوقات فراغت امسال، سازگار کردن بچه‌ها با اقتضائات جدید و استقبال از شرایط نو در سال تحصیلی آینده است. ما امسال امید داریم از طریق سازماندهی اوقات فراغت به این دوره با ارزش و به نیاز‌های اساسی مربوط به آن پاسخ دهیم. شعار «هر دانش آموز، یک نقش اجتماعی و یک مهارت» کمک مؤثری به تحقق اهداف تربیتی ماست. ساحت‌های مختلف تربیتی ما در اوقات فراغت مجال می‌یابد در پیوند با مسجد، تشکل‌های اجتماعی و سیاسی زمینه‌های رشد متوازن‌تر نسل نو را به فراهم کند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که در قالب ۳۰ هزار پایگاه تابستانی، فرصت گسترده‌تری برای این جمعیت انبوه دانش آموزی انبوه در اختیار بگذاریم.

حاجی میرزایی بیان کرد: امیدوارم این سه میلیون جمعیت تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت، به کل جمعیت دانش آموزی تعمیم یابد. در فضای مجازی که توانمندی‌هایمان افزیش یافته است محدودیت‌های آن دوره حضوری را نداریم و یک دانش آموز می‌تواند از یک استان در برنامه دیگری در استان دیگر شرکت کند. باید این پیوند‌ها را توسعه داده و کمک کنیم تا تابستان پرثمری داشته باشیم.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی نیز توضیح داد که امسال ۱۵۰ مسجد برتر و فعال را به شبکه شاد و سیستم پایگاه‌های اوقات فراعت وصل کردیم و هر مسجد را به ۳ پایگاه ارتباط می‌دهیم. وی شعار فعالیت‌های تابستانی را هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی دانست و ادامه داد: از اول تیرماه با ایجاد پایگاه‌ها رسماً فعالیت را آغاز کرده ایم اکنون در سامانه همگام بیش از یک میلیون دانش‌آموز ثبت نام کرده اند وبخش مهم ظرفیت‌های ما تشکل‌های دانش‌آموزی است.

وی طول فعالیت پایگاه‌ها را ۶ هفته و زمان برگزاری کلاس‌ها را ۳۰ دقیقه دانست و درباره نحوه ثبت نام در این فعالیت‌ها گفت: از طریق صفحه اول شاد تمام دانش‌آموزان می‌توانند ثبت نام کنند.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی ادامه دارد.

اما زمان ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان پایه اول، هفتم و دهم از ۶ تیر آغاز شده و هنوز ادامه دارد. دانش‌آموزان ورودی پایه‌های اول، هفتم و دهم می‌توانند پس از ثبت نام در مدرسه با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir، سفارش کتاب درسی خود را ثبت کنند. بعد از آنکه ثبت نام‌های دانش‌آموزان انجام شد و آن‌ها کتاب‌های خود را در اختیار گرفتند؛ مهرماه ثبت سفارش تک جلدی کتاب‌ها آغاز می‌شود تا علاقه‌مندان و فرهنگیان بتوانند از این طریق کتاب‌های مدنظرشان را سفارش کنند.

هدف گذاری رشد ۱۰ درصدی برای ورود به هنرستان‌ها در ۱۴۰۰

سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که از فروردین سال گذشته تا فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان تخصیص یافته، و ادامه داد: این اعتبار از محل فروش دو درصد عوارض گاز و بودجه سنواتی تجهیزات هنرستان‌ها تخصیص یافته است. طی سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر تخصیص پیدا می‌کرد؛ اما این اعتبار در سال گذشته یک باره به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و این مهم حاکی از اراده‌ی محکم آموزش و پرورش برای تقویت هنرستان‌ها است.

آذرکیش ضمن اعلام این که مهرماه امسال بیش از ۶۰۰۰ هنرآموز جدید برای تدریس در هنرستان‌ها جذب خواهند شد، افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، رشته‌های جدیدی در هنرستان‌ها ایجاد کرده ایم که با رویکرد توجه به رفع نیاز‌های ملی، کاهش نرخ بیکاری و همسو با نیاز‌های بازار کار صورت گرفته و در هدایت تحصیلی مؤثر است.

به گفته آذرکیش، هدف گذاری نرخ پوشش تحصیل در دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش در قانون برنامه ششم توسعه، ۵۰ درصد است. اکنون این نرخ ۳۶ درصد است و هدفگذاری امسال ما برای ورودی پایه دهم حدود ۴۴.۷۶ درصد است و امیدواریم این درصد محقق شود.

ثبت نام بازماندگان از تحصیل و اتباع خارجی

اما درباره ثبت نام و جذب تحصیلی اتباع و بازماندگان از تحصیل نیز رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر گفت: تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه‌ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید می‌کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت‌ها می‌توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری‌ها و یا اداره کل اتباع خارجی می‌توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل آن که ۱۴۲ هزار نفر بود افزایش داشته است.

حکیم زاده با اشاره به این مطلب گفت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.

معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان صحت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند ویا امکان بهره بردن از زیرساخت‌های فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.

طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه ادامه دارد

اما طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه این روز‌ها در حالی دنبال می‌شود که وارد پیک پنجم کرونا شده ایم و برخی استان‌های کشور دوباره به رنگ قرمز کرونایی برگشته اند. سید جواد حسینی معاون وزیر، اما اعلام کرد که شهرستان‌های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، البرز، مرکزی و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت‌گیری پایگاه‌های سنجش در سال ۱۴۰۰ را داشته‌اند.

وی گفت: تاکنون استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، گلستان، آذربایجان شرقی، همدان، لرستان، شهرستان‌های تهران، چهارمحال بختیاری، شهر تهران و آذربایجان غربی، به ترتیب، بیشترین میزان سنجش نوآموزان در پایگاه‌های سنجش را داشته‌اند.

شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان در ۵ استان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد. سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

چه خبر از مدارس غیردولتی؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۶۶ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مراکز و مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی را به تصویب رساندند.

ضمن اینکه این طرح بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دو شوری شد و مجدداً جزئیات آن در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا ابهامات و اشکالات نمایندگان به این طرح نیز مرتفع شود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی درباره این طرح، گفت: مشکل مدارس غیرانتفاعی، مسائلی نیست که در این طرح آمده است و ما باید به دنبال حل مشکلات اصلی معلمان این مدارس باشیم. متأسفانه برخی از معلمان مدارس غیرانتفاعی پس از چندین سال تدریس در حد یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: متأسفانه از معلیمن مدارس غیرانتفاعی بیگاری می‌کشند در حالی که شهریه ۴۰ میلیون تومانی از اولیا دریافت می‌شود.

علیرضا منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: متأسفانه تعداد قابل توجهی از معلمان مدارس غیرانتفاعی عملاً استثمار می‌شوند. مدارسی داریم که به معلم چک می‌دهند و می‌گویند ۳ میلیون بگیر و ۲ میلیون را باید به ما برگردانی. این قانون در جهت بهبود حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی گام خوبی برداشته است.

در این میان شهریه مدارس غیردولتی نیز همزمان با موسم ثبت نام‌ها یکی از موضوعات مهم است که شهریار فولادوند در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه بر اساس آمار بیش از ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی نسبت به شهریه مصوب تخفیف می‌دهند و حدود ۳۰ درصد از آن‌ها مقید به دریافت شهریه مصوب هستند، افزود: حدود ۲۰ درصد به دلیل نبود نظارت قوی و برخی ادعا‌های مؤسسان تخلف و بیش از شهریه مصوب دریافت می‌کنند.

وی گفت: سال گذشته شهریه مدارس غیر دولتی ابتدایی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در شهر تهران بود البته شاخص‌های فراوانی مانند اجاره بهای ملک موجب تفاوت شهریه‌ها می‌شود.

وی درباره موضوع مورد بحث نمایندگان مجلس نیز گفت: از ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی حدود ۶۰ درصد آن‌ها کمتر از ۱۰۰ دانش آموز دارند و برخی نیز با ۵۰ دانش آموز به کار خود ادامه می‌دهند، بنابراین سود‌های کلان نمی‌برند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از نظارت مطلوب بر مدارس غیر دولتی فاصله داریم، اما با راه اندازی سامانه مدرسه شیشه‌ای بر فرایند‌های کار نظارت و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

فولادوند گفت: در این سامانه حقوق و دستمزد معلمان، تعداد معلمان، قرارداد‌های مؤسسان با معلمان و قرارداد‌های اولیا دانش آموزان با مدارس و دانش آموزان مشخص است.

وی ادامه داد: امسال حقوق و دستمزد معلمان و دبیران مدارس غیر انتفاعی با ۳۰ ساعت کار بر اساس قانون کار پرداخت می‌شود و این رقم می‌تواند تا سه برابر بر اساس ساعات کاری افزایش یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ملاک ما برای مدارس غیر دولتی تدریس برنامه درس ملی است و این مدارس خدمات مجزا را باید به صورت قرارداد تنظیم کنند که ما به عنوان تنظیم گر و ناظر به تعهدات مدارس غیر دولتی نظارت می‌کنیم و شاخص ارزیابی ما تحقق این تعهدات است. آموزش و پرورش همه حوزه‌ها را رصد و نظارت می‌کند و برنامه ریزی‌ها بر این اساس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه معلم مدرسه غیر دولتی مانند معلم مدرسه دولتی حقوق بگیرد تلقی درستی نیست، زیرا دو نظام پرداخت جداگانه برای هر کدام وجود دارد. دولت می‌تواند بخشی از سهم حق بیمه کارفرما و معلمان را در مدارس غیر دولتی پرداخت کند.

بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس

هفته گذشته بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار نوبت صبح و عصر کمیسیون آموزش مجلس قرار داشت و مصوب شد، معلمان در ۵ عنوان آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم دارای رتبه شوند. مقرر شد این رتبه بندی‌ها ابتدا برای فرهنگیان جوان اعمال شود و مدت زمان توقف بر هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کاهش یافت. میزان تحصیلان فرهنگیان و امتیازات تشویقی و دوره‌های طی شده در تعیین رتبه‌ها تأثیر گذار خواهد بود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار