کد خبر: 1053066
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
انتقاد صریح مسکو و پکن از مواضع امریکا

یک مقام ارشد روس با اشاره به استقرار صد‌ها هزار نظامی امریکایی در آسیا و اقیانوسیه، توسعه‌طلبی واشنگتن در منطقه و تلاش برای مهار مسکو و پکن را به باد انتقاد گرفت. چین نیز تحرکات امریکا در دریای چین جنوبی و تایوان را مزاحمتی عمدی توصیف کرده است.
جو بایدن از زمان تصدی قدرت، مواضع تندی علیه چین اتخاذ کرده است. به عبارتی تنش‌ها میان واشنگتن با مسکو و پکن که میراثی از دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ است، در دولت دموکرات بایدن نیز همچنان به قوت خود باقی است. ایگور کاستیاکوف، مدیر دستگاه اطلاعات نظامی روسیه در سخنانی در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو با اعلام اینکه امریکا ۴۰۰ هزار نیروی نظامی در منطقه آسیا- اقیانوسیه مستقر کرده است، گفت امریکا نشان داده برای گفتگو با دیگران بر پایه اصل برابری آمادگی ندارد. وی گفت که پنتاگون قصد دارد قابلیت‌های دفاع موشکی خود را در منطقه تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد و در این مورد به طرح‌های وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) برای ایجاد کارگروه ویژه در اقیانوس آرام به ویژه برای مهار چین در جنوب و جنوب شرقی آسیا تا سال ۲۰۲۴ و طرح‌ها برای ایجاد دو تشکیلات با توانایی انجام عملیات سایبری و مسلح شدن به موشک‌های هایپرسونیک در غرب منطقه اقیانوس آرام تا سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.
ناتو؛ اتحادی برای مهار چین و روسیه
ولادیمیر پوتین و سرگئی شویگو رئیس‌جمهور و وزیر دفاع روسیه نیز در جریان نهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو، به انتقاد از تحرکات ناتو و غرب در نزدیک مرز‌های روسیه پرداختند. پوتین گفت: «البته که ما نگران گسترش مداوم پتانسیل و زیرساخت‌های نظامی ناتو نزدیک مرز‌های روسیه هستیم و همچنین این واقعیت که این اتحاد نظامی از بررسی سازنده پیشنهاد‌های ما برای کاهش تنش و کاهش خطر حوادث غیر قابل پیش‌بینی خودداری می‌کند. انتظار داریم عقل سلیم و تمایل برای توسعه روابط سازنده با ما در نهایت غالب شود.» پوتین در ادامه خاطرنشان کرد که پیش‌تر کشورش پیشنهاد‌هایی را برای ایجاد یک فرمول امنیتی جدید ارائه کرده است که باید تمام عواملی را که بر ثبات استراتژیک در ارتباط متقابل اثرگذار است، در نظر بگیرد. وی افزود: «ما بر این باوریم که اراده سیاسی و تمایل برای سازش می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد.» تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت نو تا سال ۲۰۲۶ نمونه‌ای در این زمینه است.
سرگئی شویگو نیز در این کنفرانس، به ادامه استقرار موشک‌های میان‌برد امریکا در آسیا اشاره کرد و گفت این موشک‌ها ممکن است تهدیدی برای مناطق شرقی روسیه باشد. شویگو افزود بعد از خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، دیگر محدودیتی در ساخت و استقرار موشک‌های این نوع از جمله در آسیا وجود ندارد. ناتو در حال آزمایش مسیر‌های انتقال سریع نیرو‌ها به مرز‌های کشور‌های روسیه و بلاروس است.
تقابل روسیه و انگلیس
روز چهارشنبه، روسیه به نیرو‌های امریکا و ناتو درباره برگزاری رزمایش در دریای سیاه هشدار داده بود، همان روز، یک کشتی جنگی روسی به سمت یک ناو انگلیسی که حریم دریایی روسیه را در آب‌های دریای سیاه نقض کرده بود تیر اخطار شلیک کرد. وزارت دفاع روسیه در این مورد اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد. وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی سفارت انگلیس در مسکو را احضار کرد، اما وزارت دفاع انگلیس در پیامی توئیتری نوشت که ناو اچ‌ام‌اس دیفندر به شکل مسالمت‌آمیز در آب‌های مجاور اوکراین در حرکت بوده و تیری از سوی ناوگان روسیه به سمت آن شلیک نشده است. نیروی هوایی انگلیس نیز اعلام کردکه جنگنده‌های «سوخو-۲۴» و «سوخو-۳۰» روسیه روز سه شنبه بر فراز دریای سیاه و حریم هوایی رومانی پرواز کردند. متعاقب این حادثه و اعلام اپراتور‌های ایستگاه راداری رومانی، چند جنگنده تورنادوی انگلیس با پرواز از پایگاه «موری» اقدام به رهگیری جنگنده‌های روسیه کردند و جنگنده‌های روسیه پیش از آنکه در معرض رؤیت جنگنده‌های تورنادوی انگلیس قرار بگیرند، منطقه را ترک کردند.
امریکا حقه‌های قدیمی را تکرار می‌کند
روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت، کاخ سفید به دولت چین اعلام کرده مایل است تابستان امسال وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا را به پکن بفرستد و مقامات امریکایی می‌کوشند برای دومین بار بایدن با شی جی پینگ، همتای چینی خود تلفنی گفتگو کند. بنابر گزارش این روزنامه، مقامات پکن و واشنگتن نیز در حال رایزنی درباره دیدار احتمالی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا و وانگ‌یی همتای چینی او در حاشیه نشست گروه ۲۰ هستند که قرار است هفته آینده در ایتالیا برگزار شود. وضعیت ارتباط میان امریکا و چین نیز به‌رغم اینکه اخباری از تمایل امریکایی‌ها برای ارتباط با طرف چینی منتشر شده است، چندان مطلوب نیست. ناوگان هفتم نیروی دریایی امریکا دیروز در بیانیه‌ای حرکت ناوشکن ویلبور در دریای جنوبی چین و نزدیک شدن به جزایر تحت کنترل پکن را در راستای آزادی دریانوردی ارزیابی کرد. وزارت دفاع تایوان که همواره درباره به رسمیت شناختن آن میان چین و واشنگتن اختلاف وجود دارد هم عبور این کشتی جنگی از تنگه تایوان را تأیید کرد. این اقدام واکنش چین را به دنبال داشت. یک سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی ارتش این کشور ضمن محکوم کردن شدید حضور ناوشکن امریکایی ویلبور در آب‌های نزدیک کشورش، گفت: «طرف امریکایی عامدانه همان حقه‌های قدیمی را استفاده می‌کند تا در تنگه تایوان ایجاد مزاحمت و اختلال کند.» وی تأکید کرد که چین، امریکایی‌ها را در نقاط یاد شده به دقت زیر نظر دارد و افزود: «کاملاً روشن شد که ایالات متحده، بزرگ‌ترین ایجادکننده خطر برای امنیت منطقه است و ما قاطعانه با آن مخالفت می‌کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار