کد خبر: 1053002
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳

​وبینار Webinar از ترکیب دو کلمه Web-basedو seminarساخته شده است. و به دوره ها،کلاس ها، سمینار یا هر رویدادی که در بستر اینترنت برگزار می شود، گفته می‌شود. وبینارها در واقع جایگزینی مناسب برای دوره‌های آموزشی، کارگاه ها، سیمنار هایی است که در حالت عادی به شکل حضوری و فیزیکی برگزار می شد.

یکی از تحولات که با شیوع پاندمی کرونا بیش از گسترش یافته است، برگزاری دوره های آنلاین و مجازی است. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که چیزی از کلاسهای آنلاین نداند و یا حداقل اسم آن را نشنیده باشد.این دوره‌ها وکلاس‌ها که به آن وبینار، سمینار آنلاین یا رویداد آنلاین نیز گفته می شود؛ تحولات گسترده ای را در زمینه های مختلف، به ویژه بحث آموزش و اطلاع رسانی به وجود آورده اند.

وبینار یا سمینارآنلاین چیست؟

 

بستر اینترنت شرایطی را فراهم کرده با استفاده از ابزار ارتباط از راه دور به برگزاری دوره ها و کلاس های آنلاین پرداخت.

وبینار Webinar در حقیقت از ترکیب دو کلمه Web-basedو seminarساخته شده است. و به دوره ها،کلاس ها، سمینار یا هر رویدادی که در بستر اینترنت برگزار می شود، گفته می‌شود. اینترنت فضای را به وجود آورده که به وسیله آن و با کمک نرم ‌افزارهای مخصوص می توان به صورت زنده و بر خط و کاملا تعاملی به برگزاری کلاس های آنلاین، سمینار ها و دوره مجازی پرداخت. از این رو به آن رویداد آنلاین نیز اطلاق می شود.

به منظور برگزاری  وبینار، کاربران و یا مدرسان از طریق لینکی که در اختیار آنها قرار گرفته و در زمانی که از قبل تعیین شده است، آنلاین می‌ شوند و در بستر اینترنت و از طریق پلتفرم هایی که به این منظور ساخته شده، می توانند صدا و تصویر و متن دلخواه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در نمونه آموزشی کاربران  می توانند به  نمایش فایل های مختلف، ترسیم اشکال بر روی وایت برد مجازی، طرح سوال و نیز ارسال پیام های متنی و صوتی و تصویری بپردازند.

وبینار یا سمینارآنلاین چیست؟

کاربران می توانند با استفاده از پلتفرم های مرسوم به نمایش فایل های مختلف، ترسیم اشکال بر روی وایت برد مجازی، طرح سوال و  ارسال پیام های متنی و صوتی و تصویری بپردازند.

استفاده از وبینار چه مزایایی دارد؟

وبینارها در واقع جایگزینی مناسب برای دوره‌های آموزشی، کارگاه ها، سیمنار هایی است که در حالت عادی به شکل حضوری و فیزیکی برگزار می شد. در ادامه به بررسی مزایای رویداد مجازی می پردازیم:

1-نیاز به حضور فیزیکی از بین می رود: برای شرکت در کلاس ها و سمینارها می بایست در مکانی خاص مانند: کلاس یا سالن سخنرانی و ... حضور یافت؛ اما با برگزاری رویداد های مجازی  این محدودیت یعنی حضور در مکانی مشخص از بین خواهد رفت. تنها چیزی که با آن نیاز دارید یکی رایانه یا تلفن هوشمند و یک اینترنت پر سرعت است؛ دیگر فرقی نمی کند که کجا باشید. در مسافرت، یا در خانه شما به راحتی می توانید در کلاس یا دوره مورد نظر خود شرکت کنید.

​با استفاده از کلاس های مجازی دیگر نیازی به حضور در محل خاص نیست و هر جا که اینترنت باشد می توانید در کلاس شرکت کنید.

2-صرفه جویی در زمان:  حتما برای شما پیش آمده که برای حضور در کلاس و یا مراسمی خاص مجبور شده باشید تا ساعت ها در خیابان ها یا حتی جاده های بین شهری، در حرکت باشید. به لطف اینترنت و تکنولوژی ارتباط از را دور  دیگر نیازی نیست که ساعت ها در ترافیک و آلودگی شهری گرفتار شوید یا مجبور باشید زمانی را برای رفت و آمد به محل کلاس، در نظر بگیرید. در کلاس ‌های آنلاین می توان در هر مکانی به محیط کلاس و محتوای آن دسترسی داشت و زمان را آن طور که می خواهید مدیریت کنید.

وبینار یا سمینارآنلاین چیست؟

با استفاده از کلاس‌های آنلاین می توان در هر مکانی به محیط کلاس و محتوای آن دسترسی داشت و زمان را آن طور که می خواهید مدیریت کنید.

3-هزینه کمتر در مقایسه با کلاس های حضوری: معمولا کلاس‌های آنلاین و دوره‌های و سمینار های مجازی در مقایسه با شکل حضوری آن ها، هزینه کمتری دارد. که همین موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه ها و جلوگیری از هدر رفت منابع می شود. حال می‌توانید با  استفاده از هزینه پس‌انداز شده در دوره های دیگر ثبت نام کنید و مطالب بیشتری یاد بگیرید. این صرفه جویی در هزینه ها برای کسانی که دست اندرکار برگزاری رویداد آنلاین هستند، بسیار قابل توجه است. چرا که امکاناتی مانند سالن، ویدئو پروژکتور، تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته، هزینه پذیرایی و یا حتی پرسنل و انتظامات حذف می گردد.

وبینار یا سمینارآنلاین چیست؟

استفاده از کلاس های مجازی، هزینه های برگزاری جلسات را برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان به شدت کاهش می دهد.

4-در دسترس بودن فایل ها و محتوای آموزشی به صورت لحظه ای: با استفاده از قابليت به اشتراک گذاری محتوا، مدرس یا برگزار کننده رویداد آنلاین می تواند محتوای مورد نظر را در لحظه برای تعداد قابل توجه ای از افراد به اشتراک بگذارد. دیگر نیازی نیست تا پس از اتمام جلسه به دنبال فایل یا محتوای ارائه شده باشید و یا حتی هزینه ای بابت آن بپردازید. نکته جالب توجه دیگر این است که  شما حتی می توانید محتوای ارائه شده توسط مدرس یا برگزارکنندگان کلاس را ضبط کنید تا در انتهای  جلسات به آن دسترسی داشته باشید؛ و اگر احیانا بخشی از محتوای جلسه را به هر دلیلی از دست دادید، بتوانید در زمانی دیگر به مرور آن بپردازید و نگرانی از بابت فهم مطالب، نداشته باشید. یا حتی اگر نتوانستید در زمان تعیین شده در جلسه حضور داشته باشید، ویدئوی جلسه را از طریق دوستان به دست آورده و آن را تماشا کنید.

وبینار یا سمینارآنلاین چیست؟

فایل ها و محتوای آموزشی به راحتی و به صورت لحظه ای برای افراد شرکت کننده در دوره های مجازی فراهم است.

جمع بندی:

مسلما برگزاری رویداد مجازی یا دوره های آنلاین  و یا شرکت در آن می تواند امکاناتی نامحدود را در مقابل استفاده کنندگان قرار دهد. از بین رفتن محدودیت های مکانی و زمانی ، هزینه‌های معقولانه و پایین‌تر نسبت به دوره‌های حضوری،  آن قدر جذاب هستند که شما را ترغیب به استفاده از آن کند. با شرکت در وبینار  می‌توانید با کمترین هزینه مهارت‌های جدید بیاموزید و اطلاعات جدیدی را در زمینه‌های مختلف به دست آورید.

منبع

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار