کد خبر: 1052911
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا
راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در روستا‌ها که کمک شایانی به ایجاد مشاغل خانگی و زودبازده داشته از جمله اقدامات بسیج سازندگی است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است. با سرهنگ محمد اسکندری، مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی در مورد نحوه راه‌اندازی، تعداد صندوق‌ها و خروجی آن‌ها در این استان گفتگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در روستا‌ها که کمک شایانی به ایجاد مشاغل خانگی و زودبازده داشته از جمله اقدامات بسیج سازندگی است که نظر‌ها را به خود جلب کرده است. با سرهنگ محمد اسکندری، مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی در مورد نحوه راه‌اندازی، تعداد صندوق‌ها و خروجی آن‌ها در این استان گفتگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

عملکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه که از سوی شما در روستا‌ها راه‌اندازی شده است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ایجاد و راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه از سال ۱۳۹۸ و براساس رویکرد‌های بسیج سازندگی برای حمایت از مشاغل روستایی در سطح آذربایجان‌شرقی شروع و در سال ۱۳۹۹ مقدمات آن در بسیاری از روستا‌ها فراهم و فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کردند. معتقدیم چشم‌انداز برنامه‌ها و اقدامات این صندوق‌ها بسیار وسیع و نویدبخش است زیرا در مدت کوتاه یک ساله اخیر این صندوق‌ها در نقاط مختلف استان و بخصوص در مناطق دور افتاده عملکردی بسیار مطلوب داشته‌اند.

در حال حاضر چند نفر عضو این صندوق‌ها هستند؟
مجموع اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه آذربایجان‌شرقی ۵۷ هزار و ۷۰۷ نفر است که این اعضا در قالب یک‌هزار و ۱۱ صندوق فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و معیشتی شروع کرده‌اند. میزان اشتغالزایی صندوق‌های قرض‌الحسنه در استان نیز ۸ هزار و ۴۹۵ نفر است. این شغل‌ها بیشتر در حوزه خانگی و کارگاه‌های خرد و کوچک تجمیع شده‌اند که با توجه به نوع اشتغال روستایی، رویکردی مناسب و مفید به شمار می‌رود؛ و موجودی صندوق‌ها؟
در حال حاضر مجموع موجودی صندوق‌های قرض‌الحسنه آذربایجان‌شرقی معادل ۳۴ میلیارد تومان است که با توجه به گستردگی استان و وجود روستا‌های متعدد در شهرستان‌های ۲۱ گانه، افزایش چندبرابری این سرمایه در سال‌جاری دور از تصور نیست. نکته مهم در مورد این صندوق‌ها این است که تمامی اقدامات مربوط به فعالیت آن‌ها توسط مردم و اهالی روستا‌ها تعریف و تدوین می‌شود، نقش بسیج سازندگی در این رابطه ایجاد هماهنگی و مساعدت در طی مراحل اداری آن است. باید توجه داشت که بدون مردم و پای کار آمدن آن‌ها هیچ یک از برنامه بسیج سازندگی منتج به نتیجه نخواهد شد و تمامی فعالیت‌های این سازمان با نقش محوری مردم تعریف می‌شود.

عملکرد گروه‌های جهادی استان، در سال جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
گروه‌های جهادی چه در دوران کرونا و چه اجرای رزمایش کمک‌های مؤمنانه سنگ تمام گذاشتند. در شهرستان‌ها، جهادگران اقدامات چشم‌گیری داشته‌اند. به عنوان مثال بسیج سازندگی آذرشهر در حال ساخت ۱۰۰ خانه احسان است. تمامی مراحل ساخت این خانه‌ها به همت گروه‌های جهادی و با همراهی خیران به انجام می‌رسد. بعضی از این خانه‌ها مخصوص خانوار‌هایی است که تحت پوشش هیچ کدام از نهاد‌های حمایتی نیستند.

آیا قبلاً هم گروه‌های جهادی اقدام به ساخت خانه برای محرومان کرده بودند؟
بله، تاکنون ۳۰ واحد خانه احسان در همین شهرستان احداث و تحویل داده شده است. حالا ما با افتخار اعلام می‌کنیم با توجه به توانمندی‌های گروه‌های جهادی برای ساخت مسکن افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) که توانایی ساخت خانه ندارند، آمادگی داریم وارد میدان عمل شویم.

خانه‌ها در چه متراژ‌هایی هستند؟
ساخت این خانه‌ها با زیربنای هر کدام ۸۸ متر مربع حدود پنج ماه طول کشیده است و برای هر مترمربع نیز ۲ میلیون تومان هزینه شده است که در مقایسه با بازار روز مسکن، بیش از یک میلیون تومان ارزان‌تر است. باید بگویم تمامی واحد‌های مسکونی «احسان» طبق استاندارد‌های نظام مهندسی و با تأیید مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی ساخته شده است.

در زمینه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارگاه‌های کوچک چه برنامه‌هایی در دستور کارتان است؟
فقط در مورد تولید نخودچی در آذربایجان‌شرقی باید بگویم که این محصول جزو شش قلم اصلی آجیل و خشکبار محسوب می‌شود که سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن در ۱۳۰۰ کارگاه فعال در ممقان تولید می‌شود و ۶۰ درصد تولیدات به کشور‌هایی مانند چین، آلمان، استرالیا، عراق، افغانستان و... صادر می‌شود. هم اکنون کارگاه‌های کوچک اقتصاد مقاومتی در ممقان، هر کدام با اشتغال چهار، پنج نفره و مجموعاً ۸ هزار شاغل در این شهر، با حمایت بسیج سازندگی به تولید و بسته‌بندی آجیل و نخودپزی مشغول هستند. بسیج سازندگی استان تاکنون حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات به کارگاه‌های تولید نخودچی پرداخت کرده و با حمایت‌های بیشتر، می‌توان تولید و اشتغال در این منطقه را به دو برابر فعلی افزایش داد.

عملکرد بسیج سازندگی سپاه عاشورا در سال قبل چطور بود؟
این مجموعه فقط در اواخر سال گذشته تعداد ۱۲۴ عنوان طرح عمرانی و خدماتی را آماده و بهره‌برداری رساند که شامل مرمت، تعمیر و ساخت مسکن محرومان، جاده روستایی، مرمت قنوات، کانال آب روستایی، گلزار شهدا، خانه بهداشت و غسالخانه در نقاط مختلف آذربایجان‌شرقی بود.

فکر می‌کنید بسیج سازندگی می‌تواند در کنار دیگر نهاد‌ها برای پیشبرد طرح‌های آن‌ها وارد میدان شود؟
بنده تأکید می‌کنم بسیج سازندگی برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان جهت اجرای طرح‌های توافق شده آمادگی کامل دارد. این مجموعه با تمام توان و امکانات فنی و مهندسی و نیز برخورداری از نیروی انسانی ماهر، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌ها را در مناطق صعب‌العبور و دور افتاده اجرا می‌کند. در شرایط سخت کنونی که کشور با انواع تحریم‌های ظالمانه مواجه است و به تبع‌آن به لحاظ بودجه‌ای، دستگاه‌های اجرایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، بهترین فرصت استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی برای تداوم خدمات‌رسانی به مردم است. کوتاه مدت و زودبازده بودن، فراگیری، گستردگی، عدم پیچیدگی تخصصی، عمومی بودن و عام‌المنفعه بودن از ویژگی اصلی طرح‌های اجرایی توسط بسیج سازندگی است. طرح‌هایی که بر همین مبنا توسط بسیج سازندگی اجرا می‌شود، آثار اجتماعی بسیار مؤثر و قابل توجهی در مناطق محروم دارد که تحقق مشارکت عملی و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت در عمران و آبادانی از جمله آنهاست. تقویت روحیه اعتماد به نفس در بین جوانان، ایجاد روحیه جهادی، ایجاد محیط سالم برای گذراندن اوقات فراغت جوانان، توجه به جنبه‌های آموزشی و ارائه آموزش‌های تخصصی از آثار اجتماعی طرح‌های بسیج سازندگی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار