کد خبر: 1052666
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
سرانجام فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان بعد از دو سال معطلی تأمین اعتبار شد و کار‌های مطالعاتی ان در وزارت نیرو و مؤسسه جهاد نصر کلید خورد. مجری طرح، زمان پایان یافتن پروژه را وابسته به میزان تأمین اعتبار ان می‌داند و معتقد است: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طی چهار تا پنج سال آینده به طور کامل عملیاتی می‌شود.

سرانجام فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان بعد از دو سال معطلی تأمین اعتبار شد و کار‌های مطالعاتی ان در وزارت نیرو و مؤسسه جهاد نصر کلید خورد. مجری طرح، زمان پایان یافتن پروژه را وابسته به میزان تأمین اعتبار ان می‌داند و معتقد است: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طی چهار تا پنج سال آینده به طور کامل عملیاتی می‌شود.
طرح احیای دشت‌های ایلام و خوزستان در سال ۷۵ با دستور رهبری در دستور کار دولت وقت قرار گرفت، اما در سال ۹۲ پس از پایان یافتن مطالعات طرح و تخصیص اعتبار، پروژه از سوی مؤسسه جهاد نصر آغاز شد. طرح ۵۵۰ هکتاری احیای دشت خوزستان و ایلام در دو فاز تعریف شد که فاز یک آن با موفقیت در سطح ۲۹۵ هزار هکتار و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید. فاز اول طرح درسال ۹۲ تأمین اعتبار شد که از مجموع اعتبار تخصیص یافته ۴/۱ میلیارد د لار آن به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار آن به وزارت نیرو داده شد.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر از دستاورد‌های فاز یک طرح را افزایش سه و نیم میلیون تنی سالانه تولید محصولات کشاورزی در استان ایلام و خوزستان عنوان کرد و افزود: علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ هزار نفر نیز شغل مستقیم ایجاد شد، همچنین با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب در استان‌های مذکور بودیم. در سال ۹۸ کشاورزان تنها در کشت تابستانه برنج در استان خوزستان ۵۰۰ هزار تن از این محصول را تولید کردند که درآمد حاصل از آن ۵ هزار میلیارد تومان بود.
محمدجواد صالحی‌نژاد، در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار کرد: اجرای فاز دو، حدود دو سال در انتظار مصوبه دولت و تخصیص اعتبار بود. برای اجرای فاز دوم طرح وزارت نیرو مکلف شد در کوتاه‌ترین زمان تخصیص آب را انجام دهد و ما نیز موظف شدیم طرح‌های مربوط به انتقال آن را مورد مطالعه قرار دهیم.
صالحی نژاد تصریح کرد: مجموع سطح فاز دوم ۲۵۵ هزار هکتار است که برای ۲۳۱ هزار هکتار آن بحث تأمین آب حل شده است. وی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای مطالعات فاز ۲ اختصاص داده شده است، افزود: برای ۱۴۰ هزار هکتار آن مطالعه آماده شده که برای ادامه آن ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه لحاظ شده که ۱۴۲ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
صالحی‌نژاد ادامه داد: ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شده که هزار و ۷۰۰ میلیارد برای وزارت نیرو و مابقی برای جهاد نصر است. پیش‌بینی می‌شود فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طی چهار تا پنج سال آینده به طور کامل عملیاتی شود.
اجرای طرح شبکه‌های آبیاری مناطق غرب و شمال غرب تا شهریور
صالحی‌نژاد پروژه دومی که همه اکنون در حال اجرا در جهاد نصر است، اجرای شبکه زهکشی غرب و شمال غرب کشور در ۱۰ استان عنوان کرد و افزود: این پروژه از سال ۹۳ آغاز شده و هم اکنون در حال اجراست.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیم هیئت‌دولت و شورای امنیت ملی مقرر شد در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در اراضی ایلام، کرمانشاه، کرمان، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان گلستان پروژه مذکور اجرایی شود. صالحی‌نژاد هدف اصلی این پروژه را جلوگیری از خروج آب از مناطق مرزی کشور دانست.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: تا پایان شهریور۱۴۰۰ طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مناطق غرب و شمال غرب کشور به طور کامل اجرایی می‌شود. تاکنون ۷۷هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده و ۲۵هزار هکتار دیگر تا پایان تیرماه اجرایی می‌شود و ۱۰۰هزار هکتار باقیمانده نیز تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد. صالحی‌نیا افزود: ۸ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده شد و از سال ۹۳ تاکنون پیشرفت‌های ذکر شده به دست آمده است. از مهم‌ترین دستاورد‌های این طرح افزایش بیش از ۵ میلیون تنی محصولات زراعی و همچنین ایجاد اشتغال برای ۲۰۰هزار نفر است.
وی با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از انتشار گرد و غبار در استان‌های جنوبی کشور افزود: وزارت جهاد در این طرح جلوگیری و تثبیت عرصه‌های منشأ گرد و غبار را به عهده گرفت و مطالعات این کار به انجام رسید که براساس آن هفت کانون بحرانی در خوزستان در سطح ۳۵۰هزار هکتار شناسایی شد که یکی از این هفت کانون فوق بحرانی بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار