کد خبر: 1052247
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
نگاهي به چهره‌هايي كه نقش زيادي در صعود تيم ملي در انتخابي جام جهاني داشتند
سردار آزمون، مهدی طارمی، سامان قدوس و احسان حاج‌صفی در کنار دراگان اسکوچیچ چهره‌های پررنگ تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی در بحرین بودند.
سعید احمدیان

سردار آزمون، مهدی طارمی، سامان قدوس و احسان حاج‌صفی در کنار دراگان اسکوچیچ چهره‌های پررنگ تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی در بحرین بودند.
ماه‌ها استرس و ترس از نرفتن به جام جهانی سه‌شنبه شب با سوت داور ازبک تمام شد و حالا ایران یکی از ۱۲ تیم حاضر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی است، آن هم در شرایطی که با دو باخت و دو برد با مارک ویلموتس در چهار بازی اول، کار صعود حتی از همین مرحله اول گره خورده بود، اما با چهار برد متوالی در چهار بازی باقی مانده از این مرحله و در شرایطی که این بار به جای سرمربی بلژیکی، دراگان اسکوچیچ کروات روی نیمکت تیم ملی نشسته بود، همه چیز به بهترین شکل به پایان رسید تا تیم ملی فوتبال با عبور از سد هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و در روز آخر مقابل عراق، آماده حضور در مرحله نهایی شود؛ مرحله‌ای که پنج‌شنبه آینده در مالزی قرعه‌کشی آن انجام می‌شود تا تازه کار اصلی ملی‌پوشان برای گرفتن بلیت قطر ۲۰۲۲ آغاز شود. اما چه شد در فاصله ۵/۱ سال از روز‌های سیاهی که فوتبال با ویلموتس به عراق و بحرین باخته بود، این بار تیم ملی توانست با عبور از سد دو حریف اصلی‌اش، بالاتر از آن‌ها به عنوان تیم اول به مرحله نهایی صعود کند.
دراگان اسکوچیچ
هنوز که هنوز است با وجود صعود ایران و کسب چهار برد خیلی‌ها با نگاه تردید به موفقیت‌های دراگان اسکوچیچ نگاه می‌کنند، طوری که حتی دیروز شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال درباره ادامه کار دراگان در تیم ملی با توجه به تمام شدن زمان قراردادش، پاسخ روشنی نداد تا نشستن او روی نیمکت تیم ملی در بازی‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی که گویا از اواخر تابستان آغاز می‌شود در ابهام باشد، با این حال نمی‌توان از نقش اسکوچیچ در جمع و جور کردن تیمی که با ویلموتس از هم پاشیده و ناامید بود، گذشت. او تاکنون هفت بازی به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران بوده است؛ سه بازی دوستانه و چهار بازی رسمی که همه آن‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته است. یک آمار خارق‌العاده که می‌تواند یک برگ برنده برای مربی‌ای باشد که خیلی‌ها می‌گویند برای نیمکت ایران با توجه به رزومه‌اش و البته بازیکنان بزرگی که تیم ملی دارد، کوچک است، با این حال آمار خلاف نظر منتقدان را نشان می‌دهد و تیم ملی با حضور اسکوچیچ علاوه بر صعود به مرحله نهایی، توانست دو طلسمی که فوتبال سال‌ها گرفتارش بود، یعنی بحرین را برای اولین بار در خانه‌اش شکست دهد و مقابل عراق بعد از ۱۱ سال در یک بازی رسمی به پیروزی برسد؛ دو برد فوق‌العاده مهم که توانست راه صعودی را که با ویلموتس سخت شده بود، هموار کند. با این حال بعد از پاسخ مبهم رئیس فدراسیون اسکوچیچ گفت: «من هنوز سرمربی هستم، بگذارید از بردی که آورده‌ایم، لذت ببریم»! آیا عبور از اسکوچیچ با این دستاورد، اخلاق ورزشی است؟! و آیا ممکن است با برکناری او گرفتار آه اسکوچیچ شویم و در مرحله بعد از راهیابی به جام جهانی بازبمانیم؟
سردار آزمون؛ سردار پیروزی
شماره ۲۰ ایران گویا دیگر به پختگی کامل رسیده است و در منامه ۲۰ گرفت؛ مهاجمی که در منامه نفر اول تیم ملی فوتبال بود و با گل‌هایی که وارد دروازه عراق و بحرین کرد، توانست نقش اول را در صعود تیم ملی به مرحله بعد داشته باشد. سردار آزمون که پس از انتقاد‌هایی که از وی در جام جهانی و جام ملت‌ها شده و با حالت قهرآمیز واکنش‌های تندی به منتقدانش نشان داده بود، حالا به نظر می‌رسد هر چه جلوتر می‌رود به بلوغ بیشتری در تیم ملی می‌رسد و با فراموشی همه رفتار‌های حاشیه‌سازش، تبدیل به اصلی‌ترین مهره ایران در خط حمله شده است. آزمون با دو توپی که مقابل بحرین وارد دروازه سیدمحمد جعفر کرد، به همراه تک‌گلی که سه‌شنبه به عراق زد، نشان داد در بهترین روزهایش به سر می‌برد و در حساس‌ترین بازی‌ها می‌شود روی گل‌های او حساب باز کرد و تا سال‌ها می‌تواند خط حمله تیم ملی را بیمه کند.
مهدی طارمی؛ کابوس مدافعان
در تیم ملی هم همان ستاره پورتو بود؛ ستاره‌ای که با یک برگردان در لیگ قهرمانان دروازه چلسی را باز کرده بود، در منامه و با لباس تیم ملی هم همان مهاجم فرصت‌شناس نشان داد که خیلی از مدافعان بزرگ دنیا را دور زده است. مهدی طارمی در چهار بازی تیم ملی در بحرین یک گل به بحرین زد و یک گل به کامبوج و یکی از مهره‌های تأثیرگذار تیم اسکوچیچ برای عبور از پیچ سخت انتخابی جام جهانی بود. طارمی در کنار آزمون حالا تبدیل به یکی از زوج‌های گلزنی ترسناک در آسیا شده‌اند که با هماهنگی‌ای که نشان می‌دهند، می‌توانند از هر خط دفاعی عبور کنند؛ دو مهاجمی که به نظر می‌رسد به یک درک متقابل از بازی در کنار هم رسیده‌اند و چشم بسته هم همدیگر را پیدا می‌کنند، مانند بازی با بحرین که گل‌ها را یکی ساخت و یکی پرداخت!
سامان قدوس؛ ستاره‌ای که جایش روی نیمکت نیست
برخلاف اسکوچیچ که به نظر می‌رسد اعتقاد زیادی به بازی ستاره ایرانی حاضر در لیگ جزیره ندارد، اما قدوس در فرصت کمی که برای بازی در بحرین به دست آورد، توانست یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم ملی لقب بگیرد. اوج کار ستاره تیم برنتفورد که به تازگی به لیگ برتر انگلیس صعود کرده است، در بازی سخت مقابل بحرین بود که پس از گره خوردن بازی در نیمه اول، در نیمه دوم به بازی آمد و با نمایش خیره‌کننده‌اش در خط میانی و در پست هافبک هجومی، گره بازی را باز کرد تا تیم ملی از آن بازی حساس با سه گل برنده از زمین بازی بیرون بیاید و یکی از مهم‌ترین برد‌ها را در راه رسیدن به جام جهانی کسب کند، اگر چه با وجود چنین نمایشی همچنان اسکوچیچ اعتقادی به استفاده از او در ترکیب اصلی ندارد.
احسان حاج‌صفی؛ پاس گل صعود برای جواب انتقاد‌ها
پس از بازی با بحرین یکی از بازیکنانی که مورد انتقاد شدید قرار گرفت، احسان حاج‌صفی بود؛ کاپیتان تیم ملی که با توجه به بازی‌های پرنوسانش نتوانسته آن طور که شاید و باید به گفته منتقدانش در قامت یک کاپیتان برای تیم ملی باشد، با این حال کاپیتان تیم ملی در بازی با عراق با یک پاس گل حیاتی زمینه‌ساز صعود تیم ملی شد تا نشان دهد در مواقع حساس می‌شود روی او حساب کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار