کد خبر: 1051464
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
«جوان» در گفت و گو با كارشناسان، ادعاهاي مديريت شهري پيرامون بهبود اوضاع پايتخت را راستي‌آزمايي كرده‌است
محيا حسيني
شورای شهر پنجم، آخرین روز‌های خود را سپری می‌کند. شورای شهری‌ها در تلاشند به مردم بگویند خودشان بهترین عملکرد را داشتند و برعکس، آن‌هایی که در دوره قبل بودند، هیچ کارنامه مناسبی از خود به جای نگذاشته‌اند! آن‌ها تمام سعی خود را می‌کنند که با تبلیغات به مردم بگویند، تنها خودشان هم و غم زندگی شهروندان را داشته و دارند و غیر از آن‌ها کسی کاری برایشان انجام نمی‌دهد، در همین رابطه نیز چندین بنر و عکس‌نوشته تبلیغاتی را تهیه و عملکرد نکرده‌شان را شوآف کرده‌اند! «تهران را نفروختیم»، «تهران را شفاف اداره کردیم» و «تهران را ایمن کردیم» بخشی از این شوآف تبلیغاتی است که برای شهروندان بیشتر شبیه به طنز می‌ماند تا اینکه آن را واقعی بدانند.

در آستانه انتخابات شورای شهر، مجموعه مدیریت شهری در فضای مجازی و حقیقی مدعی‌اند فلان قدر فضای سبز به شهر اضافه شده یا فلان قدر حمل و نقل عمومی توسعه یافته و مواردی از این دست، اما به نظر می‌رسد که این ادعا‌ها بازی با آمار و ارقام در دوران انتخابات است. آن چیزی که اهمیت دارد، تغییر زندگی شهروندان در این مدت است که باید آن را در زندگی‌شان حس کرده‌باشند؛ متأسفانه این آمار و ارقام ادعایی، با آن چیزی که شهروندان در این مدت دیده‌اند، تفاوت بسیار زیادی دارد.

بودجه هنگفت داشتند، اما هیچ واگن و اتوبوسی نخریدند
مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در رابطه با تبلیغات شورای شهری‌ها برای نمایش عملکردشان به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «می‌گویند شهر را شفاف کردیم و سایتی هم در این زمینه راه انداخته‌ایم. این کار ذاتاً خوب است، اما این شفاف‌سازی با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد، زیرا که در درون خود، شفافیتی که باید وجود داشته باشد، نیست.» او ادامه می‌دهد: «البته باید بگویم که کار‌هایی در زمینه شهرسازی صورت گرفته، اما این‌ها برای شهروندان کافی نبوده و متأسفانه به نیاز‌های اصلی آن‌ها توجهی نشده‌است.» چمران درباره آمار و ارقام غیرواقع در تبلیغات شورای شهر پنجم می‌گوید: «اگر اعلام می‌کنند که چندین هکتار به فضای سبز اضافه کرده‌اند یا چندین کیلومتر حمل‌ونقل عمومی را توسعه داده‌اند، باید همه این اعداد را به صورت علمی ثابت کنند و کارشناسانه درباره آمار و ارقام صحبت کنند.»
رئیس سابق شورای شهر تهران اظهار می‌دارد: «در دوره شورای شهر پیشین همه چیز مشخص است، فهرست باغ‌هایی که خریداری و تبدیل به فضای سبز عمومی شده‌است به صورت مستند وجود دارد. ساخت مترو هم در دوره فعالیت ما در دنیا رکورد زد. خط ۶ مترو هم ۹۲ درصدش انجام شد که متأسفانه شورای شهر پنجمی‌ها هنوز هم نتوانستند آن را به اتمام برسانند. آن‌ها که مدعی توسعه حمل و نقل عمومی هستند، نتوانستند واگن قطار یا اتوبوس بخرند. آن‌ها فقط توانستند خوب حرف بزنند و خوب شعار بدهند.»
چمران درباره شعار شورای شهری‌ها مبنی بر اینکه در دوره پنجم، تهران را نفروخته‌اند، می‌گوید: «طبق آمار، ۶۵ درصد بودجه شورایی‌ها مربوط به عوارض ساختمانی است، اگر آنها، تهران فروشی را عوارض ساختمانی می‌دانند که خودشان آن را بیشتر فروخته‌اند.»
او در پایان تأکید می‌کند: «بودجه این دوره از شورای شهر بسیار بیشتر از شورای شهر چهارم بود، اما با همین بودجه هنگفتی که داشتند هم نتوانستند واگن مترو و اتوبوس بخرند؛ کاری که ما انجام دادیم، اما آن‌ها به جای این اقدامات فقط حقوق دادند و حرف زدند.»

به نیاز اصلی شهروندان اهمیتی داده نشد
اقبال شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای شهر تهران نیز درباره عملکرد ضعیف شورای شهر پنجم و تبلیغات غیرواقعی آن‌ها به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «باید از شهروندان درباره عملکرد شورای شهری‌ها سؤال بپرسید، چون آن‌ها بهترین قضاوت‌کننده در این زمینه هستند. شهروندانی که مهم‌ترین دغدغه و مشکل‌شان مسئله حمل و نقل عمومی در این بحران کرونا بوده‌است، به‌خوبی می‌دانند که حل مشکلاتشان اهمیت چندانی برای اعضای شورای شهر پنجم نداشته‌است.»
شاکری ادامه می‌دهد: «عدم توفیق مدیریت شهری فعلی و عدم ارائه خدمات مناسب به مردم در این دوره، غیرقابل انکار است.»
او اظهار می‌دارد: «به‌طور حتم در این دوره اقداماتی انجام شده، اما باید بگویم آن‌چیزی که نیاز مردم بوده، برطرف نشده‌است. در صورتی که بودجه سه برابر بیشتر از بودجه دوره قبل داشتند که با آن می‌توانستند اتفاقات بسیار خوبی رقم بزنند، اما می‌بینیم که نه‌تن‌ها با افزایش بودجه اقدامات مؤثری در سطح شهر دیده نمی‌شود، بلکه بدهی‌شان نیز سه برابر افزایش یافته‌است!»

مدیریت شهری فعلی دغدغه تغییر اسم کوچه‌ها را داشت
احمد صادقی، رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و کارشناس شهری نیز در همین رابطه به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «ایام انتخابات است و در تبلیغات شورای شهری‌ها هیچ حرف علمی مشاهده نمی‌شود. در واقع اینها، یکسری حرف‌های سیاسی است که هیچ کدامشان پایه کارشناسی ندارد.» صادقی ادامه می‌دهد: «مثلاً می‌گویند «تهران نفس کشید!» یا اینکه «هوای تهران را داشتیم!»؛ این‌ها در حالی است که همه ما شاهد آلودگی شدید تهران بودیم و همیشه انتظار وزیدن باد را می‌کشیدیم تا شاید «باد»، وضعیت کیفیت هوای تهران را بهتر کند.»
این کارشناس شهری با اشاره به اینکه مردم بهترین ارزیابی را از عملکرد شورای شهر پنجم و شهرداری فعلی تهران می‌توانند داشته باشند، اظهار می‌دارد: «واقعیت این است که حقیقت تبلیغات را شهروندان باید تأیید یا رد کنند، آن‌ها باید بگویند که آیا فضای سبزی اضافه شده یا نه.» رئیس سابق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تصریح می‌کند: «در زمان مدیریت شهری سابق، سرانه سبز تهران زیاد شده‌بود و مردم آن را کاملاً احساس می‌کردند، اما چرا در این دوره که اعلام می‌شود، سرانه سبز پایتخت افزایش پیدا کرده، مردم آن را نمی‌بینند؟»
او تأکید می‌کند: «آنطور که در مدیریت شهری فعلی دیدیم شهرداری تمام تلاشش را می‌کرد که بتواند اسم کوچه‌ها را عوض کند! آن هم در شرایطی که مردم با مشکلات حمل و نقل عمومی دست و پنجه نرم می‌کردند و منتظر کمک مدیریت شهری مانده‌بودند.»

مدیریت شهری باید در جهت رفاه مردم حرکت کند
به تازگی معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره شوآف مدیران شهری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «خط ۱۰ مترو شوآف شورای پنجم و مدیریت شهری در روز‌های پایانی این دوره است، حتی پیوست‌های مطالعاتی این خط نیز قطعه قطعه تهیه می‌شود و مدیریت شهری بعدی با میراثی کلنگ خورده، اما بی‌مطالعه از گذشته مواجه خواهد بود.»
متأسفانه مدیریت شهری فعلی کارنامه مناسبی از خود به جا نگذاشته است و دود آن هم به چشم شهروندان رفته است. بنابراین نیاز است افرادی که داوطلب شورا‌های شهر شده‌اند شایستگی این کرسی را داشته باشند و در جهت رفاه مردم حرکت کنند. این شایستگی باید برای مردم احراز شود، نه اینکه در چند عکس‌نوشته شکیل به صورت تبلیغاتی نمایش داده شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار