کد خبر: 1050532
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
عباس حاجی‌نجاری

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ۲۸خردادماه که می‌تواند در زمره یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین انتخابات کشور باشد، جنگ روانی دشمنان علیه مردم با استفاده از ابزار‌های دیپلماتیک، شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای و فضای مجازی با هدف تحریم انتخابات شدت یافته است.
رسانه‌های دشمن در این صف‌بندی جدید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، کاهش مشارکت مردم در انتخابات را هدف قرار داده‌اند و در پی آن هستند در یک جنگ ادراکی طراحی‌شده با تأثیرگذاری بر نظام محاسباتی مردم ایران، حضور آن‌ها در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دور انتخابات شورا‌های شهر و روستا را کاهش دهند و از ثمرات آن بتوانند در راستای فشار حداکثری گذشته، مردم ایران و نظام اسلامی را به تسلیم بکشانند.
ابعاد این جنگ روانی که این روز‌ها محور اصلی تبلیغات رسانه‌های اصلی نظام سلطه علیه ایران را تشکیل می‌دهد، عبارتند از:
۱- بزرگنمایی مواضع برخی افراد و گروه‌های مجهول‌الهویه یا مطرود خارج‌نشین تحت عنوان تحریم انتخابات ریاست جمهوری
۲- راه‌اندازی و بزرگنمایی برخی پویش‌ها با عنوان «نه به جمهوری اسلامی» یا «رأی بی‌رأی» و «من رأی نمی‌دهم» در خارج از کشور
۳- به چالش کشاندن ساختار نظام انتخاباتی و معطوف کردن آن به سیاست‌های کلی و اداره نظام
۳- تلاش برای سلیقه‌ای جلوه دادن اقدام شورای نگهبان و القای مهندسی انتخابات با هدف کم‌فروغ کردن مشارکت مردم در انتخابات
۴- تلاش برای تحریک مخالفان برای راه‌اندازی اعتراضات خیابانی برای اعتراض به روند احراز صلاحیت‌ها با ادعای پایان جمهوریت
۵- تحریک مردم به ویژه اقشار محروم جامعه علیه نظام و متهم‌سازی مسئولان کشور به نداشتن اراده حل مشکلات مردم
۶- تلاش مشترک گروهک‌های ضدانقلاب برای بهره‌برداری از مسائل قومی و مذهبی با هدف تبدیل آن به چالش‌های سیاسی و امنیتی
۷- تشدید ایران‌هراسی با ادعای تلاش ایران به دستیابی به سلاح اتمی در صورت تشکیل دولتی انقلابی
اگرچه در انتخابات گذشته دخالت‌های مقامات غربی در انتخابات ایران صریح‌تر بود، اما در این انتخابات با توجه به اینکه دریافتند دخالت مستقیم مقامات غربی سبب هوشیاری بیشتر مردم ایران نسبت به این ترفند خواهد شد، در روز‌های اخیر به جز سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزد‌ها که گفته بود باید به ایرانیان این اجازه داده شود تا از حق خود در انتخاب رهبرانشان استفاده کنند و آزادانه در روند سیاسی، از جمله در انتخابات شرکت کنند، دیگر مقامات و رسانه‌های غربی ترجیح دادند دخالت‌ها را این بار از زبان برخی گروه‌های مطرود سیاسی خارج‌نشین یا برخی از افراد معاند باز تکرار و به زعم خود انگیزه مخاطبان را با راه‌اندازی کمپین‌های متعدد برای حضور در پای صندوق‌های رأی کم کنند، مثلاً در روز‌های اخیر رادیو فردا و صدای امریکا وبی‌بی‌سی و... از بیانیه به اصطلاح سه تشکل سیاسی خارج از کشور مانند اتحاد جمهوریخواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و همبستگی جمهوریخواهان ایران سخن به میان می‌آورند که با انتشار بیانیه‌ای مشترک، انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ را تحریم کردند. بر اساس این رپرتاژ آگهی، در بیانیه مشترک سه گروه سیاسی خارج از کشور بر «غیرآزاد» بودن انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در همه ادوار و همچنین عزم شورای نگهبان برای «یکدست کردن حکومت» و «انتصابات مستقیم» در این دوره تأکید شده است. این در حالی است که این گروهک‌ها نه در داخل ایران پایگاه و فعالیتی دارند و نه هیچ‌گاه در انتخابات ایران شرکت کرده‌اند.
مروری بر مواضع رسانه‌ها و جریان‌های مؤثر در تحریم انتخابات بیانگر آن است که همان رسانه‌ها و گروه‌های معاندی که در جریان فشار حداکثری دوران ترامپ و با کمک و زمینه‌سازی برای تشدید تحریم‌های اقتصادی شکست مقاومت و عزت مردم ایران را هدف گرفته بودند، اکنون که در آن عرصه ناکام مانده و از مقاومت مردم ایران شکست خورده‌اند، این بار از طریق تلاش برای جلوگیری از تحقق مشارکت پرشور و شکل‌گیری یک مشارکت حداقلی مردم در انتخابات همان هدف گذشته را دنبال می‌کنند. بر این اساس سناریوی غرب برای تحقق مشارکت حداقلی را باید روی دیگر سکه فشار حداکثری دانست که این روز‌ها از طریق یک جنگ روانی تمام‌عیار دنبال می‌شود. مواجهه با این پدیده مستلزم چند اقدام جدی است:
۱- طراحی و اجرای یک عملیات روانی متقابل علیه رسانه‌های بیگانه توسط رسانه‌های خودی با محوریت افشای ابعاد جنگ روانی دشمن در کاهش مشارکت و ایجاد هوشیاری نسبت به جنگ ادراکی دشمن و پرهیز از ورود احساسی و هیجانی در ورود به بازی دشمن.
۲- روشنگری صاحبان سخن نافذ اعم از شخصیت‌ها، گروه‌های مرجع، احزاب و گروه‌ها در میان مردم از طریق برگزاری نشست‌های حقیقی و مجازی و دیدار‌های چهره به چهره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای امیدآفرینی نسبت به امکان حل مشکلات کشور در صورت مشارکت پرشور و انتخاب رئیس‌جمهوری توانمند و کارآمد و انقلابی و تبیین ابعاد و دستاورد‌های مشارکت پرشور و انتخاب آگاهانه در تحول در شرایط کشور و رفع نابسامانی‌های گذشته.
۳- اهتمام نامزد‌ها به ارائه برنامه‌های روشن و هدفمند برای حل مشکلات مردم با توجه به زندگی و معیشت همراه با منزلت مردم و توجه به سطح نیازمندی‌های اجتماعی و دغدغه‌های عمومی و فراگیر، معطوف به نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و نیاز‌های ضروری جامعه در حوزه اقتصاد و معیشت و رفاه. مردم فارغ از دعوا‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی اگر در عرصه انتخابات با برنامه‌ای دقیق و عملیاتی و تیمی مجرب و کاربلد که کارنامه‌ای مشخص و قابل قبول دارد، مواجه شوند، حتماً، چون گذشته با مشارکت فعال در انتخابات، اراده خود برای شکل‌دهی به آینده بهتر را از مسیر صندوق‌های رأی به ثمر می‌نشانند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری خود با نمایندگان مجلس در روز ششم خردادماه با تأکید بر اینکه اگر نامزد‌هایی که امروز درصحنه هستند، بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوق‌ها هم می‌روند و مشارکت بالایی هم خواهد بود، یادآور شدند: مهم این است که نامزد‌ها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را می‌شناسند، مدیر و مدبر و باصداقت هستند و توانایی اداره کشور را دارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد. ایشان با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه نامزد‌ها باید در مناظرات دیدگاه‌های خود را درباره فضای مجازی و سیاست خارجی اعلام کنند، تأکید کردند: این‌ها جزو مسائل مردم نیست. مسئله مردم «بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات» است که کمر تولید را می‌شکند و جوانان مبتکر و باانگیزه را مأیوس و کشاورزان زحمتکش را بیچاره می‌کند. رهبر معظم با تأکید بر اینکه باید کسی مسئول قوه مجریه شود که این مسائل و مشکلات اصلی مردم را بداند و بتواند آن‌ها را حل کند، گفتند: در چنین صورتی، کشور به معنی واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار