کد خبر: 1050529
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
کبری فرشچی

فلج اطفال، سل، سرخک، سرخجه و بسیاری از بیماری‌های واگیر دیگر سال‌هاست به لطف واکسیناسیون سراسری در کشور ریشه‌کن شده‌است. بیماری‌هایی که حالا و با جریان واکسن‌هراسی از یک سو و با شیوع همه‌گیری کرونا از سوی دیگر دوباره در حال بیداری است و تاکنون ۲۴ مورد ابتلا به سرخک در کشور گزارش شده‌است، آن هم در حالی که در سال ۹۸ ایران تأییدیه حذف بیماری‌های واگیر سرخک و سرخجه را دریافت کرده‌بود.
در حالی که تا دو سال پیش و تا پیش از پاندمی کرونا در دنیا اصلی‌ترین مشکل سلامت در تمام کشور‌های جهان بیماری‌های غیرواگیر بود، اما حالا با پاندمی کرونا از یک سو و تبعات این پاندمی از سوی دیگر، دوباره شاهد بیداری بیماری‌های واگیر هستیم و این بار موارد ابتلا به سرخک در کشور افزایش داشته است.
سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم واکسیناسیون به موقع کودکان می‌گوید: «متأسفانه شیوع بیماری کرونا، گسترش شیوع سرخک در مرزها، افزایش بار کاری کارکنان بهداشتی و تبلیغات ضد واکسن سبب شده‌است تاکنون در سال جاری ۲۴ مورد ابتلا به سرخک گزارش شود. همچنان که در سال ۱۳۹۹ نیز سه مورد ابتلا به سرخک گزارش شده‌بود.»
وی با تأکید بر اینکه، سرخک مسری‌ترین بیماری عفونی است، می‌افزاید: «اگر درمورد کرونا اعلام می‌شود که هر یک مبتلا می‌تواند دو تا سه نفر را بیمار کند، در مورد سرخک هر یک بیمار در تماس با افراد دیگر می‌تواند تا ۱۸ نفر را بیمار کند؛ بنابراین سرخک بسیار مسری است و باید در نظر داشت که مهم‌ترین سد حفاظتی ما در این بیماری واکسیناسیون است و باید پوشش واکسیناسیون کودکان در حد بالایی بماند تا بتواند جلوی چرخش ویروس را بگیرد.»
در یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کرونا عملیات واکسیناسیون تکمیلی متوقف شد یا کیفیت اجرای آن دیگر مانند قبل نبود به همین دلیل سرخک که در افغانستان و پاکستان بیماری بسیار شایعی است، طی ماه‌های اخیر به وضعیت حادی رسید، به شکلی که در نقشه‌هایی که سازمان بهداشت جهانی از این دو کشور منتشر می‌کند شیوع بسیار بالای سرخک کاملاً مشهود است. وقتی بیماری در هر کشوری در هر نقطه جهان شایع شود می‌تواند به نقاط دیگر هم برسد.
وی با اشاره به دستیابی ایران به تأییدیه حذف سرخک و سرخجه از کشور در سال ۱۳۹۸، تجربه بازگشت مجدد سرخک به کشور‌ها وجود دارد، تأکید کرد: مثلاً در کشور انگلستان همان سالی که ما توانستیم تأییدیه حذف سرخک را بگیریم، آن‌ها تأییدیه حذف را به دلیل شیوع بالای بیماری از دست دادند. بنابراین مراقبت از پوشش واکسیناسیون اهمیت بالایی دارد. موضوع مهم این است که شرایط کرونا به هیچ‌وجه نباید سبب شود که خانواده‌ها فکر کنند که می‌توانند واکسیناسیون کودکان را به تعویق اندازند، واکسینه نشدن کودکان و نوزادان مانند این است که آن‌ها را آماده کنیم تا در معرض خطر سرخک قرار گیرند.
وی با اشاره به وجود لابی ضد واکسن در دنیا تصریح می‌کند: «برای این جریان فرقی میان واکسن کرونا و واکسن سرخک وجود ندارد؛ برخی از این گروه‌ها دنبال آن هستند که به هر شکلی علیه واکسیناسیون تبلیغات کنند.»
زهرایی با تأکید بر اینکه، پوشش واکسیناسیون در کشور همچنان بالای ۹۵ درصد است، خاطر نشان می‌کند: «باید به جایی برسیم که مطمئن باشیم حتی واکسیناسیون یک کودک هم به تعویق نیفتاده‌است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار