کد خبر: 1049629
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
در سال‌های گذشته دامداران همواره به دنبال افزایش قیمت شیر خام بودند، استدلال آن‌ها این بود که سود دامدار به جیب کارخانجات لبنی می‌رود و مصرف‌کنندگان زیان می‌کنند
بهناز قاسمي

در سال‌هاي گذشته دامداران همواره به دنبال افزايش قيمت شير خام بودند، استدلال آنها اين بود كه سود دامدار به جيب كارخانجات لبني مي‌رود و مصرف‌كنندگان زيان مي‌كنند. در حال حاضر با توجه به توزيع مناسب نهاده‌هاي دامي و علوفه توليد شير و دام سنگين در بهترين وضعيت خود قرار دارد،اما دامداران تلاش مي‌كنند با جار و جنجال در روزهاي پاياني عمر دولت، براي دومين‌بار در سال جاري مجوز افزايش قيمت شير خام را از سازمان حمايت بگيرند تا با آرامش‌خاطر بيشتري در دولت جديد به توليد مشغول باشند. از اين‌رو پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي آتي دولت به زياده‌خواهي دامداران در افزايش قيمت شير‌خام چراغ سبز نشان داده و با آن موافقت كند.
در سال‌هاي گذشته، در صنعت شير كشور دامداران مظلوم‌ترين قشر جامعه بودند كه با ارزان‌فروشي شير خام، سود كلاني به جيب كارخانجات لبني وارد مي‌كردند و متأسفانه مصرف‌كنندگان نيز منتفع نبودند. اما دو سالي است كه دولت با دامداران همراه شده و با تأمين به موقع نهاده‌هاي دامي تلاش مي‌كند حقوق تضييع شده آنها را برگرداند، به طوري كه در يكسال اخير قيمت شير خام با موافقت دولت از كيلويي ۲‌هزار تومان به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزايش يافته‌است. به گفته فعالان بازار توليد شير و دام سنگين در سال جاري در بهترين وضعيت خود قرار دارد و نهاده‌هاي دامي و علوفه طبق برنامه دقيق به توليد‌كنندگان تحويل داده‌مي‌شود،‌اما دامداران همچنان از وضعيت فعلي ناراضي هستند. توليد‌كنندگان شير خام و گوشت گوساله در روزهاي پاياني عمر دولت تصميم دارند براي دومين بار قيمت شير را گران كنند،‌بدون اينكه به كشش بازار و توان خريد مصرف‌كنندگان توجهي داشته‌باشند؛‌چراكه با افزايش قيمت شير خام، كارخانجات لبني طبق روال گذشته قيمت‌‌هايشان را گران خواهند كرد و مصرف‌كننده بيش از همه دچار آسيب مي‌شود.


درخواست افزايش ۵۰ درصدي شير‌خام
هفته گذشته رئيس هيئت مديره انجمن صنفي گاوداران گفت: قيمت جهاني و داخلي نهاده‌هاي دامي افزايش يافته و همين امر نيز منجر به افزايش هزينه‌هاي توليد شير و گوشت شده‌است. سيد احمد مقدسي‌ افزود: قيمت علوفه، يونجه و ذرت علوفه‌اي نيز در داخل افزايش داشته و همين امر باعث شده كه هزينه‌هاي توليد شيرخام افزايش يابد. وي ادامه داد: به دليل اين افزايش هزينه‌ها درخواست افزايش قيمت شير‌خام را به وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حمايت ارسال كرديم و قيمت ۶هزارو۲۹۵ تومان را براي شير‌خام پيشنهاد داديم كه اين پيشنهاد در حال بررسي است. رئيس هيئت مديره انجمن گاوداران مدعي شد: اگر با درخواست افزايش قيمت شير موافقت نشود،‌توليد نابود خواهد شد و گاوداران نيز براي جلوگيري از ضرر و زيان گاوهاي مولدشان را روانه كشتارگاه خواهند كرد، زيرا چاره‌اي جز اين ندارند. مقدسي در پاسخ به اين سؤال كه در حال حاضر چند درصد نهاده‌هاي دامي مورد نياز گاوداري‌ها با قيمت مصوب تأمين مي‌شود، گفت: ۲۰ درصد نهاده‌هاي دامي با قيمت مصوب و ۸۰ درصد مابقي را گاوداران از بازار آزاد تهيه مي‌كنند.


جار و جنجال براي كسب سود بيشتر
برخي از دامداراني كه شير‌خام توليد مي‌كنند، درخواست افزايش قيمت دامداران را زياده‌خواهي مي‌دانند و معتقدند كه دامداران تلاش مي‌كنند با جار و جنجال و بعضاً تجمع قيمت‌ها را گران كنند، در حالي كه در شرايط فعلي بازار ديگر كشش افزايش قيمت‌ را ندارد و در صورت صدور مجوز گراني براي دومين بار، سرانه مصرف پايين آمده و در كوتاه و بلند‌مدت توليد‌كنندگان آسيب مي‌بينند. اين فعالان بازار مي‌گويند: با گرم شدن هوا مصرف لبنيات كاهش مي‌يابد و ممكن است كارخانجات از خريد شير‌خام خودداري كنند و شير روي دست دامداران بماند و از آنجايي كه بازار از شير خشك اشباع شده، تبديل شير‌خام به شير خشك، فعلاً صرفه اقتصادي ندارد.
به گفته يك منبع آگاه، دامداران علاوه بر شير، با فروش دام سنگين نيز سود مي‌برند، زيرا قيمت گوشت گوساله به نسبت مدت مشابه سال گذشته به دو برابر افزايش يافته‌است. سال گذشته هر كيلو گوشت ۷۵‌هزار تومان بود و حالا به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان رسيده‌است. از اين‌رو درخواست دامداران براي افزايش قيمت منفعت‌طلبي بوده و ضروري است كه سازمان‌هاي نظارتي، قيمت تمام‌شده و واقعي شير‌خام را محاسبه كنند و مانع از زياده‌خواهي برخي از توليد‌كنندگان شير و گوشت شوند. وي مي‌گويد: دامداران بيم دارند در دولت جديد، حداقل تا يكسال با مجوز افزايش قيمت‌ها موافقت نشود، از اين‌رو سعي مي‌كنند از وضعيت انتخاباتي سياسي كشور از دولت امتياز بگيرند. به نظر مي‌رسد سقف افزايش قيمت محصولات لبني و پروتئيني در دولت جديد بايد از حالت التهابي، سياسي و شلوغ‌كاري فاصله بگيرد و در فضايي كاملاً تخصصي موضوع بررسي شود. موضوعي كه در هشت سال گذشته به آن توجهي نشده‌است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار