کد خبر: 1048344
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
به دلیل شیب‌دار بودن تهران، آبگرفتگی و ایجاد سیلاب همواره از مشکلات مهم پایتخت بوده‌است. امسال اعتبارات اختصاص داده شده برای مقابله با آبگرفتگی و سیلاب در پایتخت، نسبت به سه سال قبل ۵۰۰ درصد رشد کرده و افتتاح دو پروژه بزرگ مقابله با سیلاب هم در روز گذشته خطر سیلاب تهران را به حداقل رساند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سال گذشته پس از سال‌ها تعلل مدیریت شهری در پایتخت، پیشبرد همزمان پروژه‌های مدیریت سیلاب در پرتنش‌ترین مناطق آبی تهران یعنی محدوده بزرگراه‌های فتح، آزادگان، شهید لشکری و آزادراه تهران- کرج شدت گرفت.

۲ فاجعه سیلی که از سر تهران گذشت

تأمین امنیت بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی پایتخت در برابر خطر سیلاب به قدری با اهمیت است که طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی در سال‌های اخیر تأکید زیادی بر اقدام علیه سیلاب تهران داشته‌است. سال‌ها بود که به طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی اهمیتی داده نمی‌شد تا اینکه سیل‌های متعدد اخیر در کشور زنگ خطر جدی را در مورد پایتخت به صدا درآورد.

میدان آزادی که به نوعی ویترین پایتخت هم محسوب می‌شود، به دلیل نبود شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی و هدایت سیلاب، در سال‌های گذشته دچار مشکلات آبگرفتگی در زمان بارندگی می‌شد. به همین دلیل عملیات احداث شبکه آب‌های سطحی با لوله‌گذاری در عمق زمین در حاشیه این میدان در سال گذشته آغاز شد و دیروز به بهره‌برداری رسید.

رودخانه کن با عبور از شریان‌های بزرگراهی مهم پایتخت، از مشکلات اصلی وقوع سیل در تهران است که روز گذشته پروژه ایمن‌سازی این رودخانه با موفقیت به بهره‌برداری رسید. حادثه آب شستگی و تخریب پل تقاطع بزرگراه فتح با رودخانه کن در اوایل دهه ۹۰ همواره یادآور این نکته است که ایمن‌سازی بستر این رودخانه به ویژه در محدوده تقاطع‌های غیرهمسطح باید پیش از این‌ها جدی گرفته می‌شد.

دی ماه سال گذشته، مناقصه ایمن‌سازی بستر رودخانه کن در محدوده عبور از آزادراه تهران- کرج انجام شد. در حالی که عملیات ایمن‌سازی رودخانه در محل عبور از تقاطع آزادراه تهران- کرج در حال تکمیل بود، احداث حوضچه تعدیل سیلاب در شمال آزادراه تهران – کرج هم آغاز شد. این فعالیت‌های عمرانی مهم، در نهایت روز گذشته به بهره برداری رسید.

مرداد سال ۱۳۶۶ در شمال تهران بارش‌های رگباری برای ۱۰۷ دقیقه ادامه داشت؛ چیزی حدود ۲۸ میلی‌متر و فاجعه آغاز شد. به گزارش همشهری آنلاین، روایات متعددی هم برای این سیلاب فاجعه‌بار وجود دارد. از جمله اینکه آمار دقیقی برای میزان کشته‌شد‌گان این سیل اعلام نشد، اما حدود ۳۰۰ نفر جان باختند و برخی جنازه‌ها را آب تا جنوب شهر برد و حتی برخی مفقود شدند.

فروردین سال ۹۱ هم بارش شدید در تهران که چند روز ادامه داشت با یک حادثه خبرساز شد. بخشی از دیواره کانال میانرود (مسیل تهران- کرج) به دلیل فشار ناشی از عبور حجم زیاد آب شکست و آب به داخل تونل خط ۴ مترو تهران راه یافت. وضعیت به گونه‌ای بود که قالیباف، شهردار وقت تهران در ساعات اولیه این رخداد خود را به آنجا رساند و فرماندهی عملیات را شخصاً به عهده گرفت.

سیل و زلزله ۲ مشکل اصلی تهران

در نهایت روز گذشته مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت سیلاب در غرب تهران برگزار شد و شهردار تهران با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم با آغاز فصل بارش با لایروبی انهار آمادگی هوشمندی مقابل بارش‌ها در همه مناطق شهری داشته باشیم، گفت: سیل و زلزله دو مشکل اصلی تاب‌آوری تهران هستند، به طور حتم این دو حادثه به طور دائمی این شهر را در معرض تهدید قرار می‌دهند و به طور تقریبی هر ۲۰ سال یک بارندگی شدید را تجربه می‌کنیم و باید برای این موضوع آمادگی داشته باشیم.

پیروز حناچی افزود: در سال ۹۸ در شرایطی که تقریباً تمامی کشور درگیر مسئله سیل بود، ما هم درگیر بودیم و تا آستانه بستن جاده کرج هم پیش رفتیم. زیرا آب به زیر عرشه پل جاده مخصوص رسیده‌بود، اما با کاهش بارندگی‌ها سطح آن کاهش یافت. در همان شرایط سخت تیم‌های امدادی ما در آق قلای گرگان، خرم‌آباد و پلدختر و در خوزستان همزمان حضور داشتند و دوران پر خاطره‌ای را پشت سر گذاشتند.

وی تأکید کرد: علت اینکه آبگرفتگی در شهر رخ نداده اتفاقی نبوده‌است. ما در برنامه‌ای ۳۸ نقطه را شناسایی کرده‌ایم که به طور دائم آبگرفتگی داشته‌اند اکثر این نقاط اصلاح شده و کمتر از ۱۰ نقطه دیگر باقی مانده‌است که مشغول کار روی آن‌ها هستیم تا در شرایط بحرانی و در بارش‌های فراتر از حد معمول هم آبگرفتگی نداشته باشیم.

۵۳۰ کیلومتر کانال آبی دربرابر ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه

رئیس شورای شهر تهران هم در مراسم دیروز حضور داشت و با بیان اینکه بعد از انقلاب به موضوع مدیریت سیلاب اهمیت بیشتری داده شد و پیشرفت‌های قابل‌توجهی صورت گرفت، گفت: مدیریت سیلاب در تهران بسیار مهم است، زیرا فاصله ارتفاعی تهران بسیار زیاد است و همین باعث خطرناک‌شدن سیل در مقایسه یا شهر‌های دیگر شده‌است. خوشبختانه بعد از انقلاب موضوع سیلاب بسیار جدی گرفته شد و شاهد ساخته حدود ۵۳۰ کیلومتر از ۷۰۰ کیلومتر این شبکه مدیریت سیلاب هستیم. یعنی پیشرفت مهمی در عمق ۱۲ تا ۴۰ متری داشته‌ایم که معمولاً دیده نمی‌شود.

محسن هاشمی تصریح کرد: تونل‌های زیرزمینی با روش‌های مختلف از جمله روش‌های مکانیزه و دستگاه‌های میکرو ساخته می‌شود. خوب است این اقدامات نشان داده شود تا مردم متوجه فعالیت همکارانمان در این بخش شوند. هم اکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در تهران داریم، اما در زیر تهران هم ۵۳۰ کیلومتر کانال‌های آبی ساخته شده‌است که مردم اطلاعی از آن ندارند.

رفع خطر سیل از جان و مال مردم

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های عمرانی تهران تغییر رویکرد داده شده‌است و این را از تغییر رویکرد در مدیریت سیلاب هم می‌توان متوجه شد، گفت: وجود گلوگاه‌های سیلابی موضعی نظیر پل اتوبان تهران- کرج سبب می‌شود که هنگام افزایش آب رودخانه، سیل از روی پل و اتوبان عبور کند و این امر تهدید جان شهروندان را در بردارد، به همین منظور رفع این نقطه گلوگاهی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

صفا صبوری دیلمی افزود: در سال ۹۷ اعتباراتی برای سیلاب تخصیص داده شد که یک پنجم اعتبارات ۱۴۰۰ است. یعنی شورای شهر تهران ۵۰۰ درصد اعتبار در این زمینه را افزایش داده است. ابرپروژه‌هایی که در شهر تهران در حال اجرا است، ماشین‌محور نیست و انسان‌محور است و بخشی از آن پروژه‌ها همین است که خطر سیل و سیلاب را از جان و مال مردم برطرف کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار