کد خبر: 1047760
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
محمدصادق عابدینی
روز گذشته، روز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی بود؛ مردی که سی سال از عمر خود را صرف زنده کردن زبان فارسی کرد. زبان فارسی به همت مردانی، چون فردوسی طوسی، پس از حمله اعراب، زبان مردم فلات ایران باقی ماند و پیوند دهنده قلب ایرانیان است. علت مانایی و پایداری زبان فارسی با وجود تداخل و تهاجم فرهنگ‌های بیگانه، همانا شیرینی و زیبایی آن برای فارسی‌گویان و پیوند خوردن آن با روح و جان افراد است، با این حال نگهبانی از زبان فارسی متولیان ظاهری نیز دارد که حقوق می‌گیرند و بودجه در اختیارشان قرار می‌گیرد تا از دُر فارسی نگهبانی کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی این نگهبانی است. در این وزارتخانه، شورای زبان فارسی وجود دارد و از نظر قانون و عرف باید بیشترین دغدغه حفظ فارسی از آلودگی‌ها و انحراف‌ها در وزارت ارشاد وجود داشته باشد، ولی آیا در عمل چنین اتفاقی می‌افتد؟! تنها ذکر یک نمونه اخیر از اهمال وزارت ارشاد در حفاظت از زبان فارسی که اتفاقاً در بطن همین وزارتخانه رخ داده‌است، می‌تواند هشداری باشد برای وزیر محترم ارشاد که بدانند نه‌تن‌ها به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند، بلکه برعکس به وسیله‌ای برای خدشه وارد شدن به اصالت زبان فارسی تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران که به طور خلاصه «ایبنا» نامیده‌می‌شود، اصرار عجیبی بر به کار بردن واژه مجعول «کوردی» به جای واژه رسمی و ریشه‌دار «کردی» دارد. در اخبار منتشر شده در این خبرگزاری که زیرمجموعه وزارت ارشاد به شمار می‌رود، چندین‌بار این غلط املایی و محتوایی تکرار شده‌است. خبرگزاری کتاب ایران، زیر مجموعه «خانه کتاب و ادبیات ایران» است که هیئت‌مدیره آن را وزارت ارشاد منصوب می‌کند. خانه کتاب و ادبیات ایران که قاعدتاً باید در آن کسانی فعالیت کنند که فارسی‌نویسی را درست‌تر از دیگران بلد باشند و نگرانی آن‌ها از اشتباه و غلط‌نویسی واژگان فارسی بیش از دیگران باشد. آیا متولیان «ایبنا» دلیل قانع‌کننده‌ای برای تکرار عامدانه یک واژه غلط که کاربرد‌های سیاسی آشکاری نیز دارد، خواهند داشت؟!

چرا باید یک خبرگزاری وابسته به دولت از کلمه‌ای استفاده کند که گروهک‌های تروریستی و معاندان نظام جمهوری اسلامی و دشمنان ایران و ایرانی از آن برای تفرقه‌افکنی استفاده می‌کنند؟! ایده استعماری جداسازی بخش‌هایی از کشور‌های ایران، ترکیه و عراق و تشکیل دولتی خیالی به نام «کوردستان» گویا در داخل وزارت ارشاد طرفدارانی دارد که هر چند وقت یک بار به بهانه‌های مختلف از واژه «کوردی» در خبرگزاری وابسته به آن استفاده می‌شود. گویا جریان نفوذ که بار‌ها درباره خطر آن هشدار داده شده‌است با لانه کردن در رسانه‌ای مانند «ایبنا» از امکانات دولتی برای ضربه‌زدن به زبان و ملیت ایران استفاده کننده! چرا وزارت ارشاد که کار رصد رسانه‌ها را نیز انجام می‌دهد، متوجه عفونتی که در بند خودش رخ داده نشده‌است؟ با این وضعیت اگر زبان فارسی قرار بود به دست مدیران بی‌خیال وزارت ارشاد پاسداری شود، امروز نه اسمی از ایران به جای می‌ماند و نه کسی در این جغرافیا اجازه به کار بردن واژه‌های فارسی را داشت!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
1
2
اینها همانهایی هستند که فراکسیون ترک زبانها را در مجلس براه انداخته بودند تا قومیت گرایی را در خانه ملت نهادینه کرده و ملت را عملا به دسته های قومیتی تقسیم و آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار