کد خبر: 1047050
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
محمدصادق فقفوری
سالیان سال از جنگ تحمیلی و پایان دفاع مقدس می‌گذرد، اما همچنان یاد و خاطره شهدا و جانبازان در بزنگاه‌های تاریخی همراه ملت ایران است. شاید بسیاری از نسل جوان که حین جنگ یا سال‌های پس از آن به دنیا آمده‌اند، ندانند که در جبهه‌های حق علیه باطل در کنار رزمندگان دلاور ایرانی رزمندگانی از دو کشور همسایه عراق و افغانستان نیز دوشادوش فرزندان ملت ایران فرمان خمینی کبیر را لبیک گفتند، اما آیا کسی پس از اتمام جنگ نیز سراغی از این افراد گرفته و رشادت‌های آنان را قدر نهاده‌است؟

مدتی پیش اطلاع یافتیم که رزمندگان افغانستانی حاضر در جنگ ایران و عراق سالیان سال است که به دنبال امکان بهره‌مندی از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و هر بار با جواب منفی مسئولان مواجه می‌شوند. همچنان که در بهت و حیرت این موضوع بودیم با رزمنده‌ای سابق از سپاه بدر عراق مواجه شدیم که او نیز از درد مشترک همرزمان عراقی‌اش سخن می‌گفت. عجیب این است که مردانی دلاور به رغم عدم تعلق به این آب و خاک با فرمان امام به صف مقابله با دشمن پیوستند و پس از آن نیز سالیان سال در این کشور زیسته‌اند، اما همچنان با آنان مانند یک غریبه رفتار می‌شود و در کوچک‌ترین امور زندگی‌شان اسیر ادارات مختلف دولتی هستند.

بررسی قانونی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ در بند «پ» ماده ۸۷ قانون پنج‌ساله ششم توسعه ناظر بر همین مشکل قید شده‌است که «دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان (والدین، همسران و فرزندان) دارای تابعیت غیرایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نایل آمده‌اند، پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنا به تشخیص ستاد کل نیرو‌های مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهی مسلح (ساتا) می‌گیرند.»

در ادامه در تبصره همین بند قید شده‌است: «اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی می‌رسد.»

به رغم صراحت تکلیف قانونی فوق برای بخش‌های مختلف دولت و نهاد‌های حاکمیتی مانند ستاد کل نیرو‌های مسلح و شورای عالی امنیت ملی، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد با اینکه در سال پایانی اجرای قانون برنامه ششم توسعه هستیم، این بند از ماده ۸۷ و تبصره آن همچنان اجرایی نشده‌است و این رزمندگان و خانواده‌های شهدا همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. بیم آن داریم که با اتمام برنامه ششم توسعه این موضوع اسلامی و انسانی به بوته فراموشی سپرده شود و ملت شهیدپرور ایران بیش از این شرمسار این بزرگواران گردد. امید داریم انتشار این خبر زمینه را برای گفتگو با مسئولان مربوطه در نهاد‌های مختلف بگشاید و به زودی بتوانیم گزارشی از عمل‌کرد آنان را در راستای تحقق این موضوع منتشر نماییم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
2
0
فعلا وقت انتخاباته و حذف مالیات سلبریتی های بی درد و بی سواد ،برای دولت بی تدبیر غربگدا خیلی مهم تره!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
0
0
واقعا که
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار