کد خبر: 1046725
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
در حالی سخنگوی دولت مدعی‌شده بیش از ۵۰ شهر در انتخابات پیش روی شورای شهر در معرض به حدنصاب نرسیدن هستند که آمار‌های هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌ها خلاف این را نشان می‌دهد. در واقع ۷۴ شهر کشور جمعیت داوطلبان کمی دارد، اما کم به این معنی که تعداد داوطلبان ۱۰ درصد بیشتر از تعداد کرسی‌های آن شهر است. در واقع و به گفته رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها، اساساً آنچه یک چالش تلقی می‌شود، تعداد داوطلبان است نه تعداد افراد ردصلاحیت‌شده! علاوه بر این، رد صلاحیت‌های مورد نظر سخنگوی دولت، از سوی هیئت‌های اجرایی و وزارت کشور رخ داده‌است، نه هیئت‌های نظارت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: اخبار مختلف در خصوص حواشی تشکیل شورا‌ها در شهر‌های مختلف نشان می‌دهد که جذابیت پارلمان شهری برای مردم و داوطلبان را نباید دست‌کم گرفت. تخلفات گسترده برخی شورا‌ها و شهرداری‌ها در سال‌های اخیر هم مردم را نسبت به جایگاه شورا حساس‌تر کرده است.

معضل شهری از دید سخنگوی دولت

طبق قانون اساسی، شورای شهر یکی از ارکان مهم نظام و مسئول نظارت بر عملکرد شهرداری‌هاست. تأکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی بر شورا‌های شهر و روستا، جایگاه این شورا‌ها را بسیار رفیع کرده‌است.

در تهران برای انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا که در خرداد ماه پیش رو برگزار می‌شود، نزدیک به ۵۲ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند. آمار‌ها نشان‌دهنده کاهش ثبت‌نام حدود ۳ هزار داوطلب نسبت به دوره گذشته است.

روند قانونی به این شکل است که باید نخست صلاحیت داوطلبان ثبت‌نام‌شده بررسی شود که این کار توسط هیئت اجرایی انتخابات و در مرحله بعد توسط هیئت نظارت صورت می‌گیرد. در روز‌های اخیر انتقادات و حاشیه‌هایی درباره افراد ردصلاحیت‌شده از سوی برخی مسئولان دولتی مطرح شده‌است.

مهم‌ترین نظر در این خصوص مربوط به علی ربیعی، سخنگوی دولت بود. وی درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها اعلام کرده «براساس گزارش‌های وارده، تعداد ۲۱ شهر به‌دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حدنصاب هستند! به‌نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده، کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود.»

تشویش اذهان عمومی را پیگیری می‌کنیم

آمار‌های منتشر شده از هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌ها نشان می‌دهد که شهر‌های مدنظر سخنگوی دولت، برخلاف گفته وی به اندازه کافی داوطلب دارد و حدنصاب لازم هم برقرار است.

آمار‌هایی که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که به‌عنوان مثال در شهر لای‌بید در استان اصفهان در مجموع شش داوطلب برای شرکت در انتخابات این حوزه، ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که تنها پنج کرسی برای شورای آن وجود دارد! یا مثلاً در شهر کندر استان خراسان رضوی هفت داوطلب و پنج کرسی، در شهر لیلان استان آذربایجان شرقی هفت داوطلب و پنج کرسی، در شهر لاهرود استان اردبیل هفت داوطلب و پنج کرسی، در خضرآباد استان یزد هشت داوطلب و پنج کرسی و در ایوانکی استان سمنان نیز ۹ داوطلب و پنج کرسی وجود دارد.

این آمار از تعداد بسیار کم نامزد‌های شورا‌ها در بسیاری از شهر‌های کشور، به‌تن‌هایی برای رد ادعای اخیر سخنگوی دولت کفایت می‌کند.

با این وجود احمدی نادری، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان تهران نیز ضمن تأکید بر اینکه سلایق سیاسی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا‌ها مدنظر نبوده به ایسنا گفت: «همان‌طور که مکرراً اعلام شده‌است، بیش از ۸۶ درصد داوطلبان انتخابات شورا‌ها در تهران، تأیید صلاحیت شده‌اند، هرگونه شایعه و آمارسازی غیر از این کذب محض است، هشدار می‌دهیم، چنانچه به تشویش اذهان عمومی پایان داده‌نشود، از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

هیئت اجرایی صلاحیت‌ها را رد کرد نه هیئت نظارت

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: «اخباری منتشر شده‌است که در ۲۱ شهر به‌دلیل رد صلاحیت داوطلبان حدنصاب برای برگزاری انتخابات وجود ندارد، اولاً در برخی از شهر‌ها قبل از رسیدگی به صلاحیت‌ها، تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در انتخابات کم یا لب مرز بوده‌است و ارتباطی به رد صلاحیت‌ها ندارد.»

حمیدرضا کاظمی افزود: «ثانیاً طبق بررسی‌ها از این ۲۱ شهر مورد نظر سخنگوی دولت، کاندیدا‌های ۱۲ شهر توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند که همین امر باعث شده‌است که این شهر‌ها به حدنصاب نرسند یا لب مرز باشند که ما در زمان حاضر در حال رسیدگی به اعتراضات افرادی هستیم که توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند. برای مثال در دو شهر که به دلیل رد صلاحیت‌ها در مرز نصاب قرار دارد هشت نفر توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند و هیئت نظارت هیچ کاندیدایی را رد نکرده‌است یا در شهری دیگر پنج نفر توسط هیئت اجرایی رد شده و تنها دو نفر توسط هیئت نظارت رد صلاحیت شده‌اند.»

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها در سخنان خود تأکید کرده، در واقع ۷۴ شهر کشور جمعیت داوطلبان کمی دارد، اما کم به این معنی که تعداد داوطلبان ۱۰ درصد بیشتر از تعداد کرسی‌های آن شهر است. وی آنچه یک چالش تلقی می‌شود را تعداد داوطلبان دانسته نه تعداد افراد ردصلاحیت‌شده!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار