کد خبر: 1044113
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز امیدواری از حصول پیشرفت در مذاکرات امروز وین تأکید کرد که ایران آژانس را در جریان غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (چهارشنبه) در گفتگو با شبکه «ان اچ اکی» ژاپن ضمن ابراز امیدواری برای حصول پیشرفت در مذاکرات امروز (پنجشنبه) کمسیون مشترک برجام در «وین» تأکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی، آژانس را در جریان تصمیمات خود برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده و بازرسان آژانس در تأسیسات نطنز حضور دارند.

گروسی در این گفتگو تأیید کرد که ایران آژانس را در جریان تصمیم خود برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده است و بازرسان آژانس در تأسیسات هسته‌ای نطنز حضور دارند.

مدیرکل آژانس ادامه داد: «این روزها، روز‌های مذاکرات دیپلماتیک است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نزدیک آن را دنبال می‌کند».

نتیجه مذاکرات وین بر بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد

رافائل گروسی در خصوص دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که تا ساعاتی دیگر در وین برگزار خواهد شد گفت که این مذاکرات، «بسیار مهم» است و برآیند این گفتگو‌ها تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای خواهد داشت.

وی سپس ادامه داد در صورت عدم توافق طرفین برجام تا آخر ماه می (اواسط خردادماه)، احتمالاً آژانس مجبور شود گفتگو‌های دوجانبه‌ای را با مقام‌های ایران برای یافتن یک راه‌حل انجام دهد.

اواخر ماه فوریه، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کردند که فعالیت‌های نظارتی «ضروری» آژانس به مدت سه ماه و تا ماه می‌در ایران ادامه داشته باشد.

در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده است: «یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.»

طبق توافق صورت گرفته، ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (پنجشنبه) ساعت ۱۲:۳۰ به وقت وین (۱۵ به وقت ایران) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه) و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده دارد.

قرار بود این نشست روز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه برگزار شود که به خاطر ابتلای یکی از اعضای اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی به روز پنجشنبه (امروز) موکول شد.

در این دور از گفتگو‌ها نیز رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای انجام می‌شود.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
سلام. چرا در زمانی که غربی‌ها به برجام پایبند نبودند و نیستند ، افرادی از سازمان انرژی اتمی در ایران به جد فعالیتهای ایران را رصد میکنند ؟؟!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار