کد خبر: 1044112
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس از اصلاح یا لغو برخی مصوبات و ابلاغیه‌ها که مانع توسعه کمی و کیفی صندوق‌ها بود خبر داد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمدحسن ابراهیمی سرو علیا گفت: هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا محدودیت تعداد صندوق‌های با درآمد ثابت برای هر مدیر صندوق حذف شود. این در حالی است که پیش از این هر مدیر صندوق مجاز بود فقط مدیریت یک صندوق را بر عهده داشته باشد که با لغو مصوبه قبلی، یک مدیر می‌تواند در چندین صندوق با درآمد ثابت حضور داشته باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان ادامه داد: مجوز صدور و ابطال الکترونیکی صندوق‌ها در اپلیکیشن‌های متناسب با مجوز سازمان صادر شد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ممنوعیت صدور و ابطال در شعب بانک‌ها لغو شد. همچنین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق‌ها به عنوان فرایندی زمان بَر حذف شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امکان ابطال در یک صندوق و صدور در صندوق دیگر به طور همزمان برای صندوق‌های یک مدیر صندوق، تصویب شد، تأکید کرد: مدیر در این صندوق‌ها باید یک نفر باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از موارد را اصلاح کامل ساختار صندوق در صندوق بیان کرد و گفت: برخی از نصاب‌های آن با تصویب هیئت مدیره سازمان حذف شد.

وی با بیان اینکه نصاب اوراق تبعی نیز اصلاح شد، ابراز داشت: به این ترتیب یک صندوق می‌تواند هر اوراق تبعی را تا ۵۰ درصد آن اوراق و تا سقف ۵ درصد حجم صندوق خریداری کند.

ابراهیمی بیان داشت: مجوز فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت بزرگ بانکی که تحت مدیریت کارگزاری‌های بانکی که شرکت همگروه سبدگردانی یا تأمین سرمایه ندارند به مدت دو سال تمدید شد.

وی با اشاره به قانون پیشین مبنی بر اینکه هر نهاد مالی با حجم سرمایه ثبت شده می‌توانست حجمی از صندوق را داشته باشد، تصریح کرد: تناسب سرمایه ثبت شده با دارایی تحت مدیریت به تناسب حقوق صاحبان سهام با دارایی تحت مدیریت اصلاح شد. بر این اساس، به جای سرمایه ثبت شده، حقوق صاحبان سهام لحاظ شد تا سود انباشته هم در آن لحاظ شود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس اصلاح محاسبه خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها در بخش اوراق اختیار فروش تبعی برای کنترل NAV را از دیگر مصوبات هیئت مدیره برشمرد و ادامه داد: امکان سرمایه گذاری هیئت مدیره و پرسنل کارگزاری‌ها در بازار سرمایه بدون هیچ گونه محدودیت هم از مصوبات بود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: پیرو درخواست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران، ساماندهی و مشارکتی کانال‌های تلگرامی، استرداد و رضایت از پرونده‌ها، سازمان بورس، به منظور حمایت از اصحاب قلم، نامه درخواست عودت پرونده‌ها را در دستورکار قرار داد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار