کد خبر: 1043218
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
وزیر دفاع گفت: دو کشور ایران و تاجیکستان در تهدید تروریسم هستند، البته کل منطقه ما با این تهدید روبروست و هر دو کشور مخالف این نوع تهدیدات هستند که عمدتاً ریشه آن در دخالت‌های فرامنطقه‌ای ست.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: امیر سرتیپ امیر حاتمی در پایان دومین دوره مذاکرات دو جانبه میان وزرای دفاع ایران و جمهوری تاجیکستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشحالم که در ابتدای سال ۱۴۰۰ میزبان وزیر محترم دفاع تاجیکستان و هیئت محترم همراه ایشان در تهران بودیم و در سه روزی که هیئت محترم تاجیک در تهران بودند دو دور مذاکره انجام شد.

وی ادامه داد: در این سه روز بازدید‌های مختلفی را متناسب با خواست هیئت تاجیکستان تدارک دیده بودیم که انجام شد و در نهایت صورت جلسه این مذاکرات امروز امضا شد.

وزیر دفاع گفت: در مذاکراتی که با وزیر محترم دفاع کشور تاجیکستان در این سه روز داشتیم و همچنین مذاکرات که سرلشکر باقری رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح با طرف تاجیکی داشتند موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت، همچنین سوابق همکاری‌ها میان دو کشور نیز مرور شد و البته مشکلات پیش روی گسترش همکاری‌ها بررسی و خوشبختانه به تفاهمات خوبی برای گسترش و استمرار همکاری‌ها رسیدیم.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و تاجیکستان مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی و به ویژه تمدنی و زبانی ویژه‌ای با هم دارند لذا زمینه‌های بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌ها در همه حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های امنیتی و دفاعی میان دو کشور وجود دارد.

وزیر دفاع با اشاره به روابط خوب میان دو کشور ایران و تاجیکستان در گذشته، اظهار داشت: همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور با یک وقفه مواجه شده بود که امروز تصمیم گرفتیم یک شروع مجددی را به برای همکاری‌ها داشته باشیم به همین دلیل هیئت‌های کارشناسی تبادل خواهد شد که این هیئت‌ها صحبت و تبادل نظر خواهند داشت و زمینه‌های همکاری را به طور کامل فراهم خواهند کرد.

امیر حاتمی با اشاره به تهدیدات مشترک دو کشور اظهار داشت: دو کشور ایران و تاجیکستان در تهدید تروریسم هستند، البته کل منطقه ما با این تهدید روبروست و هر دو کشور مخالف این نوع تهدیدات هستند که عمدتاً ریشه آن در دخالت‌های فرامنطقه‌ای است.

وی افزود: امیدواریم این شروعی که در آغاز سال ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز بهار است یک شروع بسیار خوب برای دو کشور در جهت ارتقاء امنیت منطقه باشد و در نهایت رفاه، آسایش و آرامش دو ملت ایران و تاجیکستان را فراهم کند.

سپهبد شیرعلی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک، طی سخنانی با تقدیر از مهمان نوازی طرف ایران، اظهار داشت: از وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دعوت و انجام این سفر به سرزمین قدیمی ایران و مهمان نوازی شان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سفر رسمی من و هیئت همراه از جمهوری تاجیکستان به ایران در روز‌هایی است که ملت‌های دو کشور نوروز را جشن گرفته اند، به همین دلیل با استفاده از این فرصت میخواهم عید نوروز را به ملت ایران تبریک بگویم.
وزیر دفاع تاجیکستان با اشاره به روند مذکرات انجام شده در سه روز سفر به تهران، اظهار داشت: در این سه روز دیدار و مذاکرات خوبی با وزیر دفاع ایران داشتیم و از نزدیک با بخشی از دستاورد‌ها و توانمندی‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران آشنا شدیم.

وی بحث و گفتگو در خصوص امنیت منطقه‌ای و بین المللی و همچنین تهدیدات مشترک را از جمله محور‌های گفتگو با وزیر دفاع ایران اعلام و بیان کرد: ما افزایش امنیت و مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه را در گرو گسترش همکاری منطقه‌ای می‌دانیم، همچنین معتقدیم همکاری میان دو کشور می‌تواند به امنیت دو کشور کمک کند.

وزیر دفاع تاجیکستان گفت: از همتای خود جناب امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران دعوت کردم که در فرصتی مناسب سفری رسمی به جمهوری تاجیکستان داشته باشند و امیدواریم ادامه مذاکرات میان هیئت‌های تخصصی دو کشور به افزایش همکاری‌ها در جهت تامین امنیت دوجانبه و منطقه‌ای بینجامد.

گفتنی است در پایان این مذاکرات تفاهم نامه همکاری نیز بین طرفین به امضارسید.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار