کد خبر: 1040630
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
انتقاد استاندار تهران از روند کند جمع‌آوری کودکان خیابانی در تهران در حالی صورت می‌گیرد که استانداری به عنوان مجری دولت در دستگاه‌های متولی ساماندهی و جمع‌آوری کودکان کار نقش نظارتی و هماهنگ‌کننده را بر عهده دارد. تا کنون فقط از سوی استانداری مباحث کلی در این خصوص مطرح شده‌است.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گفته انوشیروان محسنی بندپی از شهریور ماه سال جاری طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی در تهران کلید خورد و در سه مرکز غربالگری که مجهز به اسکن عنبیه چشم برای شناسایی این کودکان بودند، این کودکان ساماندهی شدند. در مجموع تعداد ۶۲۴ کودک جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۵۲۴کودک اتباع و الباقی ایرانی بودند. استاندار تهران افزود: روند اجرای طرح جمع‌آوری کودکان خیابان در شهر تهران که از شهریور ماه آغاز شد، کند است و هفته آینده جلسه‌ای با محوریت فرمانداری تهران برای هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی برگزار خواهد شد. تعداد۴۴۸کودک از مراکز اسکان موقت و غربالگری ترخیص شدند، اما برخی کودکان اتباع به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند و همین کار را دشوار می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۲کودک اتباع در مرکز اسکان موقت حضور دارند و از تعداد ۴۴۸کودک ترخیص‌شده ۱۲ کودک مجدداً بازگشت به خیابان داشتند که از این تعداد هم سه کودک ایرانی بودند. در ایام منتهی به پایان سال قطعاً با حجم زیادی از کودکان خیابانی در تهران مواجه خواهیم بود و با توجه به تکمیل ظرفیت و محدودیت مراکز غربالگری تهران باید در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

وی تأکید کرد: آمار جمع‌آوری کودکان کار رضایتبخش نیست و اداره کل بهزیستی به طور میانگین از شهریور ماه تاکنون روزانه دو کودک خیابانی را جمع‌آوری کرده‌است. در سال ۹۶ تعداد هزارو۵۰۰کودک خیابان در شهر تهران جمع‌آوری شد، در حالی‌که بهزیستی استان مراکز غربالگری فعلی را نیز در اختیار نداشت.

در حقیقت جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار بخش مهمی از مباحث کنترل و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است که تا کنون به دلیل موازی کاری‌های صورت گرفته و نبود نظارت سیستمی صرفاً یا لااقل بیشتر به صورت اسمی دنبال شده‌است. نتایج کف کوچه و خیابان نشان می‌دهد در طول سالیان گذشته هیچ اقدام قابل‌توجهی در این زمینه صورت نگرفته‌است. حضور کودکان کار و خیابانی در سطح شهر در این شرایط کرونایی نشان از آن دارد که حتی در شرایط خاص و تهدید‌آور نیز هیچ دستگاهی به دنبال اجرای وظایف قانونی خود نیست؛ چراکه نظارتی انجام نمی‌شود که روند پیشرفت امور در این خصوص رصد، اعلام و پیگیری شود.

متأسفانه بحث آسیب‌های اجتماعی فقط شعار‌های دهان پرکن مسئولان دولت در طول هشت سال گذشته بوده و پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در این زمینه صورت نگرفته‌است. کودکان کار و خیابانی قربانیان ناکارآمدی دستگاه‌های متولی شده‌اند که حتی پاسخگوی افکار عمومی هم نیستند.

در نبود اقدامات قاطع در حوزه ساماندهی کودکان کار این باند‌های مافیایی هستند که همچون قارچ رشد کرده و این کودکان بی‌گناه را به کام معضلات پلید خود می‌کشانند. اگر به آ‌سیب‌های این کودکان رسیدگی نشود، در آینده این افراد به معضلات و آسیب‌های بیشتری مبتلا خواهند شد که راه برگشت و اصلاح آنان را سخت خواهد کرد و هزینه‌های بسیاری را به جامعه تحمیل خواهند کرد.

بازی دستگاه‌های متولی در زمین یکدیگر کار را به جایی کشانده است که بستر‌سازی برای کنترل این آسیب‌ها به لایه‌های مختلف اجتماعی کشانده شده‌است. عمر دولت دوازدهم هم دیگر رو پایان است، اما همچنان معضلات و آسیب‌های اجتماعی در میان دستگا‌ه‌های متولی اجرایی دست به دست می‌شود و هزینه‌های اختصاص یافته در نبود نظارت‌های میان بخشی به هدر رفته‌است؛ عده‌ای سود‌جو هم از این آشفته بازار ماهیگیری می‌کنند.

استاندار وظیفه‌شناس که خود سال‌ها در کسوت رئیس سازمان بهزیستی قرار داشت، حالا به جمع گلایه‌مندان کودکان کار پیوسته‌است! شرایط ساماندهی این کودکان به گونه‌ای شده‌است که مسئولان ناراضی و کودکان ناراضی و افکار عمومی هم در صدر ناراضیا‌ن قرار گرفته‌اند و معضلات هم در این بخش همچنان پا‌برجاست. نتایج جلسات مسئولان در وزارت کشور و ارائه گزارش ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیز همچنان بی‌پاسخ مانده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار