کد خبر: 1040135
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تسلط بر یک منطقه دیگر، خود را به هفت کیلومتری شهر مأرب مرکز استانی به همین نام رساندند. همزمان با پیشروی‌های نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب در شرق این کشور، هواپیما‌های ائتلاف سعودی- امریکایی مناطق مختلف این استان را بمباران کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با آزادی بلندی‌های «جبل البلق القبلی» یک قدم بزرگ به سمت شهر مأرب برداشتند.

به نوشته منابع خبری یمنی، بلندی‌های البلق از ناحیه غربی مشرف بر شهر مأرب است و از این رو نقطه‌ای راهبردی محسوب می‌شود. همزمان پیشروی‌های دیگری نیز در محور شمال غرب و جنوب غرب مأرب صورت گرفت. با آزادی بلندی‌های «البلق القبلی» نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن به هفت کیلومتری شهر رسیده‌اند. دیروز در جریان درگیری‌های ارتش و انصارالله با شبه‌نظامیان حزب الاصلاح (وابسته به دولت هادی) در بلندی‌های «البلق الاولی»، «عبدالغنی شعلان» فرمانده نیرو‌های ویژه دولت هادی در شهر مأرب کشته شد.

در یک تحول مهم دیگر، شبه‌نظامیان حزبی اخوانی الاصلاح از منطقه «البلق الاوسط» به سمت «منین‌الاشراف» عقب‌نشینی کردند. هنوز مشخص نیست که این عقب‌نشینی تاکتیکی است یا در جریان توافق با نیرو‌های دولت صنعا انجام شده است. منابع محلی در شهر مأرب می‌گویند که فرماندهان حزب الاصلاح دستور داده‌اند که پهپاد‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هدف قرار نگیرند و این مسئله موجب بحث و جدل در میان نیرو‌های دولت هادی شده است.

منابع یمنی همچنین می‌گویند که احتمال توافق نیرو‌های دولت صنعا با برخی فرماندهان حزب اخوانی الاصلاح در مأرب وجود دارد، به خصوص اینکه سیاست توافق با رؤسای قبایل و عشیره‌ها سهم بالایی در آزادسازی مناطق غرب استان مأرب داشته است.

نزدیک به سه هفته است که عملیات آزادسازی استان نفت‌خیز و راهبردی مأرب آغاز شده است. به گفته بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران، تسلط نیرو‌های دولت صنعا بر شهر مأرب، به معنای پایان کار دولت مستعفی منصور هادی است. از سوی دیگر شبکه المسیره، گزارش داد که شهر‌های «صرواح» و «ماهلیه» در اطراف مأرب یمن طی ساعات گذشته ۲۱ بار هدف حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار گرفت. فاز جدید عملیات آزادسازی استان نفت‌خیز و راهبردی مأرب از سه هفته گذشته آغاز شده و ارتش و کمیته‌های مردمی عزم خود را برای آزادی شهر مأرب جزم کرده و طبق آخرین تحولات میدانی، آن‌ها به هفت کیلومتری شهر رسیده‌اند. قبایل یمنی مأرب نیز روز پنج شنبه ضمن اعلام حمایت خود از آزادسازی مأرب توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کردند که مأرب خاستگاه حملات و توطئه‌های تکفیری‌ها و مزدوران امریکا و عربستان سعودی شده است. در همین حال محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در یک سخنرانی گفت: اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا خواستار صلح است باید کارشناسان خود را که جنگ مأرب را هدایت می‌کنند، از یمن خارج کند. انگلیسی‌ها هم مسلح کردن جنگنده‌هایی که ملت یمن را در مأرب و سایر جبهه‌ها هدف می‌گیرند، متوقف کنند.

الحوثی با تأکید بر اینکه نماینده امریکا و رئیس‌جمهور این کشور هیچ طرح صلحی ندارند، خواستار برقراری یک صلح واقعی و عادلانه شد و گفت، در غیر این صورت به اذن خدا جنگ تا پیروزی ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار