کد خبر: 1039835
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تا پیش از شروع سال جدید باید تکلیف قراردادها، تسهیلات و فعالیت‌های مرتبط با مسکن آسیب دیدگان زلزله سی سخت برطرف شود و کمیسیون عمران تمام پیگیری‌ها برای تحقق این امر را دنبال خواهد کرد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به بازدید ۱۵ تن از نمایندگان مردم از شرایط زلزله‌زدگان استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: در مناطق مرکزی شهرستان سی سخت که واحد‌های مسکونی مردم با اصول و استاندارد‌های مرتبط با سازه ساخته نشده بود، شاهد تخریب گسترده و خسارات مالی فراوان بودیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازه واحد‌های مسکونی که از استاندارد‌های سازه‌ای تبعیت کرده بودند، از زلزله جان سالم به در برده و خسارت چندانی ندیده است، اضافه کرد: مجموع این مشاهدات بیانگر آن است که استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های ساخت مسکن باید بیش از گذشته جدی گرفته شود و استاندارد‌های مرتبط با اجرا نیز اجباری شود تا شاهد کاهش خسارات جانی و مالی در مخاطرات طبیعی باشیم.

واحد‌های مسکونی فرسوده روستایی آسیب فراوانی دیدند

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب واحد‌های مسکونی روستایی مناطق زلزله زده افزود: متاسفانه واحد‌های مسکونی مستقر در بافت فرسوده روستایی خسارات جدی را تجربه کردند و به کلی آسیب دیده‌اند.

شاکری در بیان وضعیت مردم در مناطق زلزله زده گفت: تاسیسات مردم نظیر آب، گاز و برق وصل شده است، راه بین شهری باز شده و امکان رفت و آمد به مناطق زلزله زده تسهیل شده است، همچنین معابر و کوچه‌های از آوار پاکسازی شده است و بخش اصلی دغدغه مردم، سرپناه موقت است.

مردم زلزله‌زده از چادر به عنوان اسکان موقت استقبال نکردند

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به اینکه مطابق گزارشات هلال احمر و نیرو‌های امدادی، مردم از چادر به عنوان سرپناه موقت استقبال نکرده‌اند، گفت: مردم به دلیل بیماری کرونا و فضای بسیار محدود چادر‌ها و همچنین برودت بیش از حد هوا از چادر استقبال نکردند.

شاکری در تشریح وضعیت فعلی سکونت موقت زلزله‌زدگان گفت: در حال حاضر مردم به شیوه‌های مختلف اسکان موقت پیدا کردند، برخی در مکان‌های سالم و امن واحد‌های مسکونی آسیب دیده ساکن شده‌اند، برخی هم به مکان‌های دیگری که سالم مانده مراجعه کرده‌اند.

فرآیند اعطای تسهیلات به زلزله‌زدگان طولانی است

وی با اشاره به مصوبه دولت به منظور تسهیل فرآیند اسکان و بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده گفت: تسهیلاتی برای مردم به منظور تعمیر و بازسازی واحد مسکونی در نظر گرفته شده، اما فرآیند‌های اعطای آن طولانی است و از ۴۲۰۰ خانوار آسیب دیده در زلزله تاکنون ۵۰۰ خانوار تشکیل پرونده داده‌اند؛ بنابراین ما پیگیر هستیم که این فرآیند تسریع شود.

شاکری با اشاره به اینکه اطلاع رسانی به مردم آسیب دیده از طریق پیامک به طور مستمر باید انجام شود، تاکید کرد: مردم در حال حاضر نگران وضعیت آینده خود هستند که این امر با تصمیمات به موقع مسئولان و اطلاع رسانی دقیق قابل رفع است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انقلابی‌تر عمل کند

عضو کیمسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح این نکته اگر واحد‌های مسکونی روستایی در بافت فرسوده به موقع بازسازی شده بودند، شاهد آسیب کمتری در زلزله بودیم، گفت: بنیاد مسکن به عنوان متولی مسکن روستایی فرسوده، باید عزم خود را به کار ببندد و انقلابی‌تر عمل کند و فعالیت خود را محدود به فعالیت سایر دستگاه‌های اجرایی نکند.

شاکری در پایان با اشاره به تسریع فعالیت کمک‌رسانی برای بازسازی مسکن زلزله‌زدگان گفت: تا پیش از شروع سال جدید باید تکلیف قراردادها، تسهیلات و فعالیت‌های مرتبط با مسکن آسیب دیدگان زلزله برطرف شود و کمیسیون عمران تمام پیگیری‌ها برای تحقق این امر را دنبال خواهد کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار