کد خبر: 1039537
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه نمی‌توان در مقابل ورود ویروس‌های جهش یافته کرونا به کشور سد دائمی ایجاد کرد، گفت: در عین حال هنوز واریانت برزیلی یا آفریقای جنوبی در کشورمان مشاهده نشده، اما بیش از ده‌ها کشور آن را گزارش کردند و این موضوع گریز ناپذیر است و حتما به سمت کشور ما هم خواهد آمد، اما مهم آن است که همچنان روش‌های پیشگیری همان روش‌های قبلی است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر کیانوش جهانپور درباره وضعیت ویروس کرونای انگلیسی در کشور، گفت: مواردی که از کرونای انگلیسی تاکنون اعلام شده، موارد قطعی شناسایی شده است که طبیعتا علاوه بر تست PCR که ابتلای فرد به کرونا را نشان می‌دهد، توالی‌یابی ژنتیکی هم انجام شده باشد. در مواردی که بر اساس شرح حال و علائم بالینی، مشکوک به کرونای انگلیسی در فردی شوند، نمونه تست فرد برای توالی‌یابی به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: تعداد تست‌های توالی‌یابی ژنتیکی و آزمایشگاه‌هایی که می‌توانند آن را انجام دهند، محدود است؛ بنابراین قطعا افراد مبتلا به کرونای انگلیسی بیش از تعداد اعلامی است که به صورت قطعی شناسایی شده‌اند. ما فقط موارد قطعی شناسایی شده را که توالی‌یابی ژنتیکی برایشان انجام شده را می‌توانیم اعلام کنیم.

جهانپور ادامه داد: البته روش‌های سریع‌تری هم دارد و در انستیتو پاستور کشور در حال آماده شدن است تا مسیر تشخیص تسهیل شود. باید توجه کرد که تشخیص و تفکیک کرونا از واریانت‌های جدید از جمله واریانت بریتانیایی کمکی به امر درمان نخواهد کرد و صرفا از نظر مدیریتی و اپیدمیولوژیک مهم است. اما آنچه که در این میان قابل گفتن است، این است که ویروس انگلیسی کرونا وارد کشور شده و در برخی استان‌ها مانند البرز، تهران، قزوین و... در گردش است.

وی با بیان اینکه همه اقدامات در گذشته و امروز در جهت کند کردن شیوع این ویروس بوده است، گفت: قطعا امکان ممانعت از ورود و شیوع ویروس وجود نخواهد داشت. حتی درباره واریانت‌های دیگر ویروس که با منشاء آفریقای جنوبی و برزیل هم هستند، نمی‌توانیم بگوییم می‌شود یک دیوار بلند بتونی و دائمی در برابر این ویروس‌ها به عنوان سد دائمی ایجاد کنیم، اما قطعا سرعت‌گیر برای کاهش سرعت شیوع می‌توان ایجاد کرد که بر همین اساس وزارت بهداشت اقداماتی مانند انجام تست برای افراد هنگام ورود به کشور، تست تشخیصی قبل و بعد از ورود، ایزولاسیون افرادی که از خارج از کشور وارد می‌شوند و موارد مشابه همه در این جهت است که سرعت شیوع را کاهش دهیم.

جهانپور گفت: قبل از ما حدود ۸۰ کشور واریانت بریتانیایی کرونا را در کشور خودشان گزارش کرده بودند. در عین حال هنوز واریانت برزیلی یا آفریقای جنوبی در کشورمان مشاهده نشده، اما بیش از ده‌ها کشور آن را گزارش کردند و این موضوع گریز ناپذیر است و حتما به سمت کشور ما هم خواهد آمد، اما مهم آن است که همچنان روش‌های پیشگیری همان روش‌های قبلی است؛ یعنی رعایت پروتکل‌ها و عدم حضور در تجمعات غیرضروری، پرهیز از هرگونه دورهمی و برگزاری دورهمی‌ها حتی محافل کوچک خانوادگی، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی استفاده دوبل از ماسک و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی همچنان تنها راه مقابله است.

وی افزود: گستره واکسیناسیون هم تا حدی که در مقابل واریانت‌های جدید موثر باشد، هفته به هفته در کشور رو به گسترش است و این دو به موازات اعمال محدودیت‌های هوشمند، سه ضلع مثلث پیشگیری و مقابله با کووید-۱۹ از هر جنس و واریانتی در همه ماه‌های آتی خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار