کد خبر: 1039165
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
زلزله ۲/ ۵ ریشتری چهارشنبه شب در سی‌سخت بیش از تصور خسارت بر جا گذاشته است. بیش از ۶۰ مجروح و تخریب ۴ هزار واحد مسکونی، قصه تکراری مقاوم‌سازی را گوشزد کرد. حدود‌هزار واحد با این زلزله نه چندان بزرگ، خسارت صددرصدی دیده‌اند. این اتفاق در حالی است که ساختمان‌های ساخته شده مطابق استاندارد‌های فنی مهندسی در همین زلزله هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند. وضعیت امدادرسانی هم طبق معمول سایر حوادث رخ داده در کشورمان، مطلوب نبود. پیرامون همین موارد مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی به «جوان» توضیحاتی را ارائه کرده است.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله ۲/ ۵ ریشتری سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: متأسفانه به دلیل آنکه اکثر واحد‌های مسکونی این مناطق فاقد اسکلت است، میزان خسارت به واحد‌های مسکونی نیز بالا بوده است. بیشتر ساختمان‌های آسیب‌دیده در این زلزله را باید تخریب شده در نظر گرفت و این امر میزان خسارت حادثه را هم افزایش خواهد داد.

دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص منشأ زلزله سی‌سخت به «جوان» گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد جنبایی بخشی از گسل زاگرس مرتفع احتمالاً سبب زمین‌لرزه سی‌سخت شده است. این رخداد لرزه‌ای در عمق ۱۰کیلومتری و به فاصله ۱۱کیلومتری سی‌سخت رخ داده است.

وی افزود: رومرکز این زلزله در ۲۰ کیلومتری کمه استان اصفهان و ۲۵ کیلومتری یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۹ شهر با جمعیتی معادل ۲۵۷‌هزار و ۶۶۱ نفر و هزارو ۱۴۴ آبادی با جمعیتی حدود ۳۳۲‌هزار و ۹۶۷ طبق آمار سال ۱۳۹۵ تحت تأثیر این زمین‌لرزه قرار گرفته‌اند.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه برابر اعلام مرکز آمار ایران که در سال ۹۵ به دست آمده است از ۲۳‌میلیون ساختمان موجود در کشور، حدود ۱۰‌میلیون سازه که اکثراً ساختمان‌های مسکونی فاقد اسکلت هستند، گفت: بیشتر این ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده کلانشهر‌ها و شهر‌ها و نیز روستا‌ها واقع شده‌اند.

وی تأکید کرد: این امر سبب شده است خسارت‌ها در زلزله‌ای به این بزرگی، یعنی زلزله بیش از پنج ریشتر بالاتر از حد تصور باشد و میزان خسارت وارده نیز بیشتر افزایش یابد.

بیت‌اللهی با بیان اینکه روند نوسازی ساختمان‌ها در کشور در مقایسه با ساختمان‌های فرسوده و غیرمقاوم کند است، گفت: بر اساس برنامه نوسازی موجود، هرساله ۲۰۰‌هزار ساختمان نوسازی می‌شود که نسبت به تعداد ساختمان‌های فرسوده بسیار کم است.

وی پراکندگی ساختمان‌های فرسوده و مصالح نامناسب را از عوامل کندی نوسازی ساختمان‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: متأسفانه ساختمان‌های موجود بدون در نظر گرفتن آیین نامه‌های مصوب احداث شده است و همین موضوع افزایش خسارت‌های جانی و مالی را به دنبال دارد.

این مسئول اذعان داشت: می‌توان با برنامه جامع ملی که دستگاه‌های مختلف را در برمی‌گیرد، روند نوسازی را افزایش داد. ساختمان‌هایی که در طرح نوسازی قرار داشتند در این زلزله آسیب ندیده‌اند که این امر توجه به آیین‌نامه‌ها و ضوابط در نوسازی را نشان می‌دهد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نارضایتی مردم پیرامون امداد‌رسانی در ساعات طلایی گفت: این موضوع به برنامه نداشتن در منطقه بازمی‌گردد.

وی گفت: دراین مناطق که زلزله هر از گاهی رخ می‌دهد، توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی بودن مسیر باید مدنظر مدیران بحران قرار گیرد و مواد مورد نیاز دپو شود.

وی افزود: بعد از زمان طلایی، امدادرسانی تسریع شده است و این انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی مناطق آسیب دیده اقدامات لازم صورت گیرد.

گفتنی است آمار زمین‌لرزه‌های ۱۵سال اخیر جمع‌آوری شده است که معرف لرزه‌خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در این مدت، تعداد هزارو ۱۵۲ زلزله با بزرگی ۵/ ۲ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۶/ ۵ سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است. از این تعداد شش زمین‌لرزه با بزرگی ۵ ریشتر و بالاتر و ۳۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچک‌تر از بزرگی ۴ ریشتر در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار