کد خبر: 1038834
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

معیار انتخاب یک پرداخت‌یار معتمد چیست؟

رپورتاژ آگهی/  این روزها برای درگاه واسط اسم جدیدی بکار می‌رود: پرداخت‌یار. در حال حاضر این کسب‌وکارها بازار داغی دارند و بیش از صد شرکت پرداخت‌یار فعالانه در این بازار مشارکت می‌کنند و ارائه‌دهنده‌ی درگاه پرداخت واسط به مشتریان‌شان هستند. اما چطور می‌توان در بازاری به این گستردگی و شلوغی مناسبت‌ترین پرداخت‌یار را برگزید یا به یکی از آنها اعتماد کرد؟

      البته تمامی این شرکت‌ها پرداخت‌یار بانک مرکزی به حساب می‌آیند و برای شروع باید به این مسئله توجه داشت. شرایط و ضوابط نسبتا سخت‌گیرانه‌ای از سوی بانک مرکزی برای عمل‌کرد این شرکت‌ها وضع شده است و بازوی اجرای بانک مرکزی یعنی شاپرک روی این شرایط نظارت می‌کند. بنابراین با ارضای این شرایط تمامی این شرکت‌ها سطحی از اعتبار را دارا هستند. 

بررسی ترکیب سهام‌داران هر شرکتی هم می‌تواند از طرف دیگر روشی باشد که یک کسب‌وکار دید مناسبی از اعتبار آنها بدست آورد. حضور بانک‌ها یا شرکت‌های پرداخت‌ الکترونیک یا شرکت‌های بزرگ و با اسم رسمی مانند این‌ها در میان سهام‌داران یک پرداخت‌یار قابلیتی طبیعتا بسیار اعتمادزاست. چرا که این سهام‌داران این شرکت‌ها هستند که خسارت‌های احتمالی مشتریان را در صورت بروز یک مشکل احتمالی در فرآیند پرداخت به عهده می‌گیرند و پاسخ‌گوی مشکلات احتمالی خواهند بود. 

     اما تنها عامل تصمیم‌گیری در زمان انتخاب یک شرکت برای دریافت خدمات، مسئولیت‌پذیری آنها در هنگام بروز مشکلات    نیست. بلکه اهمیت بالایی هم باید برای کیفیت خدمات قائل بود. 

    گستردگی تعداد شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی درگاه واسط دلیلی است برای اینکه طبیعتا نمی‌توان خدمات همه‌ی آنها را آزمود و بهترین درگاه را انتخاب کرد. اما برای سنجش غیرمستقیم کیفیت خدمات یک درگاه راه‌های دیگری هم وجود دارد. 

    ترکیب مشتریان یک پرداخت‌یار یکی از این راه‌هاست. آیا شرکت توانسته است اعتماد تعدادی از کسب‌وکارهای شناخته‌شده و بزرگ را به خود جلب کند یا مشتریان این شرکت همگی کسب‌وکارهای متوسط و خرد هستند؟

     اعتبار و حجم بازدید وب‌سایت یک شرکت‌ هم درباره‌ی قابل اعتماد بودن آن شرکت برای مشتریان حرف‌های زیادی دارد. کسب‌وکارهایی که رتبه‌ی الکسای آنها بالای ۲۰۰۰ باشد برای نمونه معمولا کسب‌وکارهایی هستند که سایت آنها بازدید چندانی ندارد و جامعه‌ی مشتریان بسیار کوچکی دارند. اما در رده‌بندی الکسا رتبه‌ی کمتر از ۲۰۰۰ می‌تواند نشانه‌ی جامعه‌ی مشتریان بزرگ و گسترده و در نتیجه حجم بازدید قابل توجه برای یک شرکت باشد.

      شاکله‌ی وب‌سایت هم می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای شناخت یک کسب‌وکار درگاه واسط باشد. کسب‌وکارهای معتبرتر معمولا ویژگی‌های مختلف و جذابیت بصری قابل توجه و سایت‌های حرفه‌ای‌تری دارند که نشان از صرف انرژی و وقت بالاتری برای معرفی محصولات‌شان است.

    مشاوری در زمینه‌ی برنامه‌نویسی یا یک برنامه‌نویس با تجربه هم می‌تواند با بررسی گستردگی افزونه‌های آماده‌ی این درگاه‌ها یا کد‌های آماده‌ی آنها درباره‌ی کیفیت خدمات یک پرداخت‌یار قضاوت نسبتا معقولی ارائه دهد. 

    معیار مهم دیگر در این تصمیم‌گیری سنجش کیفیت پشتیبانی و نحوه‌ی پاسخ‌گویی یک پرداخت‌یار است. می‌توان برای این منظور کیفیت پشتیبانی ارائه شده در تماس‌های تلفنی یا چت پشتیبانی یک کسب‌وکار را هم بررسی کرد. 

    در بررسی کیفیت خدمات یک درگاه بانکی یکی دیگر از معیارهای اساسی هم بررسی شرکت پرداخت‌ الکترونیک (PSP) همکار آن درگاه است. از کیفیت خدمات درگاه‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک رده‌بندی‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان این نکته را بررسی کرد که آیا پرداخت‌یار مذکور با درگاه یک شرکت پرداخت الکترونیک با کیفیت و معتبر همکاری می‌کند یا صرفا برای رسیدن به درآمد بالاتری درگاهی را انتخاب کرده است. 

    مجموعه معیارهایی به این ترتیب تدوین می‌شوند که می‌توان بر اساس آنها مناسب‌ترین پرداخت‌یار را برای هر کسب‌وکار انتخاب نمود. اما بهتر است در این انتخاب تنها یک وجه عملکرد پرداخت‌یارها در نظر گرفته نشود. هستند پرداخت‌یارهایی که به جای محدود کردن خدمات‌شان به درگاه برای مشتریان‌شان طیف بسیار گسترده‌ای از محصولات و خدمات مختلف را توسعه داده‌اند. انتخاب از میان این شرکت‌ها می‌تواند با یک‌پارچه‌سازی ابزارهای پرداختی و مالی به کاهش قابل توجه هزینه‌های یک کسب‌وکار منجر شود. همچنین شرکتی با دامنه‌ی فعالیت بزرگتر مسلما ساختار قابل‌اعتمادتر و بزرگتری هم دارد که به اعتبار بالاتر تک‌تک محصولاتش منجر می‌شود. 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار