کد خبر: 1038469
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵
آشفتگی بازار مرغ که از سه‌شنبه هفته گذشته در برخی از استان‌ها آغاز شده‌بود، در نخستین روز هفته به پایتخت کشیده شد و قیمت مرغ به ۲۹ تا ۳۰‌هزار تومان افزایش یافت. این درحالی است که برخی از استان‌ها طی هفته گذشته با کمبود مرغ مواجه شده و مغازه‌های فروش مرغ تعطیل شدند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در سال جاری قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافته و در حال حاضر قیمت مصوب آن ۲۰‌هزار و ۴۰۰‌تومان است. اما مرغداران همچنان درخواست افزایش قیمت دارند و از اواسط هفته گذشته به صورت خودسرانه قیمت‌ها را در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها افزایش دادند. ظاهراً مسئولان مربوطه وعده داده بودند که خودشان قیمت مصوب مرغ را بالا ببرند، اما، چون خلف وعده کردند، مرغداران بنا به صلاح خود قیمت‌ها را افزایش دادند.

از دو‌شنبه هفته گذشته در برخی از استان‌ها مانند اردبیل و حوالی آن مرغ نایاب شد و دو روزی فروشندگان مرغ کرکره مغازه‌شان را پایین کشیدند. همزمان با نایاب شدن مرغ، روغن مایع نیز در این استان و برخی از شهرستان‌ها نایاب شد و روغن مایع در کیسه‌های مشکی به صورت پنهانی به برخی از مشتریان فروخته می‌شد. هرچند که از روز پنج‌شنبه مشکل کمبود مرغ حل شد، اما کماکان مشکل کمبود روغن در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها ادامه دارد. روز گذشته نیز قیمت مرغ در بازار پایتخت به طور رسمی به ۲۹ تا ۳۰‌هزار تومان افزایش یافت.

روز گذشته نیز حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، با توجیه افزایش قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب گفت: قیمت واقعی مرغ، قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰هزار و۴۰۰‌تومان نیست. قیمت واقعی مرغ زنده با توجه به افزایش مؤلفه‌های تولید براساس آنالیز تشکل‌ها ۱۷‌هزار و ۵۰۰‌تومان و قیمت مرغ گرم نیز ۲۴ تا ۲۵‌هزارتومان می‌شود و فروش مرغ بیش از ۲۷‌هزارتومان گرانفروشی است. این اظهارات در حالی است که تا لحظه تنظیم خبر هیچ یک از نهاد‌های نظارتی واکنشی نسبت به این افزایش قیمت و بی‌توجهی به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار نداشته‌اند، ظاهراً نه متولی صنعت و نه مسئول توزیع حاضر نیستند به موضوع نابسامانی بازار ورود کنند و قرار است همان روش گذشته یعنی بازار نرخ‌ها را تعیین کند.

در این خصوص عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داده و می‌گوید: روز شنبه نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری ۲۰‌هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۹‌هزار تومان است. هر چند در برخی مناطق مرغ با قیمت بالای ۳۰‌هزار تومان هم عرضه می‌شود.

وی گنگ بودن شرایط بازار را در ابلاغ رسمی قیمت‌ها بعد از پروسه زمانی طولانی، یکی از دلایل نوسان بازار مرغ اعلام می‌کند و می‌افزاید: این درحالی است که ابلاغ رسمی قیمت می‌تواند بازار را از سردرگمی خارج کند. مرغداران معادل نهاده دامی که با نرخ مصوب دریافت کردند، مرغ با نرخ متعادل ۲۳ تا ۲۴‌هزار تومان عرضه می‌کنند تا فشار کمتری به مصرف کننده وارد شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ تأکید می‌کند: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که پیش‌بینی در شرایط کرونا بسیار سخت است؛ چراکه هر لحظه این امکان وجود دارد که اتفاقی در بازار رخ دهد، اما در کل وضعیت جوجه‌ریزی به گونه‌ای است که تا پایان بهمن و اسفند با چالشی در عرضه مواجه نخواهیم شد. به گفته حجت، با توجه به ایام پایانی سال از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که به صورت تبصره ۱۰‌درصد بیشتر نهاده تخصیص دهند تا آشفتگی بازار که ناشی از کمبود نهاده‌است، جبران شود و بازار مرغ به تعادل برسد.

این مقام مسئول با انتقاد از تأخیر ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب جدید بیان کرد: با وجود افزایش کرایه‌های حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا، اما قیمت جدید مرغ اعلام نشده است، در حالی‌که مسئولان قول دادند که طی ۲۰‌روز قیمت‌ها را اصلاح کنند که متأسفانه با گذشت بیش از دوبرابر این مدت زمان تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

فروش مرغ با قیمت بیش از ۲۷هزارتومان گرانفروشی است

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اعلام کرد که فروش مرغ با قیمت بیش از ۲۷هزار تومان گرانفروشی است. درخواست تشکل‌ها این است که قیمت‌ها اصلاح شود، ولی با وجود مذاکرات در این مورد هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته است و این قصور باعث ایجاد نوسانات در تولید خواهد شد.

وی می‌گوید: متأسفانه برخی از استان‌ها که مزیت تولید دارند گاهی اجازه خروج مرغ را به صورت زنده یا گرم از استانشان نمی‌دهند. این بسته شدن راه خروج می‌تواند باعث شود برخی از سودجویان به دلیل روابطی که دارند از این فرصت استفاده و مرغ را از آن استان‌ها دریافت کنند و در استان‌های دیگر با قیمت بالا بفروشند. این تصمیمات جزیره‌ای منطقی نیست و توزیع مرغ را دچار چالش می‌کند و آرامش بازار را به‌هم می‌ریزد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
0
چرا میگوئید خودسرانه این اهانت به مسئولان کشور است بفرمائید در ادامه گرانیها و با هماهنگی مقامات لاکچری کشور بازهم مرغ گرانتر شد اینطور قشنگترر و بیی استرس تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار