کد خبر: 1037993
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
دومین جلسه دادگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از چند ماه تعویق به دلیل کرونا، دیروز برگزار شد. مخالفان نتانیاهو بیرون دادگاه پلاکارد «بزه وزیر» (Crime Minister) به جای نخست‌وزیر بر دست داشتند و فریاد «استعفا، استعفا!» سر می‌دادند. اما نتانیاهو هر سه پرونده ارتشا و کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت را رد کرد و گفت که بی‌گناه است. وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی به نتانیاهو تاخت و از او خواست حکومت را کنار بگذارد و به خانه‌اش برگردد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بنیامین نتانیاهو دیروز برای دومین بار برای پاسخ به اتهامات خود در دادگاه حاضر شد. اولین دادگاه نتانیاهو ۹ ماه قبل برگزار شده بود که به دلیل کرونا تا الان به تعویق افتاده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متهم به ارتشا، کلاهبرداری و سوءاستفاده از قدرت است، ولی او دیروز فقط ۲۰ دقیقه در دادگاه حاضر شد، همه اتهاماتش را رد کرد و بعد هم ناگهان با گفتن «خوب خیلی ممنون از شما» بدون پاسخ به سؤالات خبرنگاران دادگاه را در حالی ترک کرد که دادگاه در غیاب او ادامه یافت. برخی منابع از جمله رویترز گزارش کرده‌اند که او احتمالاً به این دلیل ناگهانی دادگاه را ترک کرده که به افکار عمومی نشان دهد نخواهد گذاشت دادگاه در کار کابینه او دخالت کند. گاییر تالشیر، استاد دانشگاه بیت‌المقدس گفته که نتانیاهو قصد داشته با این کار دادگاه را تحقیر کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان اولین مقام این رژیم که در مقام نخست‌وزیر محاکمه می‌شود، قبل از ترک دادگاه اتهامات وارده را «مضحک» خواند و هدف طرح آن‌ها از سوی پلیس و دادگستری را «تضعیف موقعیت خود» دانست. اشاره تلویحی نتانیاهو به برگزاری انتخابات کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی است که یک ماه دیگر، برای چهارمین بار ظرف دو سال اخیر برگزار خواهد شد. طبق قوانین، سیاستمداران در سرزمین‌های اشغالی از مصونیت سیاسی برخوردار نیستند و امکان دارد در دوره زمامداری خود محاکمه شوند و البته به جریان افتادن پرونده الزاماً استعفا یا برکناری آنان را در پی ندارد.

لیبرمن: فقط برگرد به خانه‌ات

وکلای نتانیاهو در جلسه دیروز دادگاه تأکید داشتند که رویه‌های قانون اساسی رعایت نشده، ولی دادستان این استدلال‌ها را رد کرد و گفت دادستان کل، تحقیقات را در ده‌ها جلسه تأیید کرده است. «بوآز بن‌زور» دادستان دادگاه در واکنش به اعلام بی‌گناهی نتانیاهو، گفت: «مسئله درباره قانون اساسی است، ما در برابر نقض قوانین بنیادین قرار گرفته‌ایم.» دیگر متهمان و شرکای جرم نتانیاهو در پرونده‌های فساد از جمله «شائول اِلوویچ» مالک مؤسسه رسانه‌ای بِزِک، «آیریس الوویچ» همسر وی و «آرنون موزس» صاحب امتیاز نشریه یدیعوت آحارونوت، نیز برای ارائه دفاعیات خود فراخوانده شدند، ولی تمامی متهمان دیگر نیز مانند نتانیاهو، اتهامات وارده را رد کردند.

معترضان به نتانیاهو دیروز همزمان با برگزاری جلسه محاکمه، در بیرون دادگاه تجمع کردند. تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با نوشته «بزه وزیر» (Crime Minister) به‌جای نخست‌وزیر (Prime Minister) به فساد دولتی و مالی او اعتراض کردند. معترضان فریاد «استعفا، استعفا!» سر دادند. آویگدور لیبرمن، وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در مصاحبه با رادیو «FM ۱۰۳» از بنیامین نتانیاهو خواست دیگر به حکومت بر اراضی اشغالی ادامه ندهد و به خانه‌اش برگردد. وی گفت: «ما باید به نتانیاهو بگوییم، بابت همه کار‌هایی که انجام دادی خیلی ممنون. به خانه‌ات برو!» نتانیاهو طولانی‌ترین دوره زمامداری به عنوان نخست‌وزیر را در اختیار دارد.

باز هم کنست شکننده

پرونده ناظر بر فساد مالی نتانیاهو مربوط به سال ۲۰۱۹ است که در آن نخست‌وزیر اسرائیل متهم به دریافت سیگار، شامپانی و جواهر از دوستان ثروتمند خود به ارزش ۱۸۰ هزار یورو شده است. بر اساس گزارش دویچه‌وله، همچنین گفته می‌شود که نتانیاهو در ارتباط با فعالیت شرکت مخابرات بسک، میلیون‌ها یورو رشوه دریافت کرده است. پرونده فساد مالی علیه نتانیاهو شامل اظهارات بیش از ۳۰۰ شاهد و شاکی است. با وجود این یاریف لوین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب لیکود (حزب نتانیاهو) خواسته که محاکمه نتانیاهو تا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی به تعویق بیفتد. لوین گفته که در صورت برگزاری محاکمه نتانیاهو، این اقدام به معنای دخالت قوه قضائیه در کارزار انتخاباتی در اسرائیل خواهد بود. نظرسنجی‌های اخیر در اراضی اشغالی فلسطین نشان می‌دهد در انتخابات پیش رو بنیامین نتانیاهو با وجود برتری نسبت به رقبا مجدداً امکان تشکیل کابینه را نخواهد داشت، زیرا احزابی که از او حمایت می‌کنند از مجموع ۱۲۰ کرسی به ۶۱ کرسی دست نخواهند یافت و این یعنی ادامه نابسامانی در نقشه سیاست داخلی اسرائیل برای سومین سال متوالی. تحلیلگران می‌گویند نتانیاهو می‌کوشد ائتلافی تشکیل دهد که تصویب قوانین جدید برای لغو محاکمه را برای او تضمین کند و این امر فقط در صورتی امکان‌پذیر است که اردوگاه حامیان او به ۶۱کرسی دست یابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار