سرویس اقتصاد جوان آنلاین: دلیل تجمع تعدادی از مهاجرین افغان مقابل شعب بانکی کشور در روز پنجشنبه هفته گذشته آن بود که گویا اطلاعات هویتی صاحبان کارت بانکی ناقص بود و از این اشخاص درخواست شده بود تا کد اتباع خود را به شعبه بانکی اعلام کنند و به دلیل تأخیر در تکمیل اطلاعات بانکی خود بانکهای صادرات و تجارت کارت بانکی آنها را مسدود کردند. البته یکماه دیگر به اتباع افغانی فرصت داده شد تا اطلاعات مورد نیاز شعب بانکی را تکمیل کنند.
پنجشنبه هفته گذشته بسیاری از مهاجرین افغان نگران از مسدودشدن کارت بانکیشان مقابل شعب بانکهایی، چون صادرات و تجارت صف کشیدند تا دلیل مسدودشدن کارت بانکیشان را جویا شوند. اگر چه متصدیان شعب بانکی دلیل مسدودشدن کارتهای بانکی را بیتوجهی صاحبان کارت بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی نزد بانک عنوان کردند و مدعی شدند به مهاجرین افغان اطلاع داده شده که کد اتباع را به بانک اعلام کنند، اما برخی از این افراد میگویند: بانک بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی ما را باطل کرده است، بیآنکه از قبل هشداری داده باشد! دغدغه اصلی این گروه وضعیت امرار معاش بعد از باطلشدن کارتهای بانکیشان است.
از روز پنجشنبه بانکهای صادرات و تجارت در راستای سیاستهای مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارتهایی شدند که اطلاعات صاحبان آن کارتها نزد شعب کامل نیست.
آنطور که مسئولان بانکی میگویند: «اطلاعرسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانکها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریعتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند.»
بعد از این اطلاعرسانیها بیش از ۸۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کردهاند، ولی کارت بانکی ۲۰ درصد باقیمانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکردهاند، در روز پنجشنبه غیرفعال شد. البته ارائه خدمات بانکی به این افراد در شعب ادامه داشته، ولی کارت بانکی آنها مسدود شده بود! اطلاعات دریافتی بیانگر آن است که بانکهای عامل یک ماه دیگر به این گروه از مشتریان بانکی فرصت دادهاند تا کد اتباع خود را به بانک اعلام کنند.
مدیرعامل بانک صادرات: دنبال حل مشکل مهاجرین عزیز هستیم
در همین رابطه، حجتالله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در گفتوگویی با اشاره به لزوم شفافیت عملیات مالی، تراکنشهای بانکی، رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم گفت: «بانک مرکزی از مدتها پیش، اقدام به الزامیکردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حسابها و کارتهای بانکی کرده است.»
وی با یادآوری این نکته که روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیحبودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است، افزود: «کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است، بدین معنا که برای هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد از سوی سامانه نهاب تعریف میشود و کد شهاب، رابط اصلی برقراری میان سامانههای بانکی و نهاب است.»
صیدی ادامه داد: «سامانه نهاب روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانکها و مؤسسات مالی مجاز قابل استفاده است.»
وی با اشاره به اینکه این موضوع در اغلب کشورها نیز به همین صورت است و خیلی جدی گرفته میشود، گفت: «اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کدملی نیاز دارند و اتباع غیرایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است.»
مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: «از ابتدای سال جاری، اقدام و پیگیریهای مؤثر و متعددی از سوی بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانکها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کدشهاب را اخذ کنند که خوشبختانه بخش عظیمی از اتباع کشورهای همسایه بهویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد بگیرند و مشکل حل شد و البته تعدادی از عزیزان هم به دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمینبودن مهاجرتشان هست، نتوانستند کد شهاب بگیرند.»
وی افزود: «در این رابطه، نهادهای ناظر و ضابط ذیربط، بارها به عدم تمکین بانکها به مسدودکردن حسابها و کارتهای این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرفهای قضیه، موفق شدند چند بار مهلت اخذ کد را تمدید کنند، اما از آنجا که گاهی با برخی کارتهای این گروه، تراکنشهای مشکوک انجام میشد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانکها موظف شدند از تاریخ ۶ بهمن سالجاری، حسابها و کارتهای فاقد کد شهاب را مسدود کنند.»
صیدی خاطرنشان کرد: «در این رابطه چند بار اطلاعرسانی و به صورتهای مختلف، هشدار لازم به تکتک صاحبان این حسابها داده شد تا اینکه تمامی بانکها براساس بخشنامه بانکمرکزی، از تاریخ یاد شده ارائه خدمات به حسابهای بدون کد شهاب را متوقف کردند.»
وی با بیان اینکه تعداد این حسابها بیشتر در بانکهای بزرگ متمرکز است که درصد قابل توجهی نیز به دلیل پراکندگی و کثرت شعب، در بانک صادرات ایران است، تأکید کرد: «در حال حاضر در پی یافتن راهحل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.»
مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: «چند بار اخطار داده شده بود، برخی دریافت کرده بودند و برخی دیگر نه، چون صاحب حساب، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، ولی به بانکاطلاع نداده و بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به آدرس قبلی هم اخطار فرستاده است.»
وی گفت: «نکته پایانی هم این است که داخل شعبه همچنان خدمات ارائه میشود و افراد مذکور، فعلاً فقط نمیتوانند با کارت کاری انجام دهند و سایر اقدامات میسر است.»