کد خبر: 1036425
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
چند روزی می‌شود روند کاهشی کرونا متوقف شده و این نخستین زنگ خطر را برای بازگشت به شرایط مهر و آبان به صدا درآورده‌است. این توقف به سفر‌های تعطیلات گذشته باز می‌گردد و همین مسئله هم نگرانی درباره تعطیلات پیش‌رو و به‌خصوص تعطیلات نوروز را بیشتر می‌کند. روند علمی آزمایش واکسن ایرانی کرونا هم همچنان ادامه دارد و تاکنون موفقیت‌آمیز گزارش شده‌است. آخرین اخبار درباره تأمین واکسن و واکسیناسیون کرونا را هم روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد و گفت: «با نهایی شدن قرارداد تأمین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۷ بهمن ماه، ۶ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر رسید. در همین زمان، ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۹ میلیون و ۱۵ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

افزایش بستری ۵ تا ۱۷ ساله‌ها در تهران

علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به آمار ۱۰۰ میلیون نفری مبتلایان به کرونا در جهان و مرگ و میر بیش از ۲ میلیون نفر تأکید کرد: «کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. ویروس‌های جهش یافته و کشنده در برخی نقاط جهان مشاهده شده‌است. در تهران نیز بستری شده‌های سنین ۵ تا ۱۷ ساله افزایش یافته‌است.»

وی درباره واکسن کرونای وطنی هم اینگونه توضیح داد: «مراحل ساخت سه واکسن ایرانی در بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور به خوبی به پیش می‌رود؛ و این امید هست که در اواخر بهار یا تابستان سال آینده مردم ما از واکسن ایرانی که کاملاً در دسترس عموم خواهد بود، استفاده نمایند.»

به گفته ربیعی با نهایی شدن قرارداد تأمین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: «بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده تا اول بهمن ماه ۱۳۹۹، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۸۸ /۸۳ درصد رسیده‌است. این میزان تقریباً بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ابتدای سال تاکنون محسوب می‌شود.»

وی درباره وضعیت سفر‌های بین استانی گفت: «بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا ۷ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌است.» لاری همچنین درباره احتمال تشدید محدودیت‌ها با توجه به نزدیک بودن نوروز ۱۴۰۰ اظهار کرد: «در زمینه اعمال محدودیت برای عید نوروز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده‌است. البته باید روند فعلی در کاهش موارد ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ را با تمام توان حفظ کنیم و همراهی و همکاری مردم و مسئولان در این زمینه ادامه داشته باشد. در عین حال مباحثی در زمینه تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار بگیرد.»

افزایش بستری‌ها و توقف روند کاهشی

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در تهران خبر داد.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری برای تعطیلات پایان سال افزود: «در روز‌های پیش رو هم چند روز تعطیلی داریم. تعطیلی‌های قبلی نشان داد اگر برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد مسافرت‌ها می‌تواند شیوع کرونا را افزایش دهد. همانطور که تعطیلات قبلی و سفر‌های هموطنان باعث افزایش آمار مبتلایان شده‌است. امیدواریم این افزایش تبدیل به موج جدید نشود.»

از نگاه وی در حال حاضر هم باید تکلیف تعطیلات آخر سال مشخص شود تا مردم هم تعیین و تکلیف شوند و از محدودیت‌ها اطلاع داشته باشند.

طبرسی با تأیید اظهارات دکتر زالی مبنی بر افزایش بیماران سرپایی و بستری گفت: «تا دو هفته قبل تعدادی تخت خالی در بیمارستان‌ها بود، ولی دوباره بخش‌ها پر شده و به تعداد افرادی که مرخص می‌شوند تعدادی جایگزین داریم و این خبر خوبی نیست. اگر چه هنوز موجی ایجاد نشده‌است، ولی افزایش تعداد مبتلایان نشانه چرخش بیماری در جامعه است و اگر غفلت شود با شرایط ماه‌های مهر و آبان مواجه خواهیم شد.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش فوق‌العاده آمار مبتلایان و مرگ و میر در دنیا به ویژه اروپا و امریکا گفت: «شرایط ما هم بسیار شکننده است. در کشور‌هایی که واکسن کرونا تزریق شده هنوز هم مبتلایان جدید داریم و واکسیناسیون صرف نمی‌تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند و حتماً باید اقدامات پیشگیرانه دیگر هم وجود داشته‌باشد؛ چراکه با توجه به شرایط شکننده امکان آغاز موج دیگر وجود دارد.»

طبرسی با انتقاد از بازگشایی تالار‌ها خاطر نشان کرد: «بازگشایی تالار‌ها بسیار ضرر دارد. اگر در بین افراد حاضر در سالن‌ها یک نفر بیمار باشد بقیه هم بیمار خواهند شد.»

وی درباره وضعیت بیماران بستری در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «وضعیت پایدار است و روند کاهشی نداریم. به تعداد افرادی که مرخص می‌شوند بیماران جدید داریم. یک هفته است که روند کاهشی متوقف شده‌است. امیدواریم این روند توقف، افزایشی نشود و با پیک جدید بیماری روبه‌رو نشویم.»

نگرانی‌های موجود در اجرای واکسیناسیون

طبرسی با تأکید بر بروز جهش مجدد ویروس با فعال شدن چرخه انتقال ویروس گفت: «خاصیت ویروس این است که با چرخش در بدن افراد مختلف جهش پیدا می‌کند. تجویز دارو و واکسیناسیون می‌تواند منجر به تسریع جهش مجدد ویروس شود. اگر واکسیناسیون منجر به قطع زنجیره نشود می‌تواند مضر هم باشد، چون باعث می‌شود ویروس نسبت به آن ویروسی که در واکسن استفاده شده جهش پیدا کند و نگرانی پزشکان کشور‌های مختلف در اروپا و امریکا هم مبنی بر همین اتفاق است و توصیه می‌کنند مراحل واکسیناسیون طولانی نشود.

در حال حاضر تمامی واکسن‌های کرونا دو دوز دارد و به فاصله سه تا چهار هفته دوز دوم تکرار می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار