کد خبر: 1036033
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
در شرایطی که دونالد ترامپ چند روزی است کاخ سفید را ترک کرده وعده کرده و جورشده دوباره به قدرت بازخواهد گشت، دموکرات‌های مجلس سنا از هم اکنون در تلاش هستند با استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی امریکا مبنی بر «تحریک به شورش»، از بازگشت مجدد او به صحنه سیاست در چهار سال آینده جلوگیری کنند؛ اقدامی که با توجه به تصاحب نیمی از کرسی‌های سنا توسط جمهوریخواهان، دشوار و رأی ۷۵ میلیونی ترامپ آن را نقض خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا که به خاطر جنجال‌های سیاسی و تحریک طرفدارانش برای حمله به ساختمان کنگره، به اولین رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شد که دو بار استیضاح می‌شود، اکنون خود را در آستانه حذف همیشگی از کارزار قدرت می‌بیند. دموکرات‌های کنگره که به هیچ وجه در مقابل اقدامات آشوبگرانه ترامپ مماشات به خرج نداده‌اند، اکنون با استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی امریکا، در تلاش هستند از بازگشت مجدد او به قدرت جلوگیری کنند. بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، دموکرات‌های سنا گفتگو‌های اولیه درباره استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی برای ممانعت از بازگشت ترامپ به قدرت را آغاز کرده‌اند و درحالی که اعضای ارشد انجمن‌های درون حزبی سنا هنوز متقاعد نشده‌اند که چنین اقدامی یک راهکار مناسب است، اما سناتور‌های دموکرات پس از حمله ۶ ژانویه طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در «واشنگتن‌دی‌سی» در تلاش برای یافتن گزینه‌ای برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد رئیس‌جمهور سابق امریکا هستند. سناتور «تیم کین» با ابراز اطمینان درباره توانایی کنگره برای استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی برای اقدام علیه ترامپ گفت: «این ایده‌ای عجیب و غیرمتعارف است که فکر می‌کنم افراد در فضایی مسئولانه در خصوص آن اندیشه خواهند کرد». وی ادامه داد: «من می‌خواهم مسیری را انتخاب کنیم که تمرکز بر دستورکار‌های بایدن- هریس به حداکثر برسد». به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، سناتور «ریچارد بلومنتال» عضو کمیته قضایی سنا که هشدار داده بود یکی از گزینه‌های فرضی برای مقابله با ترامپ، استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی است، در سخنانی گفت: «راه‌حل متمم ۱۴ قطعاً برای افرادی همچون دونالد ترامپ که تحریک به شورش می‌کنند، مناسب است». سناتور «کریس مورفی» نیز تأکید کرد که استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی «قطعاً یک گزینه احتمالی است». وی در خصوص گزینه‌هایی که سنا می‌تواند برای مقابله با تلاش ترامپ برای بازگشت به قدرت انجام دهد، گفت: «از نظر قانون اساسی، این‌ها برداشت‌های اولیه هستند. قطعاً فکر می‌کنم که متمم ۱۴ جدا و مجزا از استیضاح است». روند دومین استیضاح ترامپ پس از آن انجام شد که طرفداران او در ششم ژانویه ساختمان کنگره را به اشغال خود درآوردند تا مانع تأیید ریاست جمهوری جو بایدن، در کنگره شوند. اما همین اقدام که به اعتراف امریکایی‌ها دموکراسی این کشور را خدشه‌دار کرد، سبب شد موج انتقادات از ترامپ بالا بگیرد و حتی جمهوریخواهانی که همسو با ترامپ ادعای تقلب در انتخابات را سر می‌دادند، به فاصله چند ساعت از دور او پراکنده شوند و تنهایش بگذارند.

استیضاح ترامپ در ۸ فوریه

دموکرات‌ها سعی دارند تا تنور استیضاح ترامپ داغ است، این فرایند را به سرانجام برسانند. در همین راستا، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای امریکا خبر داد که دادگاه استیضاح ترامپ، در تاریخ ۸ فوریه آغاز خواهد شد. از سوی دیگر، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا هم بر محروم کردن دونالد ترامپ از تصدی هرگونه سمتی در آینده تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شیف جمعه شب در پیامی در توئیتر با اشاره به حملات ترامپ به روند مسالمت‌آمیز انتقال قدرت در این کشور نوشت: «ترامپ از طریق دروغ و تحریک، گروهی را برای حمله به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تحریک کرد. به عنوان اعضای مجلس نمایندگان امریکا ما وظیفه خود را انجام دادیم و وی را استیضاح کردیم. به زودی زمان آن فرا می‌رسد که سناتو رها وظیفه خود را انجام دهند. برای حفاظت از کشور، ترامپ باید از دستیابی به هرگونه سمت دیگر محروم شود.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «طبق بخش سوم متمم ۱۴ قانون اساسی امریکا، شخصی که به عنوان یکی از مقام‌های این کشور یا به عنوان عضو مجلس قانونگذاری یک ایالت یا در مقام یک مسئول اجرایی یا قضایی ایالتی، برای حمایت از قانون اساسی قبلاً سوگند ادا کرده باشد، ولی بعداً علیه ایالت خود شورش کند یا به دشمنان وابسته آن یاری دهد، نمی‌تواند به عنوان نماینده کنگره یا عضو هیئت انتخاب‌کننده رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور انتخاب شود یا هر گونه سمت کشوری و لشکری را در امریکا یا در هر یک از ایالات آن به عهده بگیرد. هرچند کنگره می‌تواند با رأی دو سوم اعضای هر یک از دو مجلس، به عدم صلاحیت فرد مذکور پایان دهد.»

در شرایطی که سناتور‌های دموکرات تلاش می‌کنند از ورود مجدد ترامپ به قدرت در چهار سال آینده ممانعت کنند، با توجه به حضور ۵۰ سناتور جمهوریخواه در مجلس سنا راه برای موفقیت چنین اقدامی سخت خواهد شد، چرا که برای حذف همیشگی ترامپ از عرصه قدرت سیاسی به رأی ۶۷ سناتور نیاز است و جمهوریخواهان با اینکه از سیاست‌های آشوبگرانه ترامپ برائت جسته‌اند، اما تمایلی برای حذف همیشگی او از قدرت ندارند. ترامپ که در انتخابات ماه نوامبر بیش از ۷۵ میلیون رأی کسب کرده بود هفته گذشته هنگام ترک کاخ سفید گفت که به نحوی دوباره بازخواهد گشت. حتی برخی منابع گفتند که او قصد دارد حزب جدیدی به نام «پاتریوت» تشکیل دهد تا نظام دو حزبی امریکا را به چالش بکشد. ترامپ سکوت خود از زمان کنار رفتن از قدرت را شکست و جمعه شب بدون اشاره به جزئیات برنامه آینده‌اش گفت، «وقتش برسد کاری خواهم کرد.» ترامپ با توجه به رأی ۷۵ میلیون امریکایی به خودش در انتخابات، بار‌ها ادعا کرده بود دموکرات‌ها نمی‌توانند این آرا را نادیده بگیرند. ترامپ هرچند از کاخ سفید رفت، اما تفکرات او در بین هوادارانش که به ترامپیسم معروف شد، برای سال‌ها و حتی دهه‌ها در امریکا باقی خواهد ماند و شرایط دوقطبی حاکم بر این کشور نیز به خوبی این مسئله را بازگو می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار