سرویس ایران جوان آنلاین: طرح احداث بزرگراه پارسآباد- مشگینشهر در استان اردبیل که مطالعات آن از سال ۹۷ آغاز شده به دلیل برخی نواقص در پروسه اداری این پروژه مهم دو سال روی میز سازمانها و ادارات مختلف خاک خورد و همین امر باعث شد آمار تصادفات و فوتیها در این محور افزایش یابد. اما طی چند روز اخیر بود که مسئولان استانی دور هم جمع شده و مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه را اعلام کردند. با اینکه ساخت این بزرگراه مطالبه اصلی مردم اردبیل است، اما یک نگرانی وجود دارد و آن هم اینکه مبادا با تمام وعدههای داده شده، این پروژه نیز مشمول زمان شده و با کمبود اعتبار و جابهجایی مدیران مواجه و نیمه کاره باقی بماند.
وضعیت تلفات رانندگی و تصادفات در محور مشگینشهر به سمت پارسآباد در مقایسه با مرکز و جنوب استان اردبیل به حدی رسیده که این محور به قتلگاهی مشهور در سطح ملی تبدیل شده است.
جادههای بین پارسآباد تا مشگینشهر و بالعکس بیش از ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات استان را به خود اختصاص دادهاند. جالب اینکه طی یک سال اخیر و در دوران کرونایی که بسیاری از آمار سفرها و به تبعآن میزان تصادفات به حداقل رسیده و برخی استانها حتی یک کشته به خاطر سوانح رانندگی نداشتهاند، بیش از ۱۰۰ نفر در این جاده بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادهاند که در همین رابطه باید به صراحت گفت در منطقه مغان خانواده و فامیلی وجود ندارد که داغدار این راه نباشد. پروژه بزرگراه پارسآباد- مشگینشهر که مطالعات آن از سال ۹۷ آغاز شده است به دلیل برخی نواقص وارد سومین سالی شد که چشم انتظار چند مسئول برای پاره کردن روبان آغاز عملیات اجرایی آن بود و نهایتاً چند روز پیش مسئولان استانی مثل تمام پروژههای دیگر دور هم جمع شده و اعلام کردند عملیات احداث پروژه آغاز میشود.
نکتهای که مردم و کارشناسان بر آن تأکید دارند این است که معطوف شدن توجه و تمرکز مسئولان استانی و منطقه به جادههای شمال استان خوب است، اما باید دید بعد از استارت اجرای پروژه باند دوم پارسآباد- مشگینشهر، شتاب عملیات اجرایی آن چقدر خواهد بود و آیا میتوان در زمان مشخص و اعلام شده شاهد نهایی شدن کار و کاهش تصادفات باشیم یا این پروژه هم مثل دهها پروژه دیگر مشمول زمان و کم آمدن بودجه و عوض شدن مدیران و در نهایت، نیمه کاره ماندن میشود؟
مطالبات زمین مانده
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفری که به استان اردبیل داشت گفت: «با افزایش ۱۰ برابری اعتبار پروژه چهارخطه پارسآباد - سربند این پروژه مهم شمال استان در دولت دوازدهم به بهرهبرداری میرسد.» محمد اسلامی تأکید کرد: «اجرای این پروژه مطالبه اصلی و به حق مردم مرزنشین منطقه بوده و رئیسجمهوری نیز در سفر زمستان پارسال خود به استان اردبیل بر تسریع و اتمام این پروژه تأکید داشتند.» شاید کلنگزنی حدفاصل سه راه سربند- مشگینشهر به طول ۴۰ کیلومتر پاسخی به این مطالبه مردم بود که در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد و در آن زمان فرماندار پارسآباد گفت: «ما به مطالبات مردم پاسخ دادیم و عملیات اجرایی آن را آغاز کردیم و تمامی مسئولان با تأمین اعتبارات پیگیر این مسئله بودند.» ابراهیم امامی تصریح کرد: «امید میرود هفته دولت سال آینده پروژه سربند- مشگینشهر به بهرهبرداری برسد و انتظار میرود بخشی از آن نیز تا دهه فجر امسال زیر بار ترافیک برود.»
باز هم عامل انسانی مقصر اول تصادفات
هنوز کاملاً مشخص نیست چرا بیشترین میزان تصادفات رانندگی در جادههای شمالی و در منطقه مغان استان اردبیل اتفاق میافتد. بیشتر ساکنان مناطق شمالی استان مهمترین مقصر و عامل بروز این حوادث را جادههایی ذکر میکنند که به گفته آنها استاندارد نبوده و از ایمنی کامل برخوردار نمیباشند و معتقدند این جادهها غیر استاندارد بوده و از سادهترین خدمات و امکانات هم بیبهرهاند. این مسیر طولانی و دوبانده است و به همین دلیل نیز سوانح رانندگی در آن بیشتر اتفاق میافتد.
اما در مقابل مردم، برخی مسئولان معتقدند که عامل بروز تصادفات رانندگی در شمال استان اردبیل بیشتر انسانی بوده و جاده در این میان در مراحل بعدی و با نقش کمتر قرار دارد.
چندی پیش در کمیسیون ایمنی راهها که با حضور معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در اردبیل برگزار شد، با تجزیه و تحلیل آمارها سعی شد دلایل بالا بودن آمار تصادفات در شمال این استان به ویژه پارسآباد تا مشگینشهر و از مشگینشهر تا اردبیل مورد بررسی قرار گیرد.
بعد از آن به اذعان بسیاری از کارشناسان باریک و کم عرض بودن جاده، نبود مجتمعهای بین راهی و موقت برای استراحت رانندگان و مسافران، افزایش تردد خودروهای سنگین و ادوات کشاورزی، مرزی و ترانزیتی بودن جادههای شمالی اردبیل و بعد از آن بیاحتیاطی رانندگان، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از عمده دلایل این تصادفات اعلام شد.
با این حال هنوز هم مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در این زمینه اعتقاد دارد که جادههای استان مشکل ایمنی ندارند و دلیل بیشتر تصادفات رانندگی در استان به ویژه در شمال عامل انسانی است.
محبوب حیدری گفت: «طبق اعلام نظر کارشناسان ۷۰ درصد علت تصادفات جادهای منجر به فوتی، جرحی و خسارتی در استان عامل انسانی است و باید فرهنگ درست رانندگی کردن در جامعه ترویج و ارتقا یابد.»
وی عامل انسانی، جاده و وسائل نقلیه را سه عامل مهم در حادثه و تصادف رانندگی برشمرد و افزود: «بر اساس بررسیهای صورت گرفته نقش جادهها در تصادفات رانندگی فقط ۱۰ درصد است که تلاش میشود با رفع و اصلاح معایب نقاط حادثه ساز و حادثه خیز این مقدار کاهش یابد.»