کد خبر: 1035174
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شهرداری‌ها برای مزایده املاکشان به بورس کالا بیایند، گفت: بورس کالا مرجعی است که کلیه اطلاعات معتبر و موردنیاز را در اختیار دو طرف معامله می‌گذارد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه چند نهاد از جمله شرکت عمران پردیس، بانک اقتصاد نوین و وزارت دفاع با عرضه املاک و زمین مازاد خود در بورس کالا، آغازگر راهی شده‌اند تا دیگر بانک‌ها و نهاد‌ها نیز از این شیوه برای فروش املاک خود استفاده کنند. فعالیت تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، اظهار داشت: بورس کالا، سازمان تشکل‌یافته و قاعده‌مندی است که در قیاس با شیوه معمول برگزاری مزایده‌ها، شفافیت بیشتر و سازوکار کاراتری دارد. نکته بعد، بحث اطلاع‌رسانی و تحلیل است که فعالان و کارشناسان حوزه بورس باعث پخته‌تر شدن موضوع معاملات املاک می‌شوند که این موضوع درنهایت موجب کشف قیمت مناسب و منصفانه می‌گردد.

وی تاکید کرد: بنابراین بورس‌ها، واسطه‌های معاملاتی شفاف‌تری در انجام مزایده‌ها هستند. در دنیا، بورس‌های مختلفی داریم که مرجع مناسبی برای قیمت‌گذاری هستند و بر این اساس بورس کالای ما نیز می‌تواند مرجع خوبی برای کشف قیمت املاک و مستغلات در سراسر کشور باشد. این اقدام باعث توسعه بازار و نقد شوندگی و شفافیت بیشتر املاک نیز خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه سال‌ها است که نهاد‌ها برای فروش املاک خود از مزایده سنتی و دستی استفاده می‌کنند و همین دستی بودن باعث ایجاد شائبه‌های زیادی در خصوص بروز تخلفات می‌شود. با عرضه املاک و مستغلات در بورس کالا، شاهد چه روندی خواهیم بود؟، افزود: همواره حرف‌وحدیث‌هایی که در مزایده‌ها وجود دارد باعث شده معاملات بر هر دو طرف دردسر داشته باشد. قطعاً ورود املاک به بورس از زد و بند‌ها و رانت‌خواری جلوگیری می‌کند و طرفین معامله با آرامش خاطر بیشتری می‌توانند خریدوفروش خود را انجام دهند.

میرمعینی تصریح کرد: معمولاً بورس‌ها به دلیل اینکه تابلوی معاملاتی دارند و از شفافیت بالاتری نسبت به شیوه‌های دیگر خریدوفروش برخوردارند و همه اتفاقات در آن به‌صورت مستمر اطلاع‌رسانی می‌شود، قاعدتاً، نسبت ورود و خروج فعالان نیز به آن بیشتر است. بورس در اینجا به‌عنوان مرجعی عمل می‌کند که کلیه اطلاعات موردنیاز را در اختیار دو طرف معامله می‌گذارد که در اتکا، دسترسی، تقارن و مربوط بودن اطلاعات کمک زیادی به خریدار و فروشنده می‌کند.

وی اضافه کرد: در این روش، دیگر نیاز نیست که مثلاً فردی ساعت‌ها وقت بگذارد تا از منابع مختلف اطلاعات پیدا کند و به‌راحتی می‌تواند از سایت و مرجع رسمی بورس اطلاعات موردنیاز را دریافت و درنهایت تصمیم مناسب را بگیرد. عرضه اطلاعات یکسان به افراد یکی دیگر از مزایای بورس کالا است که باعث می‌شود فقط افراد خاص به اطلاعات دسترسی نداشته باشند و دیگر معاملات به‌صورت ناعادلانه و یک‌طرفه برگزار نخواهد شد. همچنین وجود چنین مرجعی و حضور فعالان مرتبط مسلماً باعث خواهد شد که بازار مسکن، قانون‌مند و نظام‌مند شود.

این کارشناس به این سوال که شهرداری‌ها سالانه مزایده‌های زیادی برگزار می‌کنند، ضرورت حضور شهرداری‌ها در بورس کالا برای عرضه املاک را چقدر می‌دانید؟، جواب داد: شهرداری ها، اتفاقاً، به دلیل پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها، از مراکزی هستند که شفاف شدن معاملاتش در اولویت است. ضمن اینکه به دلیل گستردگی خدمات بورس کالا (چه به لحاظ اطلاع‌رسانی و چه به لحاظ تنظیم مقررات)، ورود املاک دولتی و عمومی و به خصوص شهرداری‌ها به بورس اقدام مبارکی است تا شیوه‌های سنتی، حذف و مرجعی شفاف برای قیمت‌گذاری املاک تجاری و مسکونی در سراسر کشور راه‌اندازی شود تا عرضه و تقاضا، قیمت املاک را مشخص کند. اینکه نهاد‌های دولتی، خود را تعیین‌کننده قیمت مسکن بدانند، قیمت‌گذاری به شیوه مصنوعی است که عاقبت خوبی ندارد. به‌رغم اینکه نهاد‌های بالادستی تلاش دارند در حوزه مواد اولیه استراتژیک تولید در کار بورس مداخله کنند، اما نهایتاً، بورس‌ها می‌توانند با مکانیزم اصلی خود فعالیت کنند و مطمئناً بهترین مکان برای عرضه و تقاضای رقابتی و تعیین واقعی قیمت کالا هستند. در همه جای دنیا، بورس‌ها، معیار قیمت‌گذاری هستند و این مزیت در حوزه املاک و مستغلات کشور ما نیز از طریق راه‌اندازی تابلوی املاک بورس کالا، می‌تواند تکرار شود.

میرمعینی تاکید کرد: بر این اساس، باید امیدوار بود، مقامات همه نهاد‌های دولتی و نیز مدیران شهرداری‌ها با درک اهمیت موضوع، همکاری و همراهی لازم را در این حوزه داشته باشند و چه بسا شهرداری‌ها بتوانند رونق بخش معاملات املاک در بورس کالا باشند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار