کد خبر: 1034901
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
بسیج سازندگی با تعریف برنامه‌های ویژه‌ای برای گروه‌های جهادی خود نشان داده که این توانایی را دارد تا در حوزه‌های مختلف علاوه بر کمک به هموطنان و ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار، در اجرای پروژه‌های سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز همکاری کند. در حال حاضر این سازمان در آذربایجان‌شرقی در حال ایجاد ۲۲۰۰ شغل است و در همدان گلخانه‌ای با ظرفیت اسمی برداشت ۹۰ تن در سال به بهره‌برداری رسانده تا علاوه بر ایجاد شغل برای بیش از ۵۰ نفر، این منطقه را برای صادرات محصولات کشاورزی آماده کند.
محمد‌رضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین:  در آذربایجان‌شرقی بسیج سازندگی این استان با یک برنامه‌ریزی مدون در حال ایجاد شغل برای ۲۲۰۰ نفر است. مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا با بیان اینکه این مجموعه در راستای خدمات‌رسانی در مناطق محروم، برنامه اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را با اختصاص ۷۷ میلیارد تومان پیگیری می‌کند، می‌گوید: «این طرح از مدت‌ها قبل شروع شده و با قدرت ادامه دارد و امیدوارم طی دی ماه و بهمن ماه سال جاری اشتغال تمامی افراد مورد هدف تحقق پیدا کند.» سرهنگ محمد اسکندری از اجرایی شدن پروژه اشتغالزایی بسیج سازندگی استان که سه سال ادامه خواهد داشت خبر می‌دهد که طبق آن برای چند هزار نفر از افراد فاقد شغل در مناطق محروم و روستایی اشتغال ایجاد خواهد شد.


وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و آموزش علمی برای اشتغال و افزایش تولید ضروری است، تصریح می‌کند: «وقتی به فردی تسهیلات اشتغالزایی تعلق می‌گیرد باید در مورد آن حرفه آموزش‌ها و مهارت‌های لازم به وی داده شود تا با آگاهی و علم کامل بتواند حرکتی مستمر داشته باشد.»

مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا می‌گوید: «ما معتقدیم اگر در بخش‌هایی مثل کشاورزی، دامداری و باغبانی هم به فعالان آن صنعت آموزش داده شود و روش‌های علمی جایگزین روش‌های منسوخ و سنتی شود، مسلماً به افزایش راندمان تولید منجر خواهد شد.»

اسکندری از تأسیس ۹۳۰ صندوق قرض‌الحسنه در مناطق مختلف استان برای کمک به اشتغال مردم خبر داده و ادامه می‌دهد: «این صندوق‌ها با جمع‌آوری مبالغ خرد و تبدیل آن به مبالغ کلان تسهیلات حمایتی کم‌بهره به مشاغل کوچک پرداخت می‌کنند.» وی با اشاره به حمایت بسیج سازندگی از صنعت چرم آذربایجان‌شرقی، اظهار می‌کند: «این صنعت به واسطه سوءمدیریت و واردات بی‌رویه طی سال‌های اخیر در آستانه نابودی قرار گرفته بود که با حمایت ویژه بسیج سازندگی، دوباره احیا شده است و باید توجه کنیم که این بخش برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان اشتغالزایی کرده است که اگر به کلی تعطیل می‌شد، مشکلات زیادی در پی آن ایجاد می‌شد که با حمایت‌های ویژه‌ای که انجام دادیم مانع وقوع چنین اتفاقی شدیم.»

رئیس بسیج سازندگی سپاه عاشورا با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ و تفکر جهادی در جامعه رواج پیدا کند، بسیاری از مشکلات و موانع موجود برطرف خواهد شد، اضافه می‌کند: «تا زمانی که محرومیت در جامعه وجود دارد مأموریت بسیج سازندگی هم ادامه دارد و باید با ایجاد وحدت، همدلی و مشارکت خود مردم در تمام زمینه‌ها، بتوانیم محرومیت را ریشه‌کن کنیم.»

اسکندری با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای از مسئولان کشور تفکر جهادی و بسیجی را در تقابل خود می‌دانند، می‌افزاید: «نباید برخی مسئولان چنین برداشت کنند که تفکر جهادی در تقابل با دولت‌ها حرکت می‌کنند بلکه در این شرایط سخت تحریمی این نوع تفکر گره‌گشای مشکلات است. بسیج سازندگی همیشه به همه ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی اعلام کرده که آماده است در هر شرایطی به کمک آن‌ها بیاید و بر همین اساس بسیج سازندگی تمامی مأموریت‌ها و پروژه‌های سخت را قبول می‌کند.» وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۸۳۴ گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی، عمده فعالیت آن‌ها را ساخت خانه محرومین، خانه بهداشت و کار‌های عام‌المنفعه اعلام کرده و می‌گوید: «وجود این همه گروه جهادی و حجم گسترده پروژه‌ها و فعالیت‌های آنها، مستلزم نظارت دقیق بود که بتوان از طریق آن عملکرد تک‌تک گروه‌های جهادی را رصد کرد.» رئیس بسیج سازندگی سپاه عاشورا یادآور می‌شود: «بر همین اساس سامانه جامع اطلس جهادی برای مدیریت فعالیت‌های گروه‌های جهادی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با استفاده از این سامانه به راحتی از نحوه انجام کار گروه‌های جهادی باخبر هستیم.»

اشتغالزایی با گلخانه ۹۰ تنی

در استان همدان یک واحد گلخانه در ملایر به بهره‌برداری رسید. این گلخانه با ظرفیت اسمی برداشت ۹۰ تن در سال با حضور فرمانده سپاه ناحیه ملایر به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی افتتاح شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه ملایر در آیین بهره‌برداری از واحد گلخانه روستای شیرین‌آباد با اشاره به اینکه واحد کشت گلخانه یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بسیج سازندگی به آن کمک شده، گفت: «طرح‌های اقتصاد مقاومتی این شهرستان بیشتر در حوزه تولید قارچ، زنبورداری، گیاهان دارویی و زعفران است که امسال به دلیل اختصاص پیدا نکردن تسهیلات مورد نیاز برای اجرا و تکمیل طرح‌های اشتغالزا، طرحی در این رابطه نداشتیم و امیدواریم تا پایان سال این کار انجام شود.»
سرهنگ علی سیاوشی ادامه داد: «به همین منظور بیشتر طرح‌های ما با استفاده از صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار به سمت و سوی ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه خیاطی، تولید ماسک، مرواریدبافی، سبدبافی و میناکاری سوق پیدا کرد.» به گفته این مسئول، امسال بیش از هفت کارگاه اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم این شهرستان از محل صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار و با هدف آموزش و ایجاد اشتغال برای بانوان آسیب‌دیده از کرونا توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج افتتاح شده است.

اما وقتی گلخانه ملایر بهره‌برداری رسید، مدیر این واحد با قدردانی از حمایت‌های معنوی بسیج سازندگی در آسان‌سازی بروکراسی اداری برای به ثمر نشستن این واحد تولیدی گفت: «حدود ۵/ ۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این واحد گلخانه‌ای هزینه شد که از این مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات است.»

سیداحمد هاشمی مساحت این گلخانه را ۴ هزار مترمربع عنوان و بیان کرد: «۲ هزار مترمربع از این میزان سطح زیر کشت به صورت کشت هیدروپونیک و ۲ هزار مترمربع کشت خاکی است و میزان برداشت سالانه این واحد ۹۰ تن انواع محصولات صیفی است که در حال حاضر گوجه‌فرنگی کشت شده است.» وی صادرات را هدف اصلی خود در اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه صادرات داریم و در صورت اختصاص تسهیلات مورد نیاز برای توسعه و کمک به جهش تولید، میزان صادرات را افزایش خواهیم داد.»

هاشمی حمایت از تولیدکنندگان را در شرایط کنونی یک ضرورت برشمرد و یادآور شد: «هم‌اکنون ۱۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این واحد مشغول کار هستند.» شهرستان ملایر دارای ۵/ ۷ هکتار سطح زیر کشت گلخانه است و دو شهرک ۶۸ و ۵۲ هکتاری گلخانه‌ای نیز در دست احداث دارد.
 
جهاد خدمت بسیجیان با توزیع ۲۰ هزار بسته معیشتی در خوزستان
 
خوزستان که طی سال‌های اخیر اتفاقات و حوادث زیادی را تجربه کرده و به همین خاطر درگیر مشکلات و معضلات بیشماری شده، به شدت نیازمند یاری است. به همین خاطر مورد توجه و خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی قرار گرفته و این بسیجیان آمده‌اند تا باری از دوش خانواده‌های کم‌برخوردار بردارند. آماده کردن ۲۰ هزار بسته معیشتی و پخت ۹۰ هزار پرس غذا و همچنین نذر ۸۰۰ رأس گوسفند و توزیع آن‌ها در بین نیازمندان بخشی از فعالیت‌های بسیج سازندگی و جهادگرانش است که در چند روز گذشته صورت گرفته است.
طی روز‌های اخیر بود که ۹۰ هزار پرس غذای گرم به همراه ۲۰ هزار بسته معیشتی و نذر ۸۰۰ رأس گوسفند بین نیازمندان استان توزیع شد. کمک‌هایی که در راستای رزمایش همدلی و مواسات صورت گرفت و گروه‌های جهادی مسئول رساندن آن‌ها به دست خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار بودند.
 

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط گروه‌های جهادی این سازمان در زمینه کمک به نیازمندان استان به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: «بسیج سازندگی استان از ماه‌های گذشته فعالیت خود را برای خدمت به مناطق محروم در زمینه تعمیر و بازسازی منازل و همچنین جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مؤمنانه آغاز کرده و این خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد.»

سرهنگ پاسدار یونس زبیدی ادامه داد: «برپایی ۷۰ ایستگاه سلامت و صلواتی، توزیع ۲۰ هزار بسته معیشتی، نذر ۸۰۰ رأس گوسفند و توزیع آن بین نیازمندان، نذر خون توسط پاسداران و بسیجیان در قالب طرح شهید سلیمانی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفت و در جهت حمایت از خانواده‌های محروم انجام شد.» وی ادامه داد: «همچنین توزیع ۲ هزار کارت هدیه ۲ میلیون ریالی و پخت ۹۰ هزار پرس غذای گرم و توزیع بین نیازمندان، پخت نان و توزیع آرد، توزیع ۴۰۰ هزار ماسک و الکل و ضد عفونی مدارس و معابر استان برای خدمت به مناطق محروم انجام شده است.» به گفته مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان، اعزام گروه‌های جهادی جهت تعمیر و بازسازی منازل محروم سطح استان و بخصوص کلانشهر اهواز، توزیع برخی وسایل زندگی شامل بخاری، آبگرمکن و یخچال و کاشت نهال در مناطق هدف از خدماتی بوده که برای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه و محرومان استان انجام شد.
 
با مسئولان
 
راه‌اندازی اردو‌های جهادی در ۸ شهرستان خراسان‌جنوبی
 
اردو‌های جهادی تخصصی همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی در هشت شهرستان خراسان‌جنوبی با حضور بیش از ۹۰ جهادگر راه‌اندازی شد.

گروه‌های جهادی محله‌محور و تخصصی برنامه‌ریزی کرده‌اند و با تمام توان به خدمات‌رسانی می‌پردازند. تعمیرات مختلف برای روستاییان و کاهش رفت و آمد آنان به نقاط شهری در این شرایط کرونایی از اهداف راه‌اندازی این اردوهاست. یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی راه‌اندازی اردو‌های جهادی تخصصی و محله‌محور است که از سال گذشته با هماهنگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نقاط مختلف با توجه به نیازمندی‌ها راه‌اندازی شد. حضور جهادگران تخصصی در روستا‌ها کمک مؤثری در راستای حل مشکلات روستاییان دارد که در خراسان‌جنوبی این طرح روز به روز در حال توسعه است. همچنین عملیات اجرایی ۳۵۲ باب سرویس بهداشتی و حمام در منازل محرومان با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال طی روز‌های اخیر در شهرستان مرزی درمیان آغاز شده است. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد علوی در شهرستان درمیان منعقد و با هماهنگی که با گروه‌های جهادی شهرستان انجام شد، این تعداد طرح در ۱۲۰ روستا اجرا خواهد شد. این تعداد سرویس بهداشتی و حمام با کمک مالی بنیاد علوی و مشارکت اردو‌های جهادی احداث و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل و تحویل خواهد شد.
 
مهدی هنری
مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی
 
اهدای لوازم منزل به خانواده‌های محروم در مناطق عشایری
 
با همت خانواده شهید شاخص جامعه عشایری، اهدای لوازم منزل به خانواده‌های محروم در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری انجام شد.

خانواده محترم و معزز شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی قلی‌زاده قشقایی به یاد سردار دل‌ها و به نیابت از شهید شاخص جامعه عشایری کشور در سال ۹۹، لوازم منزل از جمله یک‌دستگاه یخچال و تلویزیون و دیگر لوازم خانگی را به عشایر مناطق محروم استان اهدا کردند.

ادامه راه شهدا در خدمت به مردم و فداکاری و کمک به مردم در مناطق محروم عشایری از جمله اهداف خانواده بزرگوار شهید از انجام این عمل خیر و خداپسندانه بود.

در راستای ادامه رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در مناطق عشایری همچنین سقف چند منزل روستایی در منطقه عشایری صمصامی مرمت و ایزوگام شد.

اهدای کمک هزینه خرید گوشی همراه برای دانش‌آموزی در منطقه عشایری صمصامی نیز انجام شد و کلیه هزینه‌های درمان و عمل جراحی چشم مادری در منطقه عشایری پرداخت و خانه این مادر تعمیر و سقف آن ایزوگام شد.

صمن اینکه با همکاری سپاه و بسیج سازندگی و خیرین و مردم نوعدوست استان خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق عشایری استان با قوت و قدرت ادامه دارد.
 
سرهنگ علی‌اصغر ایزدی
فرمانده بسیج عشایری چهارمحال و بختیاری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار