کد خبر: 1034806
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۵ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در پایتخت گزارش شده است، گفت: ۸ میلیون نفر در تهران گرفتار آلودگی هوا شده‌اند و راه‌های جریان هوا با ساخت و ساز‌های بی‌رویه بسته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پایتخت طی هفته‌های اخیر علیرغم موضوع کرونا با تشدید آلودگی هوا مواجه شده و در برخی روز‌ها مناطقی از تهران به لحاظ غلظت ذرات معلق از وضعیت قرمز فراتر رفته و به رنگ بنفش تغییر کرده‌است. وضعیتی که حکایت از جولان آلودگی هوا دارد. از طرفی ردپای کرونای انگلیسی هم اخیرا در پایتخت پیدا شده و هرچند تاکنون دقیق بروز کرونای انگلیسی در تهران مورد تأیید قرار نگرفته، ولی برخی از اعضای شورای شهر اعلام کرده‌اند مبتلایان به کرونای انگلیسی، تهرانی بوده و اخیرا از سفر به خارج از کشور بازگشته‌اند. شورای شهری‌ها معتقدند هنوز وضعیت پایتخت اضطراری است و برخی گمان می‌کنند با کاهش آمار مبتلایان و متوفیان، کرونا مهار شده، در حالی که اینچنین نیست و هنوز تا پایان کرونا راه زیادی مانده است.

درباره موضوعات مختلف شهری از جمله ورود کرونای انگلیسی به پایتخت، طرح سؤال از حناچی، آلودگی هوا، بودجه شهرداری و موضوعات مختلف با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

وضعیت کرونا در حال حاضر در پایتخت چگونه است و آیا نمونه‌های مربوط به کرونای انگلیسی در پایتخت مشاهده شده است؟

وضعیت کرونا در تهران حالت نوسانی داشته و همچنان شیب کاهشی ندارد هنوز آمار مبتلایان به کرونا در پایتخت روزانه بیش از ۵ هزار نفر است و این نشان می‌دهد که در بسیاری از شهر‌ها از جمله تهران هنوز وضعیت اضطراری داریم. تا زمانی که آمار مبتلایان جدید صفر نشود شرایط با هر رنگی اعم از زرد، قرمز و آبی اضطراری است و تهدید کووید ـ ۱۹ همچنان پابرجاست.

در جمعه گذشته ۲۱ مورد فوتی‌های ناشی از کرونا در سازمان بهشت زهرا (س) تهران ثبت شد و این آمار یک روز پس از آن طی شنبه اخیر به ۳۴ نفر رسید و این نشان می‌دهد که همچنان به لحاظ کرونا در وضعیت خوبی نیستیم. از طرفی بیماران بدحال در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه بستری هستند که گرفتاری آن‌ها به کرونا مربوط به ماه‌های قبل است و هنوز موارد جدید ابتلا داریم و مردم باید هوشیار باشند.

انتقاد از ادبیات اغراق آمیز برخی مسوولان

خطر پیک جدید و دوباره کرونا بیخ گوش پایتخت‌نشینان و مردم سایر شهر‌ها است نباید غرق در آمار جدید شویم و در شیپور پیروزی بدمیم. متاسفانه ادبیات این روز‌های مسوولین در حوزه مدیریت کرونا اغراق‌آمیز است، در اردیبهشت نیز چنین شرایطی پیش آمد و سبب شد که در شهریور با موج جدید و شدید کرونا مواجه شویم بنابراین باید مقابله با این ویروس با شدت و سرعت قبل همچنان استمرار داشته باشد. متاسفانه برخی از مسوولین دون‌کیشوت بار می‌گویند کرونا را به خاک نشانده‌ایم در حالی که طرح این مسأله خود می‌تواند غفلت از کرونا را به همراه داشته باشد.

ابتلای یک خانواده تهرانی به کرونای انگلیسی

اخیراً مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی توسط وزارت بهداشت گزارش شده که این افراد که ۵ نفر هستند همه از یک خانواده‌اند این افراد در تهران بوده و بر اساس بررسی‌هایی که توسط گروه‌های سلامت در انگلستان انجام شده مشخص شده که این نوع کرونا بسیار فاجعه‌بار است و تعداد زیادی از کادر درمان را در کشور‌های مختلف درگیر کرده است. بنابر این باید همچنان هوشیار باشیم و نسبت به حفظ پروتکل‌های بهداشتی به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنیم.

ماجرای طرح سوال از حناچی به دلیل انتصاب سرپرستان

ماجرای طرح سوال از حناچی که اخیرا توسط شورای شهری‌ها مطرح شده است چیست و آیا شما هم جزو امضاء‌کنندگان طرح سوال از شهردار هستید؟

بله، من هم طرح سوال از حناچی را امضاء کرده‌ام. طبق قوانین موجود حکم سرپرستی برای سازمان‌های مختلف حالت موقتی دارد و نباید بیشتر از سه ماه به طول انجامد چرا که در غیر اینصورت نه تنها شخص سرپرست انگیزه کاری خود را از دست می‌دهد و موفقیت‌هایش رو به کاهش می‌رود بلکه از منظر قانون طولانی شدن حکم سرپرستی هم غیرقانونی است بنابراین باید تکلیف پست سرپرست در شهرداری تهران مشخص شود و یا حکم این افراد که قبلا برای مدتی تصویب شده با حکم جدید ادامه یابد و یا اگر لازم به تغییر است حتما فرد جدیدی جایگزین شود.

۸ نفر از اعضای شورای شهر طرح سوال از پیروز حناچی شهردار تهران را امضاء کرده‌اند که این طرح به پیشنهاد حجت نظری عضو شورای شهر بوده است.

آیا محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم موافق طرح سوال از پیروز حناچی شهردار تهران است؟

نمی‌دانم، این موضوع را از شخص محسن هاشمی سوال کنید. در حال حاضر یکی از معاونان شهردار همچنان حکم سرپرستی دارد و تعدادی از شهرداران نواحی نیز با همین حکم فعالیت می‌کنند که اداره شهر با این سبک درست نیست.

با توجه به امضاء اعضای شورای شهر و درخواست آن‌ها برای طرح سؤال از حناچی فکر می‌کنید این موضوع برای چه زمانی موکول شود؟

طرح سؤال از پیروز حناچی شهردار تهران به هیأت رئیسه شورای شهر اعلام شده است و زمان این موضوع باید توسط خود هیأت رئیسه مشخص شود. ما مخالف حکم سرپرستی هستیم چرا که این قضیه نه تنها غیرقانونی است بلکه کاهش انگیزه برای سرپرستاران را نیز به همراه دارد.

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که پیروز حناچی شهردار تهران جسارت کافی برای پیگیری مطالبات شهر و اداره شهر به صورت مناسب را نداشته است نظر شما در این زمینه چیست؟

هر چند که تا حدودی کندی در همه حوزه‌های کاری پیروز حناچی شهردار تهران وجود دارد، ولی از منظر من حناچی نمره خوب و قابل قبول می‌گیرد برخی از مشکلات به دلیل محدودیت منابع است و بودجه شهرداری به دلیل وضعیت کرونا و تحریم‌ها محقق نشده و برنامه‌ها آن طور که باید و شاید پیش نرفته است. البته در این شرایط می‌شد که با سرعت بیشتری هم امور به جلو رود، ولی به هر حال با کندی پیش رفته است.

کندی اجرای برنامه‌ها در مدیریت حناچی

پیروز حناچی فردی خوش‌فکر با تخصص خوب است و کمترین تنش را در مدیریت شهری داشته است. از زمان حضور او آرامش در شهرداری حاکم بوده و تنش درون‌سازمانی وجود ندارد علیرغم اینکه کار‌ها پیچیده و در هم تنیده است برنامه‌ها به صورت خردمندانه مدیریت شده، ولی کندی وجود داشته است همچنین در زمینه پاسخگویی به شورا نیز پیروز حناچی شهردار تهران ضعف‌هایی را داشته که باید برطرف شود. همچنین شهردار تهران برنامه‌ها را بر مبنای حفظ محیط زیست و انسان‌محوری در پایتخت انجام داده است.

بودجه شهری باید ۳ برابر شود

وضعیت بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود و به نظرتان چقدر کمبود در این راستا وجود دارد؟

سرانجام بودجه شهرداری هنوز مشخص نیست، ولی آنچه که در حال حاضر مسلم است این بوده که باید میزان بودجه بسیار متفاوت از سال‌های قبل در نظر گرفته شود چرا که با این وضعیت تورم نمی‌توان شهر را اداره کرد بنابراین پیش‌بینی‌ها بر اساس افزایش ۲ تا ۳ برابری بودجه شهرداری است.

معضل آلودگی هوا همچنان دغدغه تهرانی‌ها است و متأسفانه نه تنها این مشکل برطرف نشده بلکه در روز‌های اخیر شاهد تشدید آلودگی هوا بوده‌ایم و حتی شرایط از وضعیت قرمز در برخی از مناطق تهران به وضعیت بنفش رسیده است راهکار اساسی از نظر شما چیست؟

مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دادند و این شرایط را ایجاد کرده اند. از یک موتورسیکلت که در سطح شهر تردد می‌کند تا نیروگاه‌های اطراف تهران که مازوت مصرف می‌کنند در آلودگی هوا نقش دارند.

شورای شهر تا کنون هر اقدام را که لازم بوده انجام دهد در دستور کار قرار داده و محقق شده و اکنون سایر نهاد‌ها باید به تکلیف قانونی خود و اجرای قانون هوای پاک اهتمام داشته باشند وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان محیط زیست از جمله دستگاه‌ها و نهاد‌هایی هستند که باید به تکالیف قانونی خود جهت مقابله با آلودگی هوا عمل کنند.

شهرداری کمترین نقش را در تولید و رفع آلودگی هوا دارد

شهرداری کمترین نقش در تولید و رفع آلودگی هوا دارد و بیشترین مسؤولیت جهت مقابله با دغدغه آلودگی هوا بر عهده سازمان محیط زیست است و اگر همه با هم کمک کنند می‌توان از این وضعیت بحرانی خارج شد و شاهد تشدید هر روز آلودگی هوا نباشیم. ۸ میلیون نفر از جمعیت تهران با بی‌خردی‌های انجام گرفته درگیر آلودگی هوا شده‌اند و راه‌های عبور هوا با ساخت و ساز‌های بی‌رویه به نوعی بسته شده است از طرفی معضل صنایع سال‌هاست که تهران را گرفتار کرده و باید همه صنایع از شهر خارج و حتی از اطراف تهران هم دور شوند.

منطقه ۲۲ ارگ دولت شود

اگر من ۲۰ سال پیش مسؤولیتی داشتم پیشنهاد می‌دادم که منطقه ۲۲ تهران تبدیل به ارگ دولت شود و همه وزارتخانه‌ها به این منطقه انتقال یابند چرا که با این مسأله می‌توانستیم از ایجاد برج‌های مسکونی بدشکل و بدقواره که جلوی جریان هوا را می‌گیرند پیشگیری کنیم و شاهد جنگل‌کاری، درختکاری و تبدیل کامل این منطقه به یک محدوده تفریحی و تفرج‌گاهی باشیم.

البته در حال حاضر شورایاران می‌توانند یک مدل مشارکتی را برای حفاظت از میراث طبیعی و محیط زیست در این منطقه ارائه دهند تا بتوانیم برای رفع چالش‌ها و مشکلات و حفظ پروژه‌های ماندگار، طبیعی و فرهنگی اقدام کنیم.

سرانجام تدوین سند سلامت تهران چه شد و این موضوع به کجا رسید؟

سند سلامت شهر تهران به سفارش کمیته سلامت شورای شهر و همکاری مرکز مطالعات شهرداری در دست تدوین است که با استفاده از نتایج آن می‌توان بررسی‌ها و ارزیابی‌های خوبی در حوزه سلامت و نیاز‌های شهروندان در نظر گرفت موضوعاتی مانند نرخ باروری، آمار پناهندگی به پایتخت، مرگ و میر و بیماری‌های مختلف مانند دیابت در این سند سلامت در نظر گرفته شده و در صورتی که محقق شود به نتایج خوبی دست خواهیم یافت که در سیاست‌گذاری‌ها اهمیت فراوانی دارد.

گلایه شورای شهری‌ها از خاموشی بزرگراه‌ها

در برخی از معابر و خیابان‌های تهران و بزرگراه‌ها مدتی است که مشکل قطعی برق و خاموشی ایجاد می‌شود، این مسأله گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است شورای شهر چه اقدامی جهت مقابله با این مسأله و رفع مشکل شهروندان انجام داده است؟

خاموشی معابر شهری و بزگرراه‌ها علاوه بر اینکه زمینه‌ساز حوادث است، می‌تواند بستر بزهکاری را ایجاد کند و فضا‌های امن شهر را به نوعی تبدیل به فضای بی‌دفاع سازد و نه تنها چهره شهر را سیاه و تاریک می‌کند بلکه تصور شهروندان از پایتخت تغییر می‌دهد برخی تصور کرده‌اند که شهرداری تهران کوتاهی کرده و قصور مدیریت شهری سبب بروز این مشکل شده است در حالی که تأمین روشنایی معابر و پرداخت هزینه‌های آن بر عهده شرکت برق منطقه‌ای و وزارت نیرو است که ما هم به دلیل بروز این مشکل به این دو دستگاه تذکر داده‌ایم و امیدواریم مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
خوبه از حالا به بعد میگن کرونای معمولی 100 کرونای انگلیسی 10 و هرروز اعلام میشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار