کد خبر: 1033544
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
شرایط استان‌های کشور در رابطه با میزان شیوع کرونا و ابتلای شهروندان به این بیماری خوب است. اما این وضعیت آنقدر شکننده است که می‌تواند در کمتر از چند روز دوباره شهر‌ها را از رنگ زرد و نارنجی به قرمز بازگرداند. با اینکه ایلام از ابتدای زمستان تاکنون توانسته هفتمین روز بدون فوتی کرونایی را تجربه می‌کند، اما مازنی‌ها به خاطر برخی رفت و آمد مسافرانی که حتی به محدودیت‌های موجود هم بی‌تفاوت هستند دوباره چند شهر خود را به رنگ قرمز می‌بینند که شرایط نگران کننده‌ای برای کل استان به شمار می‌آید.
سيداحمد هاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: شاید مشکل برخی هموطنان این است که خیلی زود شرایط سخت را فراموش کرده و فکر می‌کنند با کاهش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا، این بیماری از بین رفته و شرایط به حالت عادی بازگشته است. همین موضوع باعث شده تا در مازندران با اوج‌گیری ویروس کووید ۱۹ چهار شهر استان دوباره به وضعیت قرمز شیوع این بیماری بازگردد. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، ۲۲۴ بیمار جدید با تشخیص احتمالی ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند. در حال حاضر ۱۲۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان قرار دارند. در استان مازندران چهار شهر ساری، سوادکوه شمالی، آمل و رامسر قرمز و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارد. با اینکه ایلام هفتمین روز بدون فوتی کرونایی از ابتدای زمستان تاکنون را تجربه می‌کند، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان از افزایش شمار مبتلایان به این بیماری خبر می‌دهد. دکتر محمد کریمیان با بیان اینکه تعداد کرونایی‌های ایلام به ۲۳۹۰۷ نفر رسیده است، گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۵ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است. ضمن اینکه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان نداشتیم و مجموع فوت‌شدگان تا این لحظه ۶۵۰ نفر است.»

به گفته استاندار ایلام و رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا، بر طبق گزارش وزارت بهداشت از اول آذر‌ماه تا ۱۰ دی‌ماه، استان ایلام با هفت روز بدون فوتی در رتبه نخست کشور قرار دارد. قاسم سلیمانی دشتکی با بیان اینکه هر روز بدون فوتی کرونا در استان یک خبر خوشحال کننده برای ستاد کرونا است، گفت: «در این شرایط کرونایی هر روز بدون فوت کرونا یک روز خوب برای همه ماست که مدیون همراهی و همکاری خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پای کاربودن همه دستگاه‌های درگیر در ستاد استانی مبارزه با کرونا هستیم.»
کرونا با یک سرماخوردگی ساده می‌آید

گیلان که تا یک ماه پیش پیوسته در وضعیت قرمز قرار داشت حالا تمام شهرهایش را به رنگ نارنجی رسانده و درصدد است تا با حفظ این اوضاع، به سمت زرد و سفید شدن پیش برود. اما این کار شدنی نیست مگر با همراهی مردم و رعایت اصول بهداشتی از طرف آنها.

معاون فنی علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه کرونا در اکثر افراد با علائم یک سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزای خفیف بروز می‌کند، گفت: «افراد در مراحل اولیه آلوده شدن به ویروس نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند؛ لذا توصیه می‌شود اگر علائم سرماخوردگی دارید و مشکوک به کرونا هستید، به یکی از مراکز ۳۹گانه خدمات جامع سلامت در استان مراجعه کنید.» دکتر مسعود نوروزی با اشاره به فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت در همه شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: «پزشکان حاضر در این مراکز ۱۶ ساعته به صورت رایگان بیماران را معاینه می‌کنند و از آنان تست کرونا می‌گیرند و در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع می‌دهند؛ در غیر این صورت درمان سرپایی و تجویز دارو انجام می‌شود.»

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند، ادامه داد: «طی شبانه‌روز گذشته ۸۲ بیمار کرونایی جدید را بستری کردیم.»

وی با تأکید بر اینکه حال ۱۰۰ نفر از بستری‌های کرونایی وخیم بوده و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، افزود: «روند موارد ابتلا و بستری کرونایی در گیلان همچنان ثابت است که فعال بودن ویروس در جامعه را نشان می‌دهد.» نوروزی، با بیان اینکه اکثر شهر‌های استان وضعیت نارنجی دارند، خاطرنشان کرد: «این وضعیت بسیار شکننده است و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، دوباره به مرحله بحران و افزایش موارد ابتلا و بستری باز می‌گردیم. این میزان رعایت هنوز کافی نیست و برای قطع کامل زنجیره انتقال کرونا، حداقل ۸۵ درصد جامعه باید ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.»

آمار کلی در استان‌های کشور خبر خوبی در رابطه با کاهش میزان مبتلایان و فوتی‌های کرونایی دارد، اما بازگشت برخی شهر‌ها به وضعیت قرمز نشان از شکنندگی این شرایط دارد. در همین رابطه سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور، آمار شبانه‌روز گذشته را اعلام کرده و گفت: «۶ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران را به یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۴۳ نفر رساند.» سیما سادات لاری افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۲۲۳ نفر رسید. همچنین تاکنون ۹۸۸ هزار و ۸۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.» به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۵۰۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری نیز با اشاره به شهر‌های قرمز مازندران گفت: «در حال حاضر و براساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۸۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار