کد خبر: 1032006
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در تشریح ویژگی‌های طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری:
اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به معنای دوختن لباس برای قد و قواره کاندیدا‌ها نیست بلکه در این طرح متناسب با اندازه و ظرفیتی که جایگاه ریاست جمهوری دارد، الگویی تدوین شده تا هم از ثبت‌نام تعداد زیادی داوطلب که حداقل شرایط را ندارند و موجب وهن این جایگاه می‌شوند جلوگیری شود و هم با تدوین ویژگی‌های جایگاه ریاست جمهوری مسیر برای کسانی که در تراز ریاست دولت هستند، هموار شود تا بتوانند در این عرصه مهم حضور پیدا کنند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: بند‌های مختلف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری این روز‌ها در صحن علنی مجلس در حال بررسی است. برخی شبهات و سؤالات و ایرادات در فضای مجازی نسبت به این طرح مطرح شده است. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها به تشریح نکاتی پیرامون این طرح پرداخته و از آن دفاع کرده است.

شرایط کلی مندرج در قانون اساسی باید دقیق و شفاف شود

جوکار در گفتگو با خانه ملت با اشاره به زیر سؤال بردن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در خصوص نحوه تدوین طرح مذکور توضیح داد: «بعد از تصویب قانون اساسی، شرایط کلی برای ریاست جمهوری از جمله رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر در نظر گرفته شده بود، اما برای اینکه معیار‌ها دقیق و شفاف شود کاری صورت نگرفت. در سال ۱۳۹۵ برابر قانون اساسی سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. بند ۱۰ این سیاست‌ها می‌گوید ارتقای شایسته‌گزینی همراه با زمینه‌سازی مناسب در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی و دارای ویژگی متناسب با جایگاه مربوطه با تعیین دقیق معیار‌ها و شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان در چارچوب قانون اساسی با تأکید بر کارآمدی علمی، جسمی و شایستگی متناسب با مسئولیت‌های مربوطه و تعهد به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و قانون اساسی به ویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی در نظر گرفته شود.»

لزوم شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان هنگام ثبت‌نام

جوکار بیان کرد: «همچنین در بند دیگر این سیاست‌ها تأکید شده است که شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام به شیوه‌های مناسب قانونی و متناسب هر انتخابات باشد. نمایندگان از این جهت تلاش کردند در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری معیار‌ها و شاخص‌هایی را که بر مبنای قانون اساسی وجود دارد، در حوزه شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان مشخص کنند.»

این نماینده مجلس با اشاره به نظر شورای نگهبان عنوان کرد: «در تفسیری که شورای نگهبان در زمینه معیار‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری داشته است، بیان شده سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی، سیاسی، سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان، سلامت و توانایی لازم برای ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری، سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری، صلاحیت علمی لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری، ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه قضائیه، معرفی مشاوران، عدم‌محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه کیفری مؤثر، عدم محکومیت قطعی کیفری و جرائم اقتصادی، وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی، عدم وابستگی به رژیم گذشته در نظر گرفته شود.»

به دنبال امکان ارزیابی کمی شاخص‌ها هستیم

جوکار در ادامه تأکید کرد: «در طرح مجلس به دنبال آن بودیم که مشخص شود کاندیدا‌های ریاست جمهوری باید چه ویژگی، شرایط و معیاری داشته باشند، همچنین به دنبال آن بودیم که شاخص‌هایی ارائه شود که کمی و قابل ارزیابی باشد.»

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در این کمیسیون بیان کرد: «در کمیسیون با حضور نمایندگان دولت، قوه قضائیه، شورای نگهبان، پژوهشکده شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس، دستگاه‌های نظارتی و اعضای کمیسیون مفاد طرح مورد ارزیابی قرار گرفت، تصویب و به صحن ارسال شد.»

الگوی ما جناحی و فردی نیست

جوکار تأکید کرد: «ما به دنبال این هستیم که الگویی برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم، تا این الگو به کاندیدا‌هایی که ویژگی‌های لازم برای تصدی مسئولیت ریاست جمهوری را دارند ختم شود، در حقیقت کسانی که شایستگی دارند و در تراز انقلاب اسلامی هستند و می‌توانند به صورت واقعی مشکلات مردم را حل کنند در میدان رقابت حضور پیدا کنند، نه اینکه اشخاصی حضور پیدا کنند که توانایی ندارند و با شعار‌های زیبا، ولی غیر قابل تحقق و خارج از وظایف قانونی رأی مردم را بگیرند و بعد از آن به مردم، کشور و انقلاب خسارت بزنند؛ بنابراین الگویی که تدوین کردیم جامع است، الگویی نیست که روی فرد، جناح یا گروهی تطبیق داده باشیم، بلکه این الگو مستقل خواهد بود تا گروه‌ها و افراد خود را با آن محک بزنند.»

برای قد و قواره کاندیدا‌ها لباس ندوختیم

جوکار با بیان اینکه برخی‌ها بی‌تقوایی کردند و تهمت‌هایی زدند، عنوان کرد: «ما برای قد و قواره کاندیدا‌ها لباس ندوخته‌ایم. ما به اندازه و ظرفیتی که جایگاه ریاست جمهوری دارد، الگوی تدوین کرده‌ایم تا هر کس در تراز ریاست جمهوری اسلامی ایران بود بتواند در این زمینه حضور پیدا کند و فعال شود. این الگو کلی و کلان است و این افراد و کاندیدا‌ها هستند که باید خود را با الگو بسنجند. اگر تفکر، سلامت، توانایی‌شان به اندازه الگو و معیار‌های آن بود، آن‌ها می‌توانند در عرصه انتخابات فعالیت کنند.»

ثبت‌نام گسترده کاندیدا‌ها اتفاق مبارکی نیست

این نماینده مجلس با اشاره به تعداد بالای کاندیدا‌های ریاست جمهوری ادامه داد: «نکته بعدی در ارتباط با تعداد کاندیداهاست. از آنجایی که مبنای انتخابات در کشور ما حزبی نیست، برعکس سایر کشور‌ها با فراوانی کاندیدا‌ها رو به رو هستیم. در انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۲ تا ۳ هزار نفر کاندیدا می‌شوند که صلاحیت همه آن‌ها رد می‌شود و این اتفاق مبارکی نیست. برای اینکه شاهد چنین اتفاقی نباشیم، از ابتدا شرایط و معیار‌هایی تدوین کردیم که این افراد نتوانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.»

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس اظهار داشت: «در واقع هیئت‌های اجرایی از کسانی که معیار‌های مدنظر قانون را دارند ثبت نام می‌کنند و به دنبال آن دیگر شاهد تعداد زیاد کاندیدا‌ها نخواهیم بود چراکه درخور و شأن نظام جمهوری اسلامی نیست، به عبارتی موجب وهن این جایگاه می‌شود. در حالی که باید قداست جایگاه ریاست‌جمهوری حفظ شود، مردم به این جایگاه اعتماد کنند و به فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد اطمینان داشته باشند، با کاهش کاندیدا‌های ریاست جمهوری مشارکت مردم در انتخابات بیشتر می‌شود، همچنین مردم مطمئن می‌شوند فردی که با رأی آن‌ها در سمت ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، در آینده برای نظام، انقلاب و مردم مفید و خدمتگزار واقعی آنهاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار