کد خبر: 1028466
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
تبانی با تولیدکنندگان مواد غذایی
حال که قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته و نهاده‌های دامی دپوشده در بنادر و گمرکات در حال ترخیص هستند، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در بخش سویا فقط ۲۰درصد و جو و ذرت فقط ۶۰درصد نیاز تولیدکنندگان را می‌تواند توزیع کند و دامداران و مرغداران کمبودشان را از بازار آزاد تأمین کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود، مگر نهاده‌های موجود در بازار آزاد که ۴۰۰درصد گران‌تر از نرخ مصوب دولتی است با ارز آزاد وارد شده که اکنون تولیدکنندگان را به بازار آزاد ارجاع می‌دهید؟
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در‌گیری تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی دولت به اوج خود رسیده و قیمت‌ها با تبانی ستاد تنظیم بازار و تولیدکنندگان رو به افزایش است؛ چراکه دو هفته بعد از اینکه رهبری نسبت به بالابودن قیمت موادغذایی (مرغ) گلایه کرد، بازار شاهد افزایش قیمت انواع موادغذایی و بهداشتی شد. در این میان، یا دولت برای گرفتن کرسی ریاست جمهوری در دولت بعد با صدور مجوز‌های افزایش قیمت کالا‌ها تلاش می‌کند حمایت تولیدکنندگان را جلب کند یا اینکه تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی عمر دولت به دنبال امتیاز‌گیری هستند.

این روز‌ها شاهد افزایش قیمت انواع موادغذایی به ویژه لبنیات و مرغ هستیم. قیمت لبنیات بعد از دو بار افزایش، اخیراً بار دیگر افزایش ۱۰درصدی را تجربه کرده و در سایه رایزنی‌های بسیار قوی صنایع لبنی با ستاد تنظیم بازار سرانجام قیمتگذاری کره لغو و آزاد‌سازی شد. به عبارت دیگر صد‌ها تن کره دپو شده در انبار‌های صنایع لبنی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده بود، از این پس با هر قیمتی که تولیدکننده بخواهد در بازار عرضه می‌کند و تعزیرات و سازمان حمایت نیز حق ورود به بازار و مبارزه با گران‌فروشی را ندارند، زیرا با مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ‌گذاری کره از ابتدای آذرماه لغو شد.

نهاده‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند

سال گذشته وزارت جهادکشاورزی سامانه بازارگاه را به منظور رصد درست نهاده‌ها از زمان ورود تا تحویل به مرغداران و دامداران راه‌اندازی کرد و مدعی شد تمام نهاده‌های وارداتی که همگی با ارز دولتی وارد شده در این سامانه اعلام می‌شود. یک‌سال است که تولیدکنندگان از ایرادات این سامانه انتقاد می‌کنند و از توزیع در بازار آزاد به چند برابر قیمت مصوب دولتی خبر می‌دهند، اما مسئولان وزارت جهادکشاورزی همچنان موضوع را انکار می‌کنند و در مدت یک‌سال گذشته قیمت این نهاده‌ها (ذرت، سویا و جو) بیش از ۸۰ درصد گران شده و بالطبع مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات نیز افزایش یافته است؛ در این مدت مشکلات تأمین نهاده‌ها میان وزارتخانه‌های صمت، جهاد و بانک مرکزی پاسکاری می‌شد و هر یک کمبود نهاده‌ها را به دلیل عدم تخصیص ارزمی دانستند.

حال که قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته و نهاده‌های دامی دپوشده در بنادر و گمرکات در حال ترخیص هستند، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در بخش سویا فقط ۲۰درصد و جو و ذرت فقط ۶۰درصد نیاز تولیدکنندگان را می‌تواند توزیع کند و دامداران و مرغداران کمبودشان را از بازار آزاد تأمین کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود، مگر نهاده‌های موجود در بازار آزاد که ۴۰۰درصد گران‌تر از نرخ مصوب دولتی است با ارز آزاد وارد شده که اکنون تولیدکنندگان را به بازار آزاد ارجاع می‌دهید؟ براساس آمار، تمامی نهاده‌های دام و طیور موجود در کشور با ارز دولتی وارد شده‌اند، اما به دلیل ضعف مدیریتی در دولت با قیمت درست و منطقی به دست تولیدکننده نرسیده است و نتیجه کم‌کاری‌ها، فساد و رانت موجود در این سیستم آن شده که بعد از یک‌سال، نابسامانی در سیستم توزیع و افزایش چندبرابری قیمت‌ها، تولیدکننده باید نیاز خود را از بازار تهیه کند و اعلام همین خبر در روز‌های اخیر موجب افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار نهاده‌ها و شیر، مرغ و گوشت شده است.
گویی در روز‌های پایانی عمر دولت اختلاف تولیدکنندگان با دولت به اوج خود رسیده است و دولت تلاش می‌کند برای گرفتن کرسی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ با صدور مجوز‌های گرانی یارکشی کند و تولیدکنندگانی که در صف حامیان دولت هستند، در ماه‌های پایانی به دنبال امتیاز‌گیری می‌باشند که آزاد‌سازی نرخ کره یکی از آنهاست. همچنین برخی معتقدند وزارت صمت و جهاد کشاورزی با اتخاذ این سیاست که باید تولیدکنندگان خرد از تولید خارج شوند و در هر بخش چند تولیدکننده بزرگ قرار گیرد، با این روش هم ناهماهنگی‌ها کاهش می‌یابد و هم اعتراضات. به عبارت دیگر این سیاست حذف تولیدکنندگان مرغ در کوتاه‌مدت شاید به سروسامان گرفتن بازار‌ها بینجامد، اما در بلندمدت اشتغال را به خطر انداخته و به زیان جامعه کارگری خواهد بود.

مرغ چرا گران شد

دو هفته بعد از اینکه رهبری نسبت به بالابودن قیمت موادغذایی به ویژه گوشت مرغ گلایه کرد، قیمت مرغ به ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

مرغداران دلیل افزایش قیمت‌ها را کمبود نهاده‌های طیور، کاهش جوجه‌ریزی و خرید نهاده‌ها با قیمت گران در ۴۵روز گذشته عنوان می‌کنند و معتقدند، نهاده‌ای که امروز تحویل ما می‌شود روی قیمت مرغی که ۴۵روز آینده وارد بازار می‌شود تأثیر خواهد داشت. کارشناسان دلیل گرانی مرغ را «افتضاح مدیریتی» در بخش‌های مختلف چرخه تولید و عرضه اکثر محصولات دامی می‌دانند و با این پرسش که به رغم تخصیص ارز دولتی به نهاده دام و ترخیص اخیر از گمرک، مشخص نیست نهاده‌های دولتی کجاست و چرا دامداران و مرغداران به رغم دریافت نهاده دولتی باز هم گران فروشی می‌کنند؟ موضوع گرانی‌های اخیر را آسیب‌شناسی می‌کنند، اما واقعیت آن است که برخی از مرغداران کوچک و خرد که در این سال‌ها جولان داده‌اند با فروش نهاده در بازار آزاد، به ویژه «سویا» سود‌های میلیاردی به جیب می‌زنند. این متخلفان بعد از گرفتن نهاده برای واحد مرغداری خود که حدود هزار قطعه جوجه دارد، شاید سودی میلیونی داشته باشند، اما با معدوم‌سازی جوجه‌ها و فروش نهاده‌ها در بازار آزاد در مدت کمتر از دو ماه، میلیارد‌ها سود می‌کنند. به گفته فعالان بازار ذرت ۴۵۰تومانی در بازار هزار و ۵۰۰ تومان، سویا ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی در بازار ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. نتیجه این تخلفات آن است که عرضه مرغ در بازار به یکباره به یک سوم کاهش می‌یابد و به نسبت نهاده‌ای که با قیمت دولتی در بازار توزیع شده مرغ تحویل داده نمی‌شود و مدام مرغداران نبود نهاده‌ها را در بوق و کرنا می‌کنند و همچنان به دنبال امتیاز‌گیری هستند. در روز‌هایی که بازار به حال خود رها شده است و دولت و کارگروه تنظیم بازار خود به گرانی قیمت‌ها دامن می‌زنند و به راحتی با افزایش قیمت‌ها موافقت می‌کنند، بازار مرغ دچار اتفاقات کم‌نظیری می‌شود و در مدت چند روز، مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰تومانی (مصوب دولت) به ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. به گفته فعالان بازار در صورت ادامه تخلفات مرغداران، ممکن است در ۵۰ روز آینده نیز بازار با کمبود مرغ مواجه شود.

اگر بخواهیم دلیل آشفتگی بازار موادغذایی و پرمصرف را بیابیم باید موضوع را در سوء مدیریت، فساد و نفوذ قدرت‌ها جست‌وجو کنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
مردم آخرش نفهمیدند معنی اصلاح طلب و اصولگرا یعنی چه ؟! یک کارشناس صادق سیاسی برای ما توضیح دهد اصلاح برای چه چیز ؟!... و پایبند به کدام اصول ؟! ... پس چه کسانی باید به پیشرفت واقعی و خودکفایی کامل کشور فکر کنند یک گروه همش بدنبال مذاکره اند و گروه دیگر... مانده ایم که پس چه کسانی باید مشکلات کشور را با خلاقیت خودمان حل کنند ما که جوانان و انسانهای خلاق و با اراده ای که به حاشیه رانده شده اند کم نداریم منظور رتبه ۱ و ۲ و ۳ ... کنکور نیست آنها بهتر است بروند همان پزشکی شان را بخوانند و بعد پس از ۷ سال مثلا بروند پول پارو کنند خودتان بگویید چنین افرادی که تنها با حافظه محوری رتبه های بالا را آورده اند واقعا به چه درد جامعه میخورند جز اینکه با بیماری مردم پول پارو کنند و برای ندادن مالیات کارتخانهایشان را بردارند یا به دروغ بگویند خراب است گیرم که با رتبه ۱ وارد دانشگاه شده باشند ... آخرش که چی ..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار