کد خبر: 1028459
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
اهمیت کتابخوانی از منظر مقام معظم رهبری
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و هست. ایشان که انسی مثال زدنی با کتاب و مطالعه دارند همیشه به کتاب به عنوان کالایی ارزشی توجه جدی داشته و در مناسبات مختلف بیاناتی ارزشمند در زمینه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه ایراد فرموده‌اند. گزیده‌ای از بیانات ارزشمند ایشان را در ادامه می‌خوانید.

۱) کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته من به کار‌های هنری و تصویری تلویزیون، سینما یا از این قبیل چیز‌ها خیلی اعتقاد دارم، اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی‌کند. کتاب را باید ترویج کرد. مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود. چندی پیش من دیدم که همین تلویزیون با بعضی از جوانان مصاحبه کرده بود و پرسیده بود که: آقا! شما کتاب می‌خوانید؟ پاسخ داده بودند که: نه، اصلاً کتاب را جزو ضروریات زندگی نمی‌دانند.

۲) کتاب‌خوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه و لازم است. آن مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات انس نداشته باشند، تفاوت می‌کنند. خوشبختانه کتاب زیاد هست و کتاب‌های زیادی چاپ می‌شود. نمی‌خواهم عرض بکنم که همه آنچه چاپ می‌شود، کتاب‌های خوب و مفیدی است؛ نه،‌ای بسا کتابی چاپ می‌شود و به بازار هم می‌آید، اما کتاب مفیدی نیست؛ یک کتاب بی‌فایده و عاطل و باطلی است و کسی از آن استفاده‌ای نخواهد کرد؛ و‌ای بسا کتابی که چاپ می‌شود و به بازار هم می‌آید، مضر است؛ نه اینکه فایده ندارد؛ بلکه ضرر هم دارد! الان ما در بازار کتاب کشور، چنین کتاب‌هایی را داریم و این‌ها در دسترس مردم هم هستند! معارفی که در کتاب‌ها هست، مردم ما از آن‌ها بی‌نیاز نیستند؛ باید این کتاب‌ها را بخوانند. انس با کتاب، چیز بسیار با‌ارزشی است و من خواهش می‌کنم که همه با کتاب انس پیدا کنند.

۳) افرادی که کار روزانه دارند اداری، کاسب، روستایی، کشاورز و امثال این‌ها اگر مثلاً شب یا بین روز به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذراند، چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند. بنده خودم دوره‌های بیست و چند جلدی کتاب‌ها را در همین فاصله‌های ۱۰ دقیقه، ۲۰ دقیقه، یک ربع ساعت، خوانده‌ام! شاید من از صد‌ها جلد کتاب همینطور در این فاصله‌های کوتاه استفاده کرده باشم. بسیاری را هم می‌شناسم که اینطور هستند. من یک دوره کتاب هشت جلدی را در اتوبوس مطالعه کردم! این باید یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه‌هایشان یاد بدهند. خانم‌ها در خانه‌ها کتاب بخوانند و معلومات را فرا بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار