کد خبر: 1027199
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
سیزدهمین جلسه دادگاه امامی به محاکمه فردی به نام دولتشاهی اختصاص یافت. این شخص که مسئول مالی شرکت‌های کارتن‌خواب امامی بود، افشاگری جالبی کرد. دولتشاهی گفت از قیر‌ها اطلاعی ندارم، اما ۷ هزار تن ذرت، ۱۵۰ هزار تن گوشت و ۵/۶ هزار تن سویا با تسهیلات بانکی خریده بودیم که در دوران بازداشت من غیب شدند!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات امامی و دیگر متهمان پرونده وی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام روز گذشته برگزار شد.

در ابتدای جلسه نادر دولتشاهی در جایگاه قرار گرفت و گفت: «من در شرکت‌ها هیچ سمتی نداشتم و تنها مسئول مالی پنج شرکت برای ضمانتنامه بودم. در این شرکت‌ها مدیر نبودم و از روز اول هم کمک‌هایی به نماینده دادستان ارائه داده‌ام. گفته می‌شود ۵۰۰ میلیارد تومان یک روزه اخذ شده، در حالی که این پروسه یک روزه نبوده و از برج ۴، ۹۴ تا برج ۷ و ۸، ۹۵ طول کشیده است.»

تجارت ۳۰۰ هزار تنی امامی در نهاده‌های دامی

دولتشاهی درباره تجارت‌های انجام شده در شرکت‌های کارتن خواب منتسب به امامی گفت: «در مورد قیر بنده اطلاعی ندارم، اما در مورد نهاده‌ها، کمال همکاری را با دادستان و ضابطین داشته‌ام. حدود ۳۰۰ هزار تن محصولات و نهاده‌ها در طول شش یا هفت ماه خریداری شده‌بود. یک قرارداد خرید این محصولات با جهان گستر به میزان ۱۵ میلیارد تومان بود. قرارداد دیگری هم با روغن‌کشی خرمشهر به مبلغ ۳۴ میلیارد تومان بود. قرارداد‌های دیگری هم بود که به مبلغ میزان آن قراردادها، ضمانت گرفته‌اند.»

این متهم درباره ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت بانکی اخذ شده هم گفت: «از ۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت، مقدار ۴۰، ۵۰ میلیارد تومان آن را بانک سرمایه اخذ کرده‌است (مدیران بانک به صورت رشوه) و شرکت‌های ضمانت خواه نیز ذینفع بوده‌اند. شرکت‌های ضمانت‌خواه بر پایه نقدی، مالی، ۵ /۲ درصد به قرارداد (صدور ضمانتنامه) اضافه کرده‌اند و یک سودی برای خود در نظر گرفته‌اند. در واقع ۵۰ میلیارد تومان هم شرکت‌های ضمانت‌خواه گرفتند. ۲۰۰ میلیارد تومان می‌ماند و اگر اسناد و مدارک باشد به صورت کامل توضیح می‌دهم.»

۱۶۴ هزار تن کالا غیب شد

دولتشاهی افزود: «در برخی موارد به علت وجود برخی مشکلات در واردات، محصولات زیر قیمت فروخته شده‌است و در این میان با ۹۳ میلیارد تومان ریزش قیمت مواجه هستیم. همچنین برخی کالا‌ها در زمانی که من بازداشت بودم وجود داشت، اما بعد ناپدید شد. به عنوان مثال ۷ هزار تن ذرت، ۱۵۰ هزار تن گوشت و ۵ /۶ هزار تن سویا از جمله این کالا‌هاست که وقتی من بازداشت شدم وجود داشت، اما دیگر نیست.»

وی در ادامه دفاعیات خود عنوان کرد: «من در حوزه خودم فعالیتم را درست انجام دادم. در کیفرخواست اشاره شده که من با کمک روحی، مدیران عامل شرکت‌های کارتن‌خواب را می‌آوردم. این در حالی است که شرکت‌ها صفر نبودند و اظهارنامه مالیاتی آن‌ها موجود است و در سه سال ۴۰ میلیارد، ۶۰ میلیارد و ۸۰ میلیارد تومان فروش اعلام کرده‌اند و میزان فروش اعلامی جهان گستر پژواک در سال ۹۲ و ۹۳، ۸۰ میلیارد تومان است.»

افشای قرارداد‌های قیر

دولتشاهی افزود: «در مورد قیر چهار قرارداد داریم. (امامی در جلسات قبل مدعی ۲ قرارداد بود) مدیران عامل (شرکت‌های کارتن‌خواب) ۱۰ بار به قیر پاسارگاد رفتند و تمامی کار‌های ثبت شرکت توسط خودشان انجام شده و وکیل داشتند. نه من و نه آقای پرویز نسترن‌تهرانی (شخصی که پیک موتوری بود) به بانک و تسهیلات ورودی نداشتیم و فعالیتی نکردیم. مدیران عامل (شرکت‌های کارتن‌خواب) به تمامی موارد اشراف و تا انتها خبر داشتند که چه می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «ما قصد فراری دادن آقای پرویز نسترن تهرانی را نداشتیم، بلکه او برای سفر به ترکیه رفته بود و البته بازگشت. تهرانی و تقی روحی از کارمندان من هستند. روزی که تهرانی به ترکیه رفت عکس اقامتش را برای من فرستاد. پرویز تهرانی دو، سه بار رفت و برگشت و سال ۹۸ بازداشت شد. من در مورد قیر هیچ اطلاعی ندارم و این اتهامات به بنده وارد نیست و قبول ندارم.»

اقرار در دادسرا؛ انکار در دادگاه

در ادامه جلسه، نماینده دادستان به جایگاه آمد و گفت: «شما هم آقای امامی و هم فرزانه راد را دقیق می‌شناختید و می‌دانستید که تصمیم‌گیران و مدیران شرکت این افراد هستند. نادر دولتشاهی دستورات آقای فرزان راد (متهم ردیف دوم و شریک امامی) را اجرا می‌کرده و کار او مالی بوده‌است و مسئولیت امور مالی فرزان‌راد را برعهده داشته‌است. آقای دولتشاهی اداره چند شرکت کاغذی را که مدیران بی‌بضاعت داشته‌اند، انجام می‌داده است.»

رسول قهرمانی افزود: «آقای دولتشاهی می‌گوید که فقط کار مالی انجام می‌داده، اما سؤال من این است که آیا شما شناختی از مدیران شرکت‌ها نداشتید؟ خودتان در دادسرا گفتید دستورات از امامی و فرزان‌راد صادر می‌شده و شما انجام می‌دادید. به همین دلیل شما معاون در جرم هستید.»

کسب ۱۰۰ میلیارد ضمانت در کمتر از ۳۶ ساعت

قاضی مسعودی مقام هم پرسید: «چه کسی شما را منصوب کرده است؟»

دولتشاهی گفت: «من امامی را می‌شناختم و او را دیده‌بودم در مواجهات حضوری با مدیران بانک، آقایان (مدیران بانک) گفتند که شرکت‌ها برای صندوق (ذخیره فرهنگیان) بوده و پشت آن غندالی و امامی هستند.»

سپس نماینده دادستان ادامه داد: «در خصوص اتهام نادر دولتشاهی لازم است که مطالبی ذکر شود. هم امامی و هم فرزان‌راد اشخاصی را زیر مجموعه خود داشتند که در واقع مجریان دستورات بودند نادر دولتشاهی دستورات فرزان‌راد را اجرا می‌کرد. بعد از صدور ضمانت نامه‌ها برای شرکت‌ها و تبدیل به کالا‌ها، فروش آن‌ها توسط وی انجام می‌شده‌است.»

قهرمانی افزود: «ما در هیچ جا نگفتیم که یک‌شبه ۵۰۰ میلیارد ضمانتنامه اخذ شده‌است، بلکه مجموع این ضمانتنامه‌ها ۵۰۹ میلیارد بوده‌است. در شرکت پویان آدان (یکی از شرکت‌های کارتن خوابی امامی) کمتر از ۳۶ ساعت ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه گرفته شده که این سابقه ندارد و نشان از وجود مشکلاتی دارد. هر کدام از شرکت‌ها درخواست بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه داشتند، در حالی که بی‌بضاعت بودند. در واقع ما می‌گوییم ۵۰۹ میلیارد تومان از اموال مال مردم را از بانک خارج کرده‌اید.»

سوء‌استفاده ۳۰ میلیاردی از کارتن‌خواب‌ها

رئیس دادگاه در واکنش به دفاعیات متهم دولتشاهی گفت: شما مدعی هستید که هر کدام از این شرکت‌ها مدیران خاص خود را داشتند؛ اسم پنج مسئول مالی شرکت‌ها را بگویید!»

دولتشاهی پاسخ داد: نداشتند.

قاضی هم در نهایت گفت: «چگونه فعالیت‌های مالی میلیاردی داشتند، اما مسئول مالی نداشتند؟ مطالب شما اساساً قابل انطباق با مسائل مالی نیست. اگر این افراد (کارتن‌خواب‌ها) اینقدر توانایی داشتند، چرا به دنبال ۵ میلیون تومان وام بودند که شما ۳۰ میلیارد اسناد جلوی آن‌ها بگذارید و از آن‌ها امضا بگیرید؟! انصاف و عدالت حکم می‌کند برای مبری کردن خود دیگران را اسیر نکنید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار