کد خبر: 1027012
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
وزیر آموزش و پرورش هزارو ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی را به‌صورت ویدئو کنفرانس و همزمان در یک‌روز افتتاح کرد. با این اتفاق مهم در مجموع یک میلیون و ۳۲۸ هزار مترمربع به مساحت مراکز آموزشی - تربیتی کشور اضافه شد. فضایی که حداقل ۵۰۰ هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر امسال ۲ هزارو ۵۰۰ مدرسه آماده بهره‌برداری است که نسبت به سال قبل رشد دو برابری را نشان می‌دهد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آیین افتتاح هزارو ۵۵۰ پروژه آموزشی، تربیتی و رفاهی؛ روز پنج‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور به صورت افتتاح متمرکز و از طریق ویدئو کنفرانس توسط وزیر آموزش و پرورش انجام شد. این پروژه‌ها در ۳۳۸ شهرستان مختلف کشور راه‌اندازی شد.

افزایش ۴ برابری بودجه برای ساخت مدرسه

پروژه‌های افتتاح شده آموزش و پرورش، شامل ۸ هزار کلاس درس، ۱۲۳کتابخانه، کانون تربیتی - رفاهی و نمازخانه است. این مراکز در مجموع یک میلیون و ۳۲۸ هزار مترمربع مساحت را شامل می‌شود و اعتبار ۳ هزارو ۶۳۰ میلیارد تومانی برای آن هزینه شده که ۳۰ درصد آن را خیرین پرداخت کردند. در دولت یازدهم روزانه ۲ میلیارد تومان و در دولت دوازدهم روزانه ۸ میلیارد تومان یعنی چهار برابر دولت یازدهم برای توسعه و تجهیز مدارس هزینه شده‌است که رشد معادل ۳۷۳ درصد را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر در سه سال اخیر ۲۳۰ هزار کلاس درس با جایگزینی سامانه‌های گرمایشی استاندارد ایمن‌سازی شده‌اند. بخاری‌های نفتی غیر استاندارد هم در تمام مناطقی که از گاز شهری برخوردار بودند، جمع‌آوری شدند.

تجهیزات جدید برای ۵۰۰ هزار دانش‌آموز

سازمان نوسازی مدارس کشور هم توانسته در سال‌جاری حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مدرسه‌سازی را با حدود ۱۵ هزار کلاس درس و زیربنای بالغ بر ۲ میلیون مترمربع و اعتباری حدود ۷ هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری کند. این اقدام نسبت به سال گذشته رشدی صد‌درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح این پروژه‌ها با بیان اینکه بهره‌برداری از این کلاس‌های درس تا پایان دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت، گفت: «از این تعداد کلاس درس، تعداد هزار کلاس درس تا دهه فجر و هزار کلاس درس دیگر نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح این پروژه‌ها ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، ۳۰ هزار معلم و مربی از فضای آموزشی و تربیتی بهره‌مند می‌شوند.»

محسن حاجی میرزایی با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های رفاهی فرهنگیان بیان کرد: «در بخش رفاهی نیز استفاده همزمان روزانه ۳۵۰ معلم و خانواده آنان از امکانات اقامتی و استفاده بیش از ۲ هزار نفر از تالار‌های پذیرایی را داریم که در تکریم و منزلت معلمان نقش دارد. آنچه اکنون به بهره‌برداری می‌رسد بخش کوچکی از خدمات در طول دولت تدبیر و امید است که بیش از ۱۵ هزار فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی با ۷۴هزار کلاس درس معادل ۱۰میلیون مترمربع است.»

رفع مشکلات آموزشی زلزله‌زدگان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مقابله با سیل و زلزله به رغم تنگنا‌های موجود، وضعیت بسیار امیدبخش و درخشان است، اظهار کرد: «در زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵کلاس آسیب جزئی و کلی دید؛ در ازای این مدارس ۲۶۲ مدرسه و هزارو ۶۵ کلاس درس جدید در کرمانشاه احداث شد و سرانه فضای آموزشی در این استان از ۷/۵ مترمربع به ۴/۶ مترمربع افزایش پیدا کرد. در حقیقت سرانه فضای آموزشی استان کرمانشاه پس از زلزله، بهبود پیدا کرد و با کمک خیرین پس از زلزله هر روز یک کلاس درس ساخته شد.»

حاجی میرزایی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مورد سیل استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان هم گفت: «۱۲۲مدرسه با ۵۳۸ کلاس تخریب و به ۴ هزار و ۱۱۸ کلاس آسیب جزئی وارد شد و تمام کلاس‌های آسیب‌دیده قبل از مهر ۹۸ و تمام مدارسی که نیاز به احداث جدید داشت تا قبل از مهر ۹۹ احداث و نوسازی شد.»

رشد ۱۲۵ درصدی رفاهی برای معلمان

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفاه فرهنگیان انجام شده‌است، اظهار کرد: «در حوزه مسکن برای ساخت بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی و عملیات احداث آن آغاز شده‌است. از طرفی ۱۸۰ مرکز رفاهی معلمان هم به بیش از ۴۰۰ مرکز افزایش پیدا کرده که در این بخش ۱۲۵ درصد افزایش مشاهده می‌کنیم؛ همچنین باشگاه ویژه‌ای برای پیشکسوت‌ها و اسکان بیماران صعب‌العلاج طراحی شده‌است تا بتوانند در کنار خانواده‌های خود دوره بیماری را در کنار مراکز درمانی طی کنند که ۷۰۰ هزار نفر در سال از این ظرفیت برخوردار می‌شوند.»

مشارکت ۵۰ درصدی خیرین

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم در آیین افتتاح این ۱۵۵۰ پروژه جدید گفت: «مدرسه امروز فقط یک ساختمان نیست، بلکه ویترین وضعیت علمی و فرهنگی و با پرچم‌های برافراشته بر آن نماد هویت ملی از مرکز تا دور افتاده‌ترین نقاط مرزی است.»

مهراله رخشانی مهر افزود: «اکنون درحالی شاهد مشارکت ۵۰ درصدی خیرین، این انسان‌های نیک‌اندیش و معماران فرهنگی جامعه هستیم که اهتمام و توجه دولت در حمایت از برنامه‌های ایمن‌سازی فضا‌های آموزشی در تاریخ مدرسه‌سازی اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است. امیدوارم شاهد تحقق تأمین ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام برای ایمن‌سازی مدارس هم باشیم.»

حمایت مردم از پویش «آجر به آجر»

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: «از سال ۹۲ تاکنون، روزانه ۲۷ کلاس درس تحویل شده، ۸۴ کلاس درس به سیستم استاندارد گرمایشی و سرمایشی مجهز شده، مدارس خشتی و گلی از ادبیات فضا‌های آموزشی کشور حذف شده و هر روز ۱۰ کلاس درس ناایمن تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی شده‌است که برای این مهم به طور متوسط روزانه بیش از ۸ میلیارد تومان اختصاص داده‌شد.»

گفتنی است وزارت آموزش و پرورش اواخر سال گذشته با هدف هم‌افزایی و استفاده از کمک‌های اقشار مختلف مردم، پویش «آجر به آجر» را طراحی کرد. این پویش طراحی شد تا هر فرد با هر اندازه سرمایه، بتواند در امر مدرسه‌سازی مشارکت کند.

با اجرای طرح ملی آجر به آجر، فقط در شش ماه نخست امسال بیش از ۱۵۰ هزار نفر با کمک‌های اندک خود، به خیل خیرین مدرسه‌ساز پیوسته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار